Avatar billede Sandra1234 Mester
30. januar 2019 - 14:04 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Lopslag flere resultater på samme opslagsværdi

Hej alle,

Jeg sidder og arbejder med i et excel-ark, hvor jeg bruger Lopslag til at returnere en værdi. Jeg har lavet et eksempel herunder, hvor opslagsværdien er 123456.

Kolonne A      Kolonne B
123456
123456            A
123456            B

Her er der tre mulige udfald:
1. Den returnerer intet
2. Den returnerer A
3. Den returnerer B

Den tager altid den øverste, altså udfald 1. Hvordan kan jeg få den til at returnere A, og i fald denne celle også er tom, returnere B?

Håber det giver mening og at I kan hjælpe.

Mvh Sandra
Avatar billede h_s Forsker
30. januar 2019 - 14:24 #2
Lav en ekstra kolonne mellem A og B, så den nuværende Kolonne B kommer til at være Kolonne C.
Indsæt følgende funktion i kolonne B: =Hvis(C1="";"";A1)

Lav dit opslag, hvor opslagsværdien står i E10: =Lopslag(E10;´$B$2:$C$5:2;falsk)

Nu vil resultatet være A og hvis den også var tom vil resultatet være B.
Avatar billede h_s Forsker
30. januar 2019 - 14:27 #3
Kolonne B kan evt. skjules.
Avatar billede Sandra1234 Mester
30. januar 2019 - 14:39 #4
Hold da op, det var jo lige præcis løsningen! Simpelt og godt! Mange tak for hjælp.