Avatar billede Michael Lysgård Juniormester
09. november 2018 - 22:45 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Sorter data med formel - uden tabel, filter og VBA

Nå!

Jeg har en kolonne, hvor et af to kriterier er udfyldt.
Kriterie 1: Manden hopper, Kriterie 2: Se

Kriterierne er listet i kolonne B.

(Kriterierne er samlet op fra samme celle på forskellige faner, ved hjælp af en =indirekte,  og er således et resultat af en formel)

I kolonne A har jeg, ved hjælp af samme =indirekte formel, samlet en unik reference op, som fortæller mig hvilken opgave jeg arbejder med. Opgaven er defineret som "xxx navn på faneblad"

Det vil se sålees ud:
A              B
Opgave    Kriterie
xxx 1        Manden hopper
xxx 2        Manden hopper
xxx 3        Se
xxx 4        Se
xxx 5        Manden hopper
xxx 6        Manden hopper
xxx 7        Manden hopper
xxx 8        Se
xxx 9        Se
xxx 10      Se

I mit layout, som skal vise data for brugeren, har jeg brug for at:

- liste alle opgaver i stigende rækkefølge, hvis kriteriet er  "Manden hopper" på en separat fane.
- liste alle opgaver i stigende rækkefølge, hvis kriteriet er  "Se" på en separat fane.

Jeg vil ikke have tomme rækker.

Det skal dermed se således ud:

A              B                                A              B
xxx 1        Manden hopper        xxx 2        Se
xxx 4        Manden hopper        xxx 3        Se
xxxx10    Manden hopper        xxx 5        Se
                                                  xxx 6      Se
                                                  xxx 7        Se
                                                  xxx 8        Se
                                                  xxx 9        Se

Btw - jeg er en presset mand!
Avatar billede ebea Ekspert
10. november 2018 - 09:01 #1
Prøv at uploade dit Ark, så man bedre kan se hvad data det er du har. Det vil gøre det noget nemmere at overskue hvad du eksakt ønsker!
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
10. november 2018 - 09:37 #2
Avatar billede Michael Lysgård Juniormester
10. november 2018 - 10:47 #3
Det minder om det @xl-Enthusiast.

Rækkefølgen er dog allerede på plads, da opgaverne er listet i rækkefølge efter arknavn.

A      B                    C
Ark    Initiativ          Tema
1    xxx 1            Manden hopper
2    xxx 2        Se
3    xxx 3        Se
4    xxx 4        Manden hopper
5    xxx 5        Manden hopper
6    xxx 6            Manden hopper
7    xxx 7            Se
8    xxx 8            Se
9    xxx 9            Se

I ovenstående eksempel har jeg brug for:

A      B                    C
Ark    Initiativ          Tema
1    xxx 1            Manden hopper
4    xxx 4        Manden hopper
5    xxx 5        Manden hopper
6    xxx 6            Manden hopper

Og

A      B                    C
Ark    Initiativ          Tema
2    xxx 2        Se
3    xxx 3        Se
7    xxx 7            Se
8    xxx 8            Se
9    xxx 9            Se
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
10. november 2018 - 10:59 #4
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
10. november 2018 - 11:02 #5
Bemærk at det er matrixformler. Det betyder, at ved indtastning skal du holde Ctrl og Shift nede før du trykker på Enter. Hvis du gør det korrekt vil Excel automatisk sætte krøllede parenteser {} omkring formlen. Når du har indtastet første matrixformel korrekt kan du kopiere til andre celler på normal måde.
Avatar billede Michael Lysgård Juniormester
10. november 2018 - 12:23 #6
I freaking f........ love you @xl-Enthusiast!!!!!!!

....eller jeg mener... Det virker! tak!

Hvordan er det man giver point?!?
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
10. november 2018 - 12:44 #7
Du skal vist bare acceptere svaret. Der er ikke noget med pointgivning længere.