Avatar billede Kentoi Seniormester
28. januar 2019 - 09:42 Der er 10 kommentarer

Konvertering af dato

Hejsa.

Jeg har, fra forskellige steder i verden, en liste med bl.a. nogle dato'er som ikke er DD-MM-ÅÅÅÅ format. Den dato som jeg har i min liste ser sådan ud:

så som udgangspunkt kan jeg ikke sådan lige se den første hvilket format det er.

Så er der en smart function der lige med et svuptag konverter til at den altid skulle være DD-MM-ÅÅÅÅ?
Avatar billede finb Ekspert
28. januar 2019 - 09:54 #1
Utestet:
=format(cdate(dinDato);"DD-MM-YYYY)
eller
=application.format(cdate(dinDato);"DD-MM-YYYY)
Avatar billede Kentoi Seniormester
28. januar 2019 - 10:14 #2
Det kunne jeg ikke få til at virke.
Få af vide at den forventer en parantes slut ')'
Avatar billede finb Ekspert
28. januar 2019 - 10:23 #3
=format(cdate(dinDato);"DD-MM-YYYY))
eller
=application.format(cdate(dinDato);"DD-MM-YYYY))
Avatar billede Kentoi Seniormester
28. januar 2019 - 11:15 #4
Får stadig den samme fejl.

Skal der være anførselstegn i linien?
Avatar billede Kentoi Seniormester
28. januar 2019 - 11:20 #5
Hvis jeg nu bare skriver sådan her:
msgbox cdate(2/28/2019)

bliver det til:

hvilket er som det skal være, men hvis jeg har en dato der ser sådan ud:
bliver det til:

hvilket er forkert, da det skulle være 10-03-2019
Avatar billede finb Ekspert
28. januar 2019 - 11:59 #6
Kan du sortere efter lande, så der er forskel mellem
4-3-19 og
3-4-19 ?
Ellers lav en popUp, der spørger:
"tast Enter for 4 marts 19, ellers tast 1 for 3 april 19"

=format(cdate(dinDato);"DD-MM-YYYY"))
eller
=application.format(cdate(dinDato);"DD-MM-YYYY"))
Avatar billede Kentoi Seniormester
28. januar 2019 - 13:02 #7
Stadig samme fejl.
Avatar billede jens48 Ekspert
28. januar 2019 - 20:26 #8
Jeg har brugt masser af tid på det samme problem, men kender ikke nogen enkel løsning på det. Normalt er det en tekst og så kan nedenstående formel bruges. Den virker både når måneden er et ciffer og to cifre. Og det samme med datoen. Men den virker kun, hvis det er skrevet i amerikansk stil med måneden først. Og man kan ofte ikke se om det er det ene eller det andet. Et eksempel: Er 7/6/2019 lig med 7-juni-2019 eller 6-juli-2019?

Her er formelen for dato skrevet i amerikansk stil:

=DATE(RIGHT(A2;4);LEFT(A2;SEARCH("/";A2)-1);MID(A2;SEARCH("/";A2)+1;SEARCH("/";MID(A2;SEARCH("/";A2)+1;10))-1))

På dansk bliver det til:

=DATO(HØJRE(A2;4);VENSTRE(A2;SØG("/";A2)-1);MIDT(A2;SØG("/";A2)+1;SØG("/";MIDT(A2;SØG("/";A2)+1;10))-1))
Avatar billede jens48 Ekspert
28. januar 2019 - 20:36 #9
Ups, jeg så det som et Excel problem, men den beskrevne problematik er vel den samme i VBscript, som jeg desværre ikke kender
Avatar billede Elizabeth816 Praktikant
16. april 2019 - 10:52 #10
I coldn't apply this method with my conversion. Shall i post my question here https://tellthebell.us?