Avatar billede Niessau Juniormester
05. september 2019 - 20:18 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

VBA Skjul/Vis rækker ved antal

Hej med jer

Er der en klog person på VBA koder, som kan hjælpe mig.

Jeg har i A2 "Børn i alt", B2 skrives antallet, i kolonne A (fra A3, står der "Navn" - disse er der 10 af).

Tanken er, når jeg skriver antal "børn", f.eks. 2 (i B2), skal der kun være 2 af rækkerne synlige (fra A3) - resten er skjulte. Jeg tænker at rækkerne skal væres skjulte til at starte med, så det skal være en VBA som frem viser to rækker hvis det er 2, eller 3 rækker hvis antallet er 3.

Lad mig høre fra jer, jeg kender en smule til VBA-koder, men meget begrænset.

Mvh
Chris Nielsen
Avatar billede store-morten Ekspert
05. september 2019 - 21:13 #1
Private Sub Worksheet_SelectionChange(ByVal Target As Range)
Application.ScreenUpdating = False

If Range("B2") < 1 Or Not IsNumeric(Range("B2")) Then
Rows("3:13").EntireRow.Hidden = True
Application.ScreenUpdating = True
Exit Sub
End If

If Intersect(Target, Range("B2")) Is Nothing Then

    Rows("3:13").EntireRow.Hidden = False
    Rows(Range("B2") + 3 & ":13").EntireRow.Hidden = True

End If
Application.ScreenUpdating = True
End Sub
Avatar billede store-morten Ekspert
05. september 2019 - 21:20 #2
Private Sub Worksheet_SelectionChange(ByVal Target As Range)
Application.ScreenUpdating = False

If Range("B2") < 1 Or Range("B2") > 10 Or Not IsNumeric(Range("B2")) Then
Rows("3:13").EntireRow.Hidden = True
Application.ScreenUpdating = True
Exit Sub
End If

If Intersect(Target, Range("B2")) Is Nothing Then

    Rows("3:13").EntireRow.Hidden = False
    Rows(Range("B2") + 3 & ":13").EntireRow.Hidden = True

End If
Application.ScreenUpdating = True
End Sub
Avatar billede Niessau Juniormester
06. september 2019 - 20:28 #3
Hej store-morten
Mange tak for svar, jeg sidder med det nu, og er kommet på den ide at vi skal starte med indtastning i B28 (undskyld).
Jeg har derfor forsøgt at rette i din VBA kode, men ser ikke helt ud til det går, har gjort følgende:

Private Sub Worksheet_SelectionChange(ByVal Target As Range)
Application.ScreenUpdating = False

If Range("B28") < 1 Or Range("B28") > 10 Or Not IsNumeric(Range("B28")) Then
Rows("29:39").EntireRow.Hidden = True
Application.ScreenUpdating = True
Exit Sub
End If

If Intersect(Target, Range("B28")) Is Nothing Then

    Rows("29:39").EntireRow.Hidden = False
    Rows(Range("B28") + 29 & ":40").EntireRow.Hidden = True

End If
Application.ScreenUpdating = True
End Sub

Kan du hjælpe mig hvad jeg gør forkert, den skjuler række 39?

God aften
Chris
Avatar billede Niessau Juniormester
06. september 2019 - 20:43 #4
Jeg har nu rettet lidt i den, men den vil ikke lade mig få 10 antal med, når jeg skriver det fjerner den rækken under navnene, samtidig med den kun viser 9 navnefelter, så ved 10 fjerner den 2 rækker.

Private Sub Worksheet_SelectionChange(ByVal Target As Range)
Application.ScreenUpdating = False

If Range("B28") < 1 Or Range("B28") > 10 Or Not IsNumeric(Range("B28")) Then
Rows("29:38").EntireRow.Hidden = True
Application.ScreenUpdating = True
Exit Sub
End If

If Intersect(Target, Range("B28")) Is Nothing Then

    Rows("29:38").EntireRow.Hidden = False
    Rows(Range("B28") + 29 & ":38").EntireRow.Hidden = True

End If
Application.ScreenUpdating = True
End Sub

Jeg har sat 29:38 da dette er 10 rækker, du havde skrevet 3:13 dette er egentlig 11 rækker.
Avatar billede store-morten Ekspert
06. september 2019 - 21:28 #5
Prøv:
Private Sub Worksheet_SelectionChange(ByVal Target As Range)
Application.ScreenUpdating = False

If Range("B28") < 1 Or Range("B28") > 10 Or Not IsNumeric(Range("B28")) Then
Rows("29:38").EntireRow.Hidden = True
Application.ScreenUpdating = True
Exit Sub
End If

If Intersect(Target, Range("B28")) Is Nothing Then

    Rows("29:38").EntireRow.Hidden = False

'Hvis alle 10, skjul ingen rækker,
'for ellers skjules række 10+29:38 altså: række 38 og 39
If Range("B28") = 10 Then
Application.ScreenUpdating = True
Exit Sub
End If

    Rows(Range("B28") + 29 & ":38").EntireRow.Hidden = True

End If
Application.ScreenUpdating = True
End Sub
Avatar billede Niessau Juniormester
06. september 2019 - 22:16 #6
Det er så smukt, mange tak. Jeg opretter en ny sag om et øjeblik, som drejer sig om noget andet.

God aften