Avatar billede Butterfly Ekspert
25. september 2018 - 14:08 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Sum hvis - variabel tekststreng

Hej
Jeg vil gerne lave en sum.hvis ud fra en tekststreng der ikke er ens på alle faner, men alle ord starter med  "Lønramme" + ingenting eller noget mere. Jeg har navngivet fanerne fra 1-10, hvordan får jeg smartest en formel der lægger tallene fra fane 1, 2, 5 og 7 sammen?
Teksten står i kolonne A og tallet i kolonne G
Avatar billede Dan Elgaard Ekspert
25. september 2018 - 14:25 #1
Sæt en stjerne efter dit ord, i din SUM.HVIS()

"Lønramme*"
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
25. september 2018 - 15:19 #2
Da der er flere faner ville jeg bruge:

=SUM(SUM.HVIS(INDIREKTE({1;2;5;7}&"!A:A");"Lønramme*";INDIREKTE({1;2;5;7}&"!G:G")))
Avatar billede Butterfly Ekspert
26. september 2018 - 09:47 #3
Tak den virker super perfekt

Hvordan skal jeg skrive, hvis den skal tage alle ark?
Den virker fint, hvis det ikke er en sumif
ActiveCell.FormulaR1C1 = "=+SUM(INDIRECT(""'""&RC[-2]&""'!G:G""))"
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
26. september 2018 - 10:40 #4
Ja så skal du skrive alle arkene inden i de krøllede parenteser i formlen, men de skal alle være rene tal som 1, 2, 5, 7. Ellers skal der noget andet til.

Som formel virker den fint med SUMIF.
Avatar billede Butterfly Ekspert
26. september 2018 - 11:18 #5
Problemet er at jeg har variabelt antal faner hver gang. På en samlefane har jeg alle faner står i kolonne B og jeg vil gerne have summen.hvis (Lønramme*) fra hver fane ud for hvert fanenr.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
26. september 2018 - 12:35 #6
Kan du ikke uploade et eksempel til Dropbox. Det kan overflødiggøre meget skriveri frem og tilbage.