Avatar billede Slettet bruger
17. april 2019 - 13:38 Der er 8 kommentarer

SKAT VED MODTAGELSE AF GAVER I AUSTRALIEN

Hej,

Jeg vil meget gerne sende en macbook som gave til en ven der bor i Australien. Jeg har ikke penge til at købe en til ham på det Australske marked, men jeg vil gerne betale over et vis antal gange og sende computeren til min ven.
Jeg vil bare høre om der er nogen der ved, hvad det koster at modtage sådan en dyr gave, når man bor i Australien?

Det er svært at finde rundt på nettet, så hvis nogen der kender til det, kan forklare, vil det være en stor hjælp. Tak :)
Avatar billede claes57 Ekspert
17. april 2019 - 14:51 #1
det er vel en dansk statsborger? jf skat.dk
Hvis du har fået en gave fra en i din nærmeste familie, der bor i udlandet, gælder de samme regler, som hvis giveren bor i Danmark.
Det samme er tilfældet, hvis du giver en gave til én, der bor i udlandet. I begge tilfælde skal der betales afgift til Danmark.
Der skal betales gaveafgift, hvis begge parter bor i udlandet, når gaven er:
fast ejendom
tilbehør til fast ejendom
formue tilknyttet et fast driftssted, fx en virksomhed.
Avatar billede Slettet bruger
17. april 2019 - 19:30 #2
Nej, modtageren, der bor i udlandet er ikke dansk statsborger.
Avatar billede claes57 Ekspert
17. april 2019 - 19:53 #3
Så er vedkommende ikke skattepligtig i Danmark.
Avatar billede claes57 Ekspert
17. april 2019 - 19:55 #4
Tjek lige, om det så skal være en dansk mac med dansk tastatur... verdens befolkning pånær de ca 6 mio danskere vil hellere have et andet layout.
Avatar billede finb Ekspert
18. april 2019 - 09:23 #5
Måske skulle du bare udlåne computeren til australieren.
Når lånet er slut, kan I aftale videre.
Avatar billede ErikHg Ekspert
18. april 2019 - 15:14 #6
#4
Jeg tror også dette gælder for vort broderfolk nordpå, nemlig de cirka 5,2 millioner nordmænd :-)
Avatar billede Slettet bruger
18. april 2019 - 16:04 #7
Det kunne være en god idé at tjekke layoutet ;) Men ja, jeg er klar over at han ikke er skattepligtig i Danmark, men er der tilfældigvis én der ved om han skal betale skat for at modtage en dyr gave gennem importen eller ligenende i Australien?
Avatar billede claes57 Ekspert
18. april 2019 - 16:36 #8
det var så en præcisering i #7 - se selv https://www.ato.gov.au/ igennem - den er i stil med skat.dk, bare for australiens styre.