Avatar billede Butterfly Ekspert
27. februar 2019 - 13:56 Der er 7 kommentarer

Liste over medarbejdere fordelt efter afdeling

Jeg har en liste med afdelingsnr, medarbejder og initialer
Alle initialer er unikke, fra 2 til 4 bogstaver.
Det skal sættes ind i et regneark hvor kategorierne er, timer, overtid, ferie, syg mv.
Hvordan får jeg det sat op så hver afdeling står for sig selv med en overskrift og en sum for hver kategori i afdelingen.
Overskriften kan være Afdeling xxx.
Lige nedenunder ønsker jeg den næste afdeling skal komme med deres overskrift.
Håber det giver mening.
27. februar 2019 - 13:58 #1
Hvad med en pivottabel?
Avatar billede claes57 Ekspert
27. februar 2019 - 14:22 #2
jeg ville lave et ark pr afdeling (det gør det let mht udskrifter på afdelingsniveau), og så hovedark med visning af data for alle underark.
Avatar billede finb Ekspert
28. februar 2019 - 09:40 #3
Sorter efter ønsket kolonne,
Data >> Subtotaler
Avatar billede Butterfly Ekspert
28. februar 2019 - 14:18 #4
Udfordringen er bl.a. at kategorierne skal omdøbes da de skal ind i en anden rækkefølge i pivottabellen end alfabetisk orden, og så bliver regnearket ekstremt langsomt, når der er godt 4.400 rækker der skal omdøbes. Jeg har lavet noget med sammenlign, slå op og sammenkædning, findes der en smartere måde til det?
Jeg har 26 forskellige kategorier
Avatar billede Jan Hansen Ekspert
28. februar 2019 - 15:25 #5
Tror du skal ud i noget med VBA!!

Læse arket ind i et Array behandle det og læse det ind i et nyt ark.

https://sitestory.dk/excel_vba/sideoversigt.htm#arrays

Har ikke tid den næste uges tid til at hjælpe dig

Jan
Avatar billede Klaus123 Mester
28. februar 2019 - 16:00 #6
Hvis udfordringen er hastigheden ved opslag kan du bruge indeks() som opslag sammen med sammenlign, da denne metode er langt hurtigere end slå.op.
Avatar billede Nikolaj Forsker
04. marts 2019 - 14:58 #7
Du behøver ikke omdøbe kategorierne, da du i pivot har mulighed for trækker posterne rundt, og selv bestemme rækkefølgende på hvordan de skal være i pivot tabelen.