Avatar billede SweetLioness Juniormester
15. marts 2019 - 22:47 Der er 9 kommentarer og
3 løsninger

engang havde jeg et online fotoalbum

Jeg prøver at finde det men kan ikke huske hvad det hed!!
Det er nok mit første webalbum og det hed noget med "photo* "
(´95-2000+)
Er der nogle gamle garvede fotofolk der husker de første albums online?

Jeg har osse det fjollede problem at jeg har billeder alle mulige albums...men nu har jeg sat mig for at FINDE alle mine gode billeder: bl a fordi Google+ lukker sit albumsite så alle dem jeg har dér skal inden 2. april gemmes et andet sted

Så hvad siger fotonørderne: hvor gemmer man billeder online lige nu??

Kender og har cluster/dropbox/flickr/google+/fotocommunity + googlephoto+ (som så lukker)
Avatar billede Slettet bruger
15. marts 2019 - 23:03 #1
google photos
Avatar billede Blød trafikant Ekspert
15. marts 2019 - 23:33 #2
Google Photos lukker ikke nu.
Forstår ikke rigtigt problemet.
Du må da f.eks kunne tilgå historik i din browser, og finde direkte forbindelser til dine albums...?
Avatar billede milter Ekspert
15. marts 2019 - 23:46 #3
Du skriver: "... hvor gemmer man billeder online lige nu??"

Efter min mening skal man ikke kun gemme dem online, hvis man vil være sikker på, at man også om mange år kan finde dem igen. Som du jo selv lige har erfaret. Jeg gemmer udelukkende mine billeder på computeren med regelmæssige kopieringer af dem til ekstern/eksterne harddiske. Historien har vist, at alle de der højtidelige løfter om ubegrænset lagring af billeder på nettet til evig tid ikke holder. Se f.eks. linkene herunder:

https://www.nytimes.com/2018/11/29/style/digital-photo-storage-purge.html

https://www.vox.com/the-goods/2019/2/6/18214046/flickr-free-storage-ends-digital-photo-archive-history

At gemme dem på computeren kræver stor selvdisciplin, dvs. hver gang billeder overføres til og gemmes på computeren, skal de gemmes i nye mapper, som du selv opretter, og de skal allerhelst gemmes med "tags", så du senere lettere på tværs af mapper kan finde alle billeder af "Fido" eller "Kirsten K".

https://www.lifewire.com/what-is-tagging-1701732
Avatar billede SweetLioness Juniormester
16. marts 2019 - 00:01 #4
Avatar billede SweetLioness Juniormester
16. marts 2019 - 00:02 #5
OK photo lukker IKKE ned!!!
Avatar billede SweetLioness Juniormester
16. marts 2019 - 00:05 #6
#2 historik virker vist ikke når den ikke henvender sig til den samme maskine
Vi snakker 18 år tilbage ;))

Jeg prøver osse bare at få hukommelsen på gled så jeg kan huske hvad det hed DENGANG!!!
Avatar billede SweetLioness Juniormester
16. marts 2019 - 00:16 #7
#3 brilliante artikler -TAK!!!
Det blir Xtern HD herfra!!
Avatar billede SweetLioness Juniormester
16. marts 2019 - 00:20 #8
Tak allesammen - jeg er blevet meget klogere - nu mangler jeg bare navnet på det første digialbum
;)
Har iøvrigt de sidste 6-8 år lavet mange fotobøger - det er ret fedt Især de nyere som er fantastiske i farve og skarphed...de bliver bedre og bedre
Avatar billede sjokoman Juniormester
16. marts 2019 - 10:23 #9
Mon ikke det var picasso?
Avatar billede eurositi Ekspert
16. marts 2019 - 10:58 #10
Photobucket gik i luften i 2003 og var mig bekendt én af de første online-tjenester.
Tvivler noget på, at du har haft online fotoalbums allerede i 1990'erne, da internethastighederne generelt var svage for svage for 20-25 år siden.

De første digitale fotoalbums blev leveret på CD-ROM'er af samme årsag. Desværre blev billederne ikke altid lagt som rene billedfiler men derimod ofte i et proprietært album-afspilningsformat, som er fuldstændigt umuligt at åbne med andet end den for længst hedengangne software, der medfulgte.
Avatar billede eurositi Ekspert
16. marts 2019 - 11:00 #11
Undskyld Jeg forvekslede Photobucket, som er et kommercielt fotolager med noget andet, som jeg (heller) ikke kan huske navnet på. :P
Avatar billede milter Ekspert
16. marts 2019 - 15:21 #12
Det eneste fra den tid, jeg lige kan tænke på, er Shutterfly. Jeg mener, jeg først fik kendskab til det omkring 2000 gennem Paint Shop Pro, som i de dage var et product fra firmaet Jasc Software.