Avatar billede JSV Novice
14. februar 2020 - 11:35 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Periodisering af en periode

Jeg er på jagt efter en formel til at periodiserer en periode. Fra dd.mm.åååå til dd.mm.åååå, ud på hvor mange der så i dette interval, relaterer sig til dage i fx. Januar, februar, marts osv. Jeg er med på at dato, er = tal, men kan ikke greje hvordan jeg får den til at tælle i de forskellige perioder. Det er jo noget med at jeg fx. i Januar, vil tælle hvor mange "tal" der så er større end 43831 ( 1. januar 2020) og mindre end 43861 ( 31.januar 2020).. men må give op :) Jeg kan ikke få den til at magte ret.. Er der nogen der har en effektiv metode. :)

På forhånd tak :)
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
14. februar 2020 - 11:55 #1
Kan du ikke prøve at uploade en eksempelfil til Dropbox og give (manuelt indtastede eksempler på ønskede resultater?
Avatar billede JackJazz Seniormester
14. februar 2020 - 12:46 #2
Hvis jeg forstår dig korrekt, og du blot vil tælle det antal datoer, som ligger indenfor et interval af datoer, så kan du gøre det således:

=TÆL.HVISER(B:B;"<"&DATO(2020;2;1);B:B;">"&DATO(2020;1;1))

Den tæller alle datoer i kolonne B, som er større end 1/1-20 og mindre end 1/2-20.

/JackJazz
Avatar billede meiland Mester
14. februar 2020 - 13:25 #3
Her er et forslag

Sub periode()
Dim år As Integer
Dim januar, februar As Integer

år = InputBox("Hvilket år: ")
Sheets("Ark1").Select
Range("E8").Select    'E8 er den øverste celle i "dato rækken"

Do Until ActiveCell.Value = ""
If Year(ActiveCell.Value) = år Then
    If Month(ActiveCell.Value) = 1 Then
        januar = januar + 1
    End If
    If Month(ActiveCell.Value) = 2 Then
        februar = februar + 1
    End If
ActiveCell.Offset(1, 0).Activate
Loop
Range("a2").Value = januar
Range("b2").Value = februar

End Sub
Avatar billede Jan K Ekspert
14. februar 2020 - 15:26 #4
#2
Så har nok misforstået det. Jeg har opfattet det som om der kun var to celler, start- og slutdato.. Og det har drillet mig, så nu venter jeg på at høre fra op, inden jeg bruger mere tid 😀
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
14. februar 2020 - 21:51 #5
#4

Ja, meget unødvendig skriveri frem og tilbage kunne undgås hvis spørgsmålsstillere ville efterkomme det jeg opfordrede til i #1 (eller være mere præcise i deres opgavebeskrivelse).
Avatar billede JSV Novice
15. februar 2020 - 19:44 #6
Tak til jer der prøver at hjælpe.. :)

Jeg forsøger lige at forklarer yderligere her, da jeg ikke ved hvordan man får lov til at oploade et eksempel :-O

Jeg modtager betalinger for X antal faktura linjer, med forskellige perioder faktura linjerne dækker. Men for at få periodiseringen af økonomien korrekt, skal jeg have en formel, til at tælle for hver måned, hvor mange dage der for hver enkel fakturalinje  ligger inden for hver måned. Fx. kan jeg modtage en faktura der dækker Q1, her skal 31 dage af beløbet allokeres til Januar, 29 andele til februar og 31 dage til marts - Og så har jeg fået styr på hele denne faktura linje.
Næste fakturalinje kan nu fx. dække fra 10. januar 2020 til 09. januar altså et år, så her skal jeg have den til at fordele 21 dage til januar, 29 til februar, 31 til marts, helt frem til at jeg har fået fordelt alle andele.. Håber at det giver lidt bedre mening. :)

Jeg tænker at jeg i en arbejdslinje for toppen af hver måned, kan skrive dato intervallet for den gældende måned, således at det den skal tælle er det der ligger i det interval der er for den givne måned. Men kan ikke lure hvordan jeg sammensætter en formel til at gøre det. :-O
Avatar billede JSV Novice
15. februar 2020 - 19:49 #7
#1 jeg beklager at jeg ikke har været præcis nok, og ikke har formået at efterkomme det at oploade noget til Dropbox. Jeg må desværre indrømme, at jeg er helt grøn i dette, så har ikke kunne oploade eksempel, hvilket selvfølgelig havde været en optimal løsning. :-( Men takker for at I trods alt, alleligevel vil forsøge at hjælpe mig. ;) :)