Avatar billede Sebast1996 Juniormester
27. februar 2020 - 13:19 Der er 7 kommentarer

Sum.hviser

Hej

Jeg sidder pt. med en større beregning, hvor jeg gerne vil have to kriterier. Sum.hviser skal addere såfremt at værdien for kolonne "E:H" er >0 og hvis der står fx "V" eller "E" i kolonne I.
Det virker ikke til, at kunne lykkedes. Er der nogen, som har et foreslag på det?
27. februar 2020 - 13:40 #1
Hvis det nu er i række 5, så kan det laves med en kombination af OG() samt ELLER() i HVIS sætningens logiske test område

=HVIS(OG(SUM(E5:H5)>0;ELLER(I5="V";I5="E"));SANDT;FALSK)
Avatar billede Sebast1996 Juniormester
27. februar 2020 - 14:07 #2
Den fungerer ikke desværre :)
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
27. februar 2020 - 16:54 #3
Kan du ikke uploade (til Dropbox) en eksempelfil og heri manuelt vise eksempel på ønsket resultat.
Avatar billede store-morten Ekspert
27. februar 2020 - 17:16 #4
Eller fortæl hvad der ikke virker?
Er det pga. stavefejlen eller fordi det kun er den halve løsning?
Avatar billede store-morten Ekspert
27. februar 2020 - 17:43 #5
=HVIS(HVIS(OG(SUM(E5:H5)>0;ELLER(I5="V";I5="E"));SAND;FALSK);SUM(E4:H4);"")
Avatar billede Sebast1996 Juniormester
27. februar 2020 - 23:15 #6
Den var næsten i mål der @store-morten - Jeg skulle måske have været lidt mere specifik. Den skal kunne skelne mellem V og E. Jeg har lagt et eks. af min opbygning her: https://www.dropbox.com/sh/dvvo7uc5ffbxbcv/AAAQwpXI8LhXgeJNzYNNFEM5a?dl=0
Avatar billede store-morten Ekspert
01. marts 2020 - 14:22 #7
Prøv

V negativ i H3:
=SUM.HVISER(A:A;D:D;"=V";A:A;"<0")+SUM.HVISER(B:B;D:D;"=V";B:B;"<0")+SUM.HVISER(C:C;D:D;"=V";C:C;"<0")

V positiv i I3:
=SUM.HVISER(A:A;D:D;"=V";A:A;">0")+SUM.HVISER(B:B;D:D;"=V";B:B;">0")+SUM.HVISER(C:C;D:D;"=V";C:C;">0")

E negativ i H4:
=SUM.HVISER(A:A;D:D;"=E";A:A;"<0")+SUM.HVISER(B:B;D:D;"=E";B:B;"<0")+SUM.HVISER(C:C;D:D;"=E";C:C;"<0")

E positiv i I4:
=SUM.HVISER(A:A;D:D;"=E";A:A;">0")+SUM.HVISER(B:B;D:D;"=E";B:B;">0")+SUM.HVISER(C:C;D:D;"=E";C:C;">0")

Total i H5: =SUM(H3:H4) og i I5: =SUM(I3:I4)