Avatar billede jcr18 Professor
12. oktober 2019 - 14:32 Der er 7 kommentarer

skygger osv overalt på skærmene

Min pc er pludselig begyndt at opføre sig meget mærkelig, dvs. at overalt kommer der skygger på skærmene (der er 5 i alt) når jeg trækker i nogle mapper, popup menuer o.l. hen over skærmene. Gælder også hvis jeg bliver inden for den enkelte skærms rammer.
Jeg benytter Nvidia Geforce GTX 1060 - 3G.
Jeg har prøvet at checke alle skærmindstillinger, samt den personlige uden at kunne finde noget problematisk. Har afinstalleret mit grafikkort, uden at det hjalp. Har installeret flash og andre opdateringer samt ikke mindst windows 10 opdateringer via update.
Jeg kan ikke tage screenshot af problemet, da screenet ikke viser skyggerne men kun min skærm som den er. Åbner jeg f.eks. enhedshåndtering og trækker dette menu vindue rundt på skærmen, så ligger der et hav af alle mulige "kopier" hvor noget af disse er skåret over osv. Ja lyder måske lidt specielt, men det skal jo næsten ses før det er forståeligt. Håber dog at nogen kan lede mig på sporet.
Avatar billede Halfdan Seniormester
12. oktober 2019 - 15:37 #1
Kan du gen-installerer driveren til skærmen / grafikkortet og se om det afhjælper problemet? Måske kan du forinden se om der er andre der har rapporterer sammen problem, jeg faldt over det her:

https://www.nvidia.com/en-us/geforce/forums/moar-games/35/244908/problem-with-shadows-on-gtx-1060/

Er det relateret?

Hilsen
Halfdan
Udvikler og lokal SEO specialist
Miklagard
Avatar billede Slettet bruger
12. oktober 2019 - 16:18 #2
skærmen er færdig.
kondensatorer ifb strømforsyning er nedslidte, det forårsager for lidt strøm.
de kan skiftes hos en tv reperatør.
det er et fysisk skærmproblem, ikke driver
Avatar billede nopsen Ekspert
12. oktober 2019 - 18:00 #3
#2
typisk svar fra dig.
så du mener at alle 5 skærmes strømforsyning er nedslidte på en gang?
Avatar billede Halfdan Seniormester
12. oktober 2019 - 18:26 #4
Jeg ville helt sikkert prøve at se om det netop ikke er en software-ting, relateret til driver opdatering, driver inkompatibilitet efter opdatering eller tilsvarende, inden du hiver skærmen ned til den lokale elektriker.

Kan du måske tage et billede af din telefon af skærmen

Hilsen
Halfdan
Udvikler og lokal SEO specialist
Miklagard

https://miklagard.dk/da/
Avatar billede jcr18 Professor
12. oktober 2019 - 19:11 #5
Hej igen. Skærmene er nye så tror næppe det kan være problemet. Det lykkedes mig at tage dette her billede: https://pasteboard.co/IBEJkxX.jpg. Opstår som tidligere skrevet ved blot at trække/slip vinduet rundt. Skyggerne kommer ikke i det midste område, men det gør det når jeg f.eks. blot højreklikker med musen og trækker en firkant. Så kommer "ruden" frem. Det er også begyndt at drille med at når jeg vil lukke f.eks. firefox ved at klikke på X oppe i højre hjørne, så fryser billedet og jeg må ind og lukke via joblisten. Den 5. skærm er en asus model og den er der ingen problemer på. Det er de 4 andre samsung skærme der driller. Kører med max. opløsning på 3840 x 2160, hvilket er nødvendigt i mit daglige arbejde. Baggrundsbilledet på skærmen burde være fyldt helt ud da mine personlige indstillinger er valgt til at være: UDFYLD (baggrund = vælg en tilpasning). Alligevel bliver den kun vist som noget FELT tror jeg det hedder. Jeg kan heller ikke højreklik på skrivebordet og vælge en markering, f.eks. opdater, eller skærmindstillinger. Musen reagerer ikke via mine klik, men det er kun lige i denne situation musen driller, og ikke hver gang. Alt sammen ekstrem mystisk. Har af- og geninstalleret grafikkortet. Intet her hjælper ej.
Avatar billede jcr18 Professor
12. oktober 2019 - 19:12 #6
Avatar billede jcr18 Professor
12. oktober 2019 - 19:38 #7
Noget tyder på at løsningen nu er fundet, nemlig ved at frakoble min asus skærm som kørte på pc`en (pc1) som måske er stået af. Burde bare ikke være tilfældet synes jeg, da min pc2 har 2 grafikkort og burde nemt kunne styre 5-6 skærme. https://pasteboard.co/IBEYeYM.png