Avatar billede Arander Praktikant
23. november 2018 - 12:29 Der er 3 kommentarer

Er makro den rigtige løsning...

Vi sidder og genererer en masse følgebreve i word, hvor der er en del variable (ialt 100 stk.). Variable er: Salgsperson, produkt, betingelser og afslutningshilsen. Vil gerne kunne sammenstykke et Word dokument, hvor man kunne sætte disse forskellige variable ind (afhængig af salgsperson, produkt etc.) - og ende med det færdige dokument. Har prøvet at lave makroer, men synes at det er meget tungt at arbejde med. Er der en nemmere løsning - og ikke nødvendigvis i Word?
Avatar billede acore Ekspert
23. november 2018 - 12:31 #1
Brevfletning i Word?
Avatar billede finb Ekspert
23. november 2018 - 14:51 #2
ja, brug #1
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
23. november 2018 - 16:07 #3
Jeg er ikke helt sikker på, om du taler om en masse følgebreve, der skal laves på én gang. Hvis det er tilfældet, er brevfletning – som foreslået – den smarteste løsning.

Du kan finde hjælp til brevfletning ved at google (eksempel: https://support.office.com/da-dk/article/brevfletning-ved-hj%C3%A6lp-af-et-excel-regneark-858c7d7f-5cc0-4ba1-9a7b-0a948fa3d7d3).

Hvis det derimod drejer sig om følgebreve, I laver enkeltvis på forskellige tidspunkter, men med det samme indhold bortset fra værdierne af variablerne, kan jeg anbefale at lave en skabelon, hvori I har alt indholdet sat korrekt op, og hvor variablerne er sat ind som felter af typen DocProperty, der henter værdier af brugerdefinerede dokumentegenskaber. Så skal I blot oprette et nyt dokument på basis af den skabelon, ændre værdi på de relevante dokumentegenskaber og opdatere felter for at opdatere dokumentet med de rigtige værdier. Data for salgsperson og afslutningshilsen kan også hentes i andre typer felter, f.eks. via brugernavn defineret i Word.

Jeg har vist og forklaret om DocPropterty-felter og dokumentegenskaber i følgende artikel: https://www.thedoctools.com/wordtips/gentage-tekst-i-word/

Words indbyggede funktioner til håndtering af brugerdefinerede dokumentegenskaber er ret begrænset og ufleksibel at arbejde med. Jeg har udviklet en add-in til Word, som gør arbejdet med DocProperty-felter og brugerdefinerede egenskaber meget mere effektivt. Jeg har linket til denne add-in i artiklen.