Avatar billede DF81 Mester
04. marts 2020 - 13:51 Der er 5 kommentarer

lås bestemte celler

Hej
Er der en eller anden der kan hjælpe mig med et par ting i excel?
det drejer sig om at jeg har en skabelon hvor jeg har en formel som henter priser fra en anden excel fil, denne celle vil jeg gerne låse mens de andre skal være åbne dette kan jeg godt gøre men hvis de priser der kommer ind i cellen er bredere en den låste celle kan jeg ikke tilpasse den, er der en måde så den tilpasser sig automatisk?

når jeg nu har lavet min skabelon men formlen i kolonne F og G og vil kopier data ind i kolonnerne A til E vil jeg gerne have at kolonne F og G følger automatisk med så jeg ikke skal trække dem ned manuelt, er der en løsning på dette?

når jeg kopierer data ind i skabelonen og der ikke kan findes en pris der matcher i listen kommer der jo et #I/T i cellen og når jeg så i bunden laver en totalsum kan den jo ikke regne den ud pga det er der en måde at fjerne dette så celler bliver blanke hvis der ikke er nogen pris?
Mvh
Dennis
Avatar billede Jan K Ekspert
04. marts 2020 - 15:03 #1
Til det første: Det er jeg ret sikker på ikke kan lade sig gøre, men du kan måske gøre kolonnen tilstrækkeligt bred fra start, eller du kan lave en makro, der fjerner beskyttelsen, autotilpasser og så låser igen.

Til nummer 2: Der er ingen indbygget funktion, der automatisk kopierer formler, når du paster nye data. Også her kan problemet måske løses med VBA, men det kan også gøres manuel. Hvis du har formler i fx F5 og G5 og nu indsætter datai A til E, der fylder mereend fem rækker, klan du markere den nederste række i F og G, altså F5:G5. Dobbeltklik nu på fyldhåndtaget - så indsættes der formler ned til den nederste række i E.

Til det sidste: HVIS(ER.FEJL(dinformel);"";dinformel)
Avatar billede Mads32 Ekspert
04. marts 2020 - 16:53 #2
Hej

Til det første:

Når du vil beskytte arket, så sæt V ved "formater celler" og "formater kolonner"

Har ikke testet, men skulle virke

m v h mads32
Avatar billede Jan K Ekspert
04. marts 2020 - 18:51 #3
#2 Det gør det ikke hos mig. Måske fordi kolonnebredde ikke betragtes som format.
Avatar billede jens48 Ekspert
05. marts 2020 - 10:09 #4
#2 Det virker fint hos mig. Hvis det er kolonnerne A til E der skal tilpasses kan denne makro måske bruges:

Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
If Not Intersect(Target, Range("A:E")) Is Nothing Then
Columns("A:E").EntireColumn.AutoFit
End If
End Sub

Den virker også hvis filen er låst, hvis blot man, når man låser filen, tillader formatering af kolonner
Avatar billede DF81 Mester
24. marts 2020 - 08:23 #5
Hej Jeg har arbejdet lidt med det og kan leve med at filen ikke bliver låst, da vi ikke er mange der skal arbejde med det, men jeg er løbet ind i et andet problem som jeg håber i kan hjælpe med?
som det er nu har jeg en excel fil hvor alt min data er, (varenummer priser, etc.) og jeg har så lavet en excel skabelon hvor jeg jo har lavet ovenstående og brugt formlen
LOPSLAG(D14;'[Vareoversigt fra nav.xlsx]Vareoversigt1'!A:O;11;FALSK) den dur også hvis man åbner den jeg har kaldt vareoversigt først, men når jeg nu har lavet en ny priskalkulation og gemmer den så skal jeg jo stadig åbner vare oversigten for at se priserne i min kalkulation, er der er måde at omgås dette så excel gemmer det der er i cellerne og ikke skal bruge data fra varelisten?