Avatar billede Mich3935 Praktikant
18. marts 2019 - 12:15 Der er 5 kommentarer

LOPSLAG ud fra 2 kriterier

Hej,

Jeg har et dataark over nogle rejseudgifter for et helt år fordelt ud på dato og unikt kortnummer (som bruges ifm. rejserne), som skal fordeles ud på medarbejdere.

Til at fordele disse udgifter, så har jeg et registreringsark over hvilke medarbejdere der har haft hvilke kort for en given periode.

Registreringsark:
Kortnummer / MA id/ Fra dato / til dato

Udgiftsark:
Dato for udgift / Beløb / Kortnummer

Mit problem er så, at få sat MA id til de forskellige udgifter via registreringsarket pga. 2 årsager: Kortet kan sagtens være brugt af flere medarbejdere (selvfølgelig ikke i samme periode), og derfor kommer der et problem ift. LOPSLAG.
Derudover så skal jeg kunne slå MA id op både ud fra kortnummeret + perioden medarbejderen har haft nummeret.

Jeg har prøvet lidt forskellige kombinationer igennem HVIS/OG funktioner, men uden det store held.

Så jeg søger en der kan hjælpe med at formulere en formel, som kan slå MA id op ud fra kortnummer + at den dato det er brugt ligger inden for det interval medarbejderen har haft kortet ud fra registreringsarket.

Håber nogen kan hjælpe - og at det jeg har skrevet giver nogenlunde mening. :-)

Mvh Michael
Avatar billede kim1a Ekspert
18. marts 2019 - 12:58 #1
Hvis du laver en kolonne med en dato+kortnummer samlet i begge dine tabeller, så kan du lave lopslag.
Avatar billede Mich3935 Praktikant
18. marts 2019 - 14:10 #2
#1
Hvordan skulle det kunne fungere, nu hvor registreringsarket jo består af et interval for hvornår MA'en har haft kortet og udgiften er registreret med den pågældende dato hvor udgiften er sket.

Fx:
Udgiften er sket 1/2-2018 og på kortnummer 10
En MA er registreret med kortnummer 10 i perioden 1/1 til 1/3 -2018.

Således skal jeg have tilføjet MA id'et til udgiften, men jeg kan jo ikke lave en kolonne med dato+kortnummer, da registreringen af kortnummeret jo er i et interval og ikke blot på én dato.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
18. marts 2019 - 14:39 #3
Kan du ikke uploade et eksempel til Dropbox? Det vil formentligt kunne spare en masse skriveri.
Avatar billede kim1a Ekspert
18. marts 2019 - 15:00 #4
Lopslag har en løsning til sidst i syntax som angiver om den skal søge omtrentlig/runde ned/op, så det er lige med at teste om det er startdato i intervallet eller slutdato i intervallet du skal bruge.
Avatar billede sdh Mester
18. marts 2019 - 15:01 #5
Prøv nedenstående matrix formel. (indsættes i udgiftsarket)

Registreringsarket's data:
Kol A Kort nr.
Kol B MA ID
Kol C Fra dato
Kol D Til dato

={INDEKS(Registreringsark!$B$2:$B$6;SAMMENLIGN(1;HVIS(A3>=Registreringsark!$C$2:$C$6;HVIS(A3<=Registreringsark!$D$2:$D$6;HVIS(C3=Registreringsark!$A$2:$A$6;1)));0))}

husk at afslutte formel indtastningen med Ctrl+Shift+Enter.