Avatar billede JeanJensendk Juniormester
09. marts 2019 - 13:51 Der er 17 kommentarer og
2 løsninger

Opdrift på fjernstyret tømmerflåde

Hejsa.

Jeg er i gang med at bygge en tømmerflåde som skal kunne bære en fjernstyret bil (skala 1:10).

Bilen vejer ca. 8 kilo.

Jeg påtænker at 3D printe nogle olietønder (Ø60x120mm) - men hvor mange får jeg brug for, for at tømmerflåden kan holde bilen oven vande?
Avatar billede CRKrogh Ekspert
09. marts 2019 - 15:09 #1
Du skal jo så fortrænge ca. 8 liter vand plus vægten af tømmerflåden.
Giv den mare lidt ekstra opdrift - når det handler om en flåde, er det ikke superkritisk, hvor dybt den ligger i vandet, bare det netop ikke er FOR dybt.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
09. marts 2019 - 15:14 #2
Volumen for hver tønde bliver jo ved V=π*r2*h = 339ccm = 339 gram opdrift.
Avatar billede JeanJensendk Juniormester
09. marts 2019 - 15:24 #3
Så 23-24 tønder skal der til?

8.000 / 339 = 23,6
Avatar billede milter Ekspert
09. marts 2019 - 15:35 #4
For bare at holde bilen (8 kg) flydende skal der nok bruges 25-26 tønder, for tønderne vejer jo også til. Du skal også indregne vægten af dækket, som holder tønderne sammen. Hvis du vil have lidt frihøjde, dvs, hæve dækket lidt for at undgå bølgeskvulp på bilen, skal der flere tønder til.
Avatar billede JeanJensendk Juniormester
09. marts 2019 - 15:48 #5
Okay, så...

24 tønder for at holde bilen oppe
6 tønder for at holde konstruktionen oppe, og
et par tønder for at holde tøndernes vægt oppe.

Tak for hjælpen, boys!
Avatar billede milter Ekspert
09. marts 2019 - 20:31 #6
Det lyder som et spændende projekt, men, din og vores udregninger er kun nyttige, hvis det absolut skal være en tømmerflåde bygget på den måde, du beskriver.

In real life ville man aldrig benytte en tømmerflåde til at transportere en fjernstyret bil på den måde, man ville bygge et normalt skrog, formet som en båd , fordi det ville give meget mindre vandmodstand, meget bedre styrbarhed, og især, det ville beskytte bilen meget bedre mod at blive overdænget med vand under transporten på vandet :-)
Avatar billede JeanJensendk Juniormester
09. marts 2019 - 21:20 #7
Tak for idé og omtanke, men humlen er den, at vi er nogle gutter som planlægger forskellige udfordringer, bare for underholdningens skyld, men også for at lave film - kun for sjov og spas ;)

https://youtu.be/ovQj90twpRE

Nu har vi så fået den "geniale" idé, at vi kommer kørende frem til en flod/vandløb, som vi ikke kan forcere. Derfor må vi køre tilbage og hente udstyr, så vi kan komme tørskoet over floden. Det er her tømmerflåden kommer ind i billedet: vi skal hente lægter/grene og noget opdrift, så tømmerflåden kan bygges, og skal kunne bære bilerne (en ad gangen, og den tungeste vejer nok lidt over 7 kg).

Og inden du foreslår, at vi jo bare kan bygge en bro, så er manuskriptet med brobygning allerede klar ;)
Avatar billede milter Ekspert
09. marts 2019 - 21:45 #8
Lidt lige som her med en sammenklipning af to mænd i en båd i 1:1 og en Catalina flyvebåd i modelstørrelse? :-)

https://www.youtube.com/watch?v=upPHSDqj5x0

Held og lykke med projektet :-)
Avatar billede JeanJensendk Juniormester
21. april 2019 - 18:24 #9
Hej igen.

Hvis en given beholder kan bære 3 kilo, vil den så kunne bære 6 kilo hvis jeg pumper den op til 2 bar?
Avatar billede milter Ekspert
21. april 2019 - 19:41 #10
Nej.

Luft vejer også, og 2 bar svarer til en fordobling af mængden og dermed vægten af luften i beholderen, dvs, vægten af beholder + luft bliver større. 1 kubikmeter luft vejer ca. 1,2 kg ved normal atmosfærisk tryk på ca. 1013 millibar. Så rent faktisk ville du få mere ud af at tømme beholderen fuldstændigt for luft, men det ville så kræve en meget kraftig konstruktion af beholderen => mere vægt.
Avatar billede milter Ekspert
21. april 2019 - 19:44 #11
Avatar billede JeanJensendk Juniormester
21. april 2019 - 20:16 #12
Så, hvis jeg øger mængden af luft i beholderen, vil den kunne bære ca. tilsvarende mere?

Det bliver ikke en option at tømme beholderen.

Pt. har vi 2 rør på hver Ø12cm x 70cm, som (inkl materialer) holder 8 kg oven vande, men vi vil gerne have mindre/tyndere rør...
Avatar billede milter Ekspert
21. april 2019 - 20:44 #13
Nu ved jeg ikke, om jeg har forstået dig helt rigtigt i #12, men ja, tyndere rør med de samme ydre mål => mindre vægt og dermed mere opdrift.Forøgelsen i opdriften vil dog nok ikke blive særligt stor. For hver reduktion af vægten af rørene på 1 kg får i en tilsvarende forøgelse af opdriften på 1 kg, men hvor meget det betyder i forøgelse af frihøjde, det kan jeg ikke svare på.

Hvis du derimod tror, at du med en forøget mængde luft i de samme rør kan forøge opdriften, så har du ikke læst #10 korrekt. Mere luft i den samme beholder vil øge den samlede vægt => mindre opdrift.

Hvor tykke er rørene, og hvad nøjagtigt er problemet?
Avatar billede JeanJensendk Juniormester
22. april 2019 - 08:36 #14
Pt. har jeg 2 kloakrør (PVC), som måler Ø12cm x 70cm. De er begge lukket tæt i begge ender, så de er lufttætte. Disse 2 rør kan - inklusive den øvrige konstruktion snildt holde 8 kg ovenvande.

Dog er rørene lidt overdimensionerede i forhold til formålet, og derfor vil jeg gerne have lidt tyndere (mindre diameter) rør, og tænkte, at hvis jeg så eksempelvis valgte rør på Ø6cm (stadig 70cm lange) og pumpede luften op til 2 bar, så kunne disse tyndere rør have ca. samme bæreevne. Eller hvad?

Altså - min spørgsmål er:

Hvis en beholder på Ø12cm x 70cm med luft på 1 bar kan holde 8 kg oven vande, vil samme beholder med et tryk på 2 bar så kunne holde 16 kg oven vande?

Alle værdier/tal er cirka.
Avatar billede milter Ekspert
22. april 2019 - 11:40 #15
Svaret er igen, som i indlæg #10: Nej.

Det eneste, som tæller, når du skal beregne opdrift/flydeevne, er rumfanget af beholderen/røret og dets vægt. Lad os tage dit eksempel med røret på Ø12cm x 70cm og f.eks. sætte dets vægt til 1 kg. Dets rumfang er ca. 7,9 liter, og det betyder, at det kan bære det samme som vægten af 7,9 liter vand minus sin egen vægt  =>  6,9 kg.

Hvis du øger lufttrykket i røret til 2 bar, fordobler du vægten af luften og dermed rørets samlede vægt, dvs. du mindsker rørets opdrift. Luftens vægt er dog så lille, at du kan ignorere den. I tilfældet med røret her på Ø12cm x 70cm , vejer luften i det ved 1 bar ca. 7 gram. Ved 2 bar vil vægten så være 14 gram.

Også i mit tilfælde er alle tal/værdier cirka.
Avatar billede JeanJensendk Juniormester
22. april 2019 - 11:59 #16
Tusind tak, nu giver det mening!

Jeg bøvler videre med projektet...
Avatar billede milter Ekspert
22. april 2019 - 12:20 #17
Velbekom. Har I overvejet at bruge polystyren/flamingo i konstruktionen af flåden på en eller anden måde?
Avatar billede JeanJensendk Juniormester
22. april 2019 - 13:01 #18
Flamingoens fordel er vel blot vægten...?

Vi skal stadig "kun" have rør...
Avatar billede milter Ekspert
22. april 2019 - 14:51 #19
Det var også kun et forslag, hvis I ikke kan finde passende rør. Polystyren fås også i cylinderformede udgaver.