Avatar billede Mikkel Sander Novice
09. marts 2020 - 08:51 Der er 6 kommentarer

Diagram på nuværende ark

Hejsa

Jeg har et Excel dokument med 20 medarbejdere på hver deres fane - jeg har lavet et par diagrammer på hver af deres faner, over deres salg. Desværre skal jeg på hver enkelt ind og definere hvilket ark der skal hentes data fra - men da arkene er helt identiske, kunne jeg godt tænke mig at jeg bare kunne definere fra A7 - M7 er salgsdata og A2 - M2 er månederne. På den måde kunne jeg slippe for at skulle ind og rette f.eks. "ALJEN" til et nyt ark hver gang.
Hvordan kan jeg blot pege på "nuværende ark"?

Lige nu står der: =ALJEN!$A$2:$M$2;ALJEN!$A$7:$M$7

Jeg har forsøgt med =A2:M2;A7:M7 - men så nemt skulle det ikke være.
Avatar billede Mikkel Sander Novice
09. marts 2020 - 08:55 #1
Jeg skal måske lige præcisere at jeg mener Diagramdataområde jeg har brug for at kunne pege på nuværende ark.

Der står lige nu: =ALJEN!$A$2:$M$2;ALJEN!$A$7:$M$7

Så lige nu når jeg opretter en ny fane med en ny medarbejder, skal jeg også højre klikke på diagrammet og trykke Vælg data og så ændre ALJEN til de nye initialer på den nye medarbejder for at den henter de rigtige data.

Kan jeg gøre noget for at undgå dette?
Avatar billede thomas_bk Ekspert
09. marts 2020 - 09:08 #2
Har du overvejet at lave et "pivot diagram"!

Hvis dine data er sat op til det, vil det være nemt at filtrere hvert diagram der bygger på de totale data til den enkelte person.
Men det kræver at dine grunddata kan klare det.
Avatar billede kim1a Ekspert
09. marts 2020 - 09:18 #3
Ellers er det funktionen indirekte du skal ind og lære lidt om.

Indirekte(celle hvor der står Aljen&"!$A$2:$M$2;"&samme celle igen&"!$A$7:$M$7"
Avatar billede JackJazz Seniormester
09. marts 2020 - 13:53 #4
Hvis du fjerner selve ark-navnet i dine diagramdata, fungerer det så ikke?

Altså i dit eksempel, skriv blot: A2:M2;A7:M7

/JackJazz
Avatar billede Mikkel Sander Novice
09. marts 2020 - 15:32 #5
JackJazz: Det fungerer ikke at fjerne arknavnet i diagramdata.
Kim1a Det er ikke en celle hvor der står Aljen - det er et arknavn - kan jeg på nogen måde undgå dette arknavn? Det er det jeg forsøger på.

Jeg har lige lagt mit excelark op her.
https://1drv.ms/x/s!As7U5Urx4mLzhopPaodhNT2BnNqqkA?e=g2rJA9

På arket EMS og arket ALJEN findes et diagram der hedder Rådgivning. Det er dette ark jeg gerne vil kunne kopiere nemt ud på alle ark uden at skulle ændre f.eks. ALJEN til det nye ark navn. Optimalt skal den bare henvise til cellerne A2:M2; A7:M7 da de ligger helt identisk på alle ark.
Avatar billede kim1a Ekspert
10. marts 2020 - 08:06 #6
Ah, så forstår jeg. Mærkeligt at den forlanger arknavn foran referencen i diagrammet.

Jeg tænker noget VBA, hvordan er du i det?
Jeg optog det der skulle ske:

ActiveSheet.ChartObjects("Diagram 3").Activate
ActiveChart.ChartArea.Copy
    Sheets("PVI").Select
    Range("O27").Select
    ActiveSheet.Paste
    ActiveSheet.ChartObjects("Diagram 3").Activate
    Application.CutCopyMode = False
    ActiveChart.SetSourceData Source:=Sheets("MBT").Range("A1:M7")

Så skal "MBT" jo erstattes, så det skal i et loop eller lignende.