Avatar billede dane022 Seniormester
09. december 2019 - 14:25 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Hjælp til hvorfor celler farves gule

Hej

Nedenstående kode køres når man indtaster et beløb i kolonne X. Alt ved den virker, bortset fra at cellen 6 kolonner til højre farves gul selvom betingelserne ikke er opfyldt. Så selvom f.eks. x6 er større end 0 og offset 23 = offset 34, så bliver celle AD6 stadig farvet gul, selvom betingelserne ikke er opfyldte og det dermed bør være betingelserne under Else der burde træde i kraft. Det skal siges at kommandoerne med at AA6 sættes til "ja" og at der ikke skrives nogen kommentar, virker som det skal.
Hvad kan årsagen være?

Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
On Error Resume Next
If Not Intersect(Target, Range("x6:x205")) Is Nothing Then
    If (Target.Offset(0, 0).Value) > 0 And (Target.Offset(0, 34).Value) > (Target.Offset(0, 23).Value) Then
        Target.Offset(0, 3).Value = "Ja"
        Target.Offset(0, 6).Interior.ColorIndex = 27
        Target.Offset(0, 6).AddComment "Vær opmærksom på, at
        medarbejderen er deltidsansat."
    Else
        Target.Offset(0, 3).Value = ""
        Target.Offset(0, 6).Interior.ColorIndex = xlNone
        Target.Offset(0, 6).Comment.Delete
    End If
Avatar billede claes57 Ekspert
09. december 2019 - 14:45 #1
kan du ikke bare rette "xlNone" til tallet for farven hvid?
Avatar billede dane022 Seniormester
09. december 2019 - 14:47 #2
Den har tidligere stået til farven 0 uden at gjorde nogen forskel. Problemet er lidt hvorfor den tager fat i den gule farve når betingelsen ikke er opfyldt.
Avatar billede claes57 Ekspert
09. december 2019 - 15:02 #3
flyt lidt rundt i koden til
If Not Intersect(Target, Range("x6:x205")) Is Nothing Then
    Target.Offset(0, 3).Value = ""
    Target.Offset(0, 6).Interior.ColorIndex = xlNone
    Target.Offset(0, 6).Comment.Delete
    If (Target.Offset(0, 0).Value) > 0 And (Target.Offset(0, 34).Value) > (Target.Offset(0, 23).Value) Then
        Target.Offset(0, 3).Value = "Ja"
        Target.Offset(0, 6).Interior.ColorIndex = 27
        Target.Offset(0, 6).AddComment "Vær opmærksom på, at
        medarbejderen er deltidsansat."
    End If
Avatar billede Jan K Ekspert
09. december 2019 - 16:08 #4
Jeg forstår ikke helt Target.Offset(0,0). Det er vel det samme som Target?
Avatar billede claes57 Ekspert
09. december 2019 - 16:57 #5
Target.Offset(0,0) er aktuel celle - det ser pænt ud når man senere refererer til celler i forhold til den.
Avatar billede store-morten Ekspert
09. december 2019 - 17:29 #6
Det er fordi din kode skriver i arket, så den går i selv sving.

Prøv:
Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
On Error Resume Next
If Not Intersect(Target, Range("x6:x205")) Is Nothing Then
Application.EnableEvents = False
    If (Target.Offset(0, 0).Value) > 0 And (Target.Offset(0, 34).Value) > (Target.Offset(0, 23).Value) Then
        Target.Offset(0, 3).Value = "Ja"
        Target.Offset(0, 6).Interior.ColorIndex = 27
        Target.Offset(0, 6).AddComment "Vær opmærksom på, at medarbejderen er deltidsansat."
    Else
        Target.Offset(0, 3).Value = ""
        Target.Offset(0, 6).Interior.ColorIndex = xlNone
        Target.Offset(0, 6).Comment.Delete
    End If
Application.EnableEvents = True
End Sub
Avatar billede dane022 Seniormester
09. december 2019 - 19:28 #7
Utroligt jeg ikke tænkte på det. Tak for løsning