Avatar billede gunnarb Mester
21. november 2018 - 01:12 Der er 11 kommentarer

Kan man indskanne et tekstdokument og overføre det til word

Er det muligt at skanne et tekst dokument og overføre det til word, således man kan redigere i det. Min Canon printer har noget der OVR, men jeg kan ikke få det til at virke. Der står ellers at det  kan konverter til en tekstfile. Men så går jeg i stå, når jeg skal vælge hvilket program det skal overføres til.  Hvordan gør man?
Avatar billede puren Ekspert
21. november 2018 - 01:23 #1
ja det hedder OCR, bruget det for +10 år siden, den gang var det okay så det er nok blevet bedre end den gang
Avatar billede 450025 Ekspert
21. november 2018 - 06:06 #2
gunnarb. Som amatør er det utrolig hva man kan finne på,
Du har 2 valg springe rundt huset ditt 7 gange og kommer ikke i mål,eller gjøre det 1 gang og du er i mål?

Et tekst dokument – skjermdump – bilde – hva som helst. Lagre som – ikke hvor som helst men på  (Desktop eller skrivebordet.)

Fra skrivebordet kan du Redigere dette, sende som Epost- lagre det for eva i – Droppbox – eller hiv det i søppelkassa.

Har jeg misforstått deg, nei skriv ut da vel klare du det ikke på Canon,  kjøp deg en printer som kan jobben. Forstår ikke hva problemet er Sorry.
Arne.  (mange sliter med dette du er ikke alene om dette)
Avatar billede tnla Mester
21. november 2018 - 06:15 #3
Der findes også online OCR konvertere, fx her:

https://www.onlineocr.net/
Avatar billede 450025 Ekspert
21. november 2018 - 06:46 #4
Ja helt enig med deg bare spring du og hold deg i form kjempeflott det.
Veldig mange  her bruker ikke skrivebordet eller disktopp, dem vet ikke om mine Dokumenter heller å mappen mine nedlastinger er helt ukjent for dem.

Men dem elsker å trimme Går på søk finner det stort sett, Arne jeg får ikke skrevet det  ut det er borte, senk hastigheten du slapp av det er På computere et sted, kjøp deg ny computer eller printer om du tror det hjelpe.
Eller tenk lidt. Det er lov det?
Arne.
Avatar billede INK Ekspert
21. november 2018 - 07:56 #5
Avatar billede gunnarb Mester
21. november 2018 - 09:49 #6
1000 tak ink. Det var lige det jeg havde brug for. Jeg har en del engelske værksteds bøger fysisk og på nettet og her har jeg ofte brug for at få en dansk oversættelse af et afsnit. Jeg kan nu tage et kopi og indsætte i Google oversæt og derefter udskrive det på dansk.  Jeg er godt klar over at google oversæt ikke er det perfekte til at oversætte, men det går. Findes der andre gratis  programmer, som kan oversætte fra engelsk til dansk og som er bedre end googles?
Avatar billede J. Nielsen Ekspert
21. november 2018 - 18:33 #7
Programmet Vuescan kan bruges med næsten alle scannere, det er nemt at bruge havdenten man skal scanne, billeder, pdf eller tekst. Det har indbygget OCR
https://www.hamrick.com/
Avatar billede kurtba Ekspert
22. november 2018 - 00:02 #8
Hvis du har en nyere version af word, kan du også bare scanne dokumentet som pdf, idet du i word så kan åbne pdf filen direkte klar til redigering.
I mange tilfælde synes jeg faktisk at denne vej er bedre, idet ocr programmer skal genkende teksten, og der kan ind i mellem godt være mange fejl, som skal rettes.
I pdf.en får man det hele ind i word præcis som det står. Man kan så også få billeder med ind, hvis de er med i scanningen.
Arne Mathiesen har åbenbart igen glemt at tage sine piller.
Avatar billede gunnarb Mester
22. november 2018 - 01:13 #9
Jeg har word 13, og det ser ud til at den godt kan klare det. Det er rigtig smart når jeg både har tekst og skitser og billeder. Så skal jeg lige havde det oversat til dansk, sådan som det står med tekst og billeder, men det kan word vel ikke klare?
Jeg har også installeret Vuescan og uden at være helt du smed det, ser det ud til at det også kan lave tekstfiler. Den scannede pdf file ,kunne jeg dog ikke åbne?
Avatar billede 450025 Ekspert
22. november 2018 - 02:21 #10
@kurtba hei måte le lidt da av dette du skrev, når der står flere bokser i skapet er det lett å ta feil, en treng ikke å være Ekspert for det jeg misforstod  nok tok jeg feil boks kanskje alder ser du, velkommen etter.
Fra  PDF til Word med redigering burte da ikke være så vanskelig slik jeg ser det ikke nødverndig med lange historie for dette.
Arne.
Avatar billede kurtba Ekspert
23. november 2018 - 00:04 #11
#9 For at åbne et dokument i Vuescan, skal det være scannet som ocr dokument. PDF kan den ikke klare, derfor henviste jeg til word.
Fordelen ved at bruge Word er, at der har du mere avancerede muligheder for at bearbejde dokumentet, samt at der ikke plejer at være fejl i noget af tekstgenkendelsen.
Skal det oversættes er du nødt til at kopiere teksten og behandle den med et program til at oversætte.
Det er ikke usædvanligt, at oversættelsesprogrammerne kommer frem til nogle ret overraskende resultater, men så kan man evt. også efterfølgende bruge et andet program til at se på grammatik m.m. Der findes et gratisprogram, som vist er ret god til det.
https://www.altomdata.dk/grammarly-guide-skriv-endnu-bedre-paa-engelsk/2