Avatar billede sjokoman Juniormester
24. marts 2020 - 08:48 Der er 10 kommentarer og
3 løsninger

Sammenligne 2 kolonner ( her måneder ) og få forskel/ens i en 3 kolonne evt med % i en 4 kolonne

Jeg har et regnskab, hvor hver kolonne er en specifik måned, og næsten hver linje en konto, ca 700 linjer ( kan bruge til 250 linjer, hvis det er bedre/lettere). Der er tomme mellem rum mellem linjerne.
Jeg vil gerne sammenligne f.eks kolonne A med Kolonne B og få differencen/forskellen ud i en kolonne 3. Forskel kan godt være 0.
Hvor kolonne skal ligge, kan jeg ikke lige forestille mig, måske i et nyt ark? Og så også en kolonne 4 hvor forskellen er udmøntet i pct.
Det kan sagtens være kolonne B og kolonne DE, altså langt mellem månederne, der skal sammenlignes.
Er dette muligt?
Avatar billede Daffodil Professor
24. marts 2020 - 09:19 #1
Du skriver at det er kolonner du vil sammenligne, er det så på totalerne indenfor hver kontogruppe eller er det de enkelte tal i den enkelte celle?

Hvis A1 = 100 og B1 = 125
Forskel i C1 = formlen =A1-B1 hvilket giver resultatet -25
Procent i D1 = formlen =(A1-B1)/100 hvilket giver resultatet -25%

Hvis du vender formlen rundt bliver det positive tal, husk at formatere D1 som procent.

Hvis det er noget andet du søger må du skrive igen.
Avatar billede sjokoman Juniormester
24. marts 2020 - 09:41 #2
Det er hver enkelt celle, jeg vil se på. Omsætning, varekøb, osv
Og måden du skriver på er det, jeg gerne vil have et udtræk på. Altså på en eller anden måde indtaste kolonne bogstavet på den ene og kolonne bogstavet på den anden kolonne og så skulle det give dit facit som du beskriver.
Altså en slags makro, hvor man sætter kolonne navnene ind i f.eks. og ikke skal ind og gøre betinget formatering specifikt hver gang.
mvh Johnny
Avatar billede jens48 Ekspert
24. marts 2020 - 10:28 #3
Jeg antager du har dine data stående i området B3:DE700. Skriv i DG1 navnet på kolonnen (f.eks. "D") og i DG3 denne formel:

=INDEX($A$3:$DE$700;ROW(A1);COLUMN(INDIRECT($DG$1&1)))

På Dansk:

=INDEKS($A$3:$DE$700;RÆKKE(A1);KOLONNE(INDIREKTE($DG$1&1)))

Kopier formelen til DG3:DG700. Så har du data fra den kolonne, hvis navn du skrev i DG1. På lignende måde kan du hente den kolonne du vil sammenligne med, og så arbejde videre med kolonnerne
Avatar billede Mads32 Ekspert
24. marts 2020 - 10:46 #4
Hej

Medens Jens48 har skrevet et indlæg har jeg lavet et lille eksempel til inspiration.

jeg er ikke så skrap til formler med Index og indirekt, så jeg har anvendt siplere formler, men ikke så elegant.

Jeg hører gerne dine kommentarer, om du kan bruge forslaget eller ej.

m v h Mads32

https://www.dropbox.com/s/vrqy5ks7k57jf0c/Sammenlign%202%20kolonner%20hver%20m%C3%A5ned_mads32.xlsx?dl=0
Avatar billede Mads32 Ekspert
24. marts 2020 - 11:54 #5
Hej

Beklager der var fejl i nogle formler

Hermed et nyt forslag

https://www.dropbox.com/s/m6yx39p9rmfexsu/Sammenlign%202%20kolonner%20hver%20m%C3%A5ned_B_mads32.xlsx?dl=0

m v h mads32
Avatar billede Mads32 Ekspert
24. marts 2020 - 12:09 #6
Avatar billede sjokoman Juniormester
24. marts 2020 - 14:39 #7
Jeg har lige tjekket Mads32 eksempel og downloadet det. Jeg tror faktisk, det er det, jeg gerne vil have.
Jeg har en masse tomme kolonner, som jeg kan se jens48 umiddelbart ikke kan håndtere?
Men jeg vil senere også prøve Jens48 af.
Tak til jer begge.

Johnny
Avatar billede jens48 Ekspert
24. marts 2020 - 14:49 #8
Godt du fik løst dit problem. Blot en enkelt kommentar: Med mit forslag er det ligegyldigt om der er adskillige tomme kolonner.
Avatar billede sjokoman Juniormester
24. marts 2020 - 16:26 #9
Har lige udvidet formler og prøvet Mads32 af. Løsningen har den ulempe, at der er sat faste kolonner ind. Altså fra A til L.
Mit regnskabs ark har utallige kolonner efterhånden, flere års måneder, hvor jeg kigger på de sidste 24 måneder, når jeg sammen ligner.
Så indtastningen skal helst være kolonne navnet F.eks BX og DC, som i mit tilfælde ville vise dec år18 mod december år19.
Jeg tror ikke, jeg vil kunne udvide Mads32 til at kunne dette.
Har lige prøvet at sætte jens48 ind, men kan ikke få det til at virke. Har du mulighed for at lave et eksempel son Mads32 i dropbox eller andet, så jeg kan se, om din løsning er mere smidig?
Som det er nu, slutter mit regnskabs ark i kolonne DV. Jeg kunne forestille mig, at løsningen var i kolonne DX. Er dette muligt?
mvh Johnny
Avatar billede Mads32 Ekspert
24. marts 2020 - 17:40 #11
Hej

Mit indlæg kan ikke udvides til at den mængde data du vil håndtere.

Jens's forslag er super. Han kan noget med de avancerede formler, jeg har også har glæde af hans forslag.

Arbejd du videre med det Du burde kunne tilrette det til dit brug. Indsæt de kolonner du har brug for, foran kolonne B; og foran Kolonne  DJ(den kolonne hvor Jens har indsat formler.

m v h mads32
Avatar billede jens48 Ekspert
24. marts 2020 - 18:16 #12
Se denne: https://www.dropbox.com/scl/fi/2nf6hhw776jhiim7ue7hr/SammenlignKolonner-2.xlsx?dl=0&rlkey=d3apx0qke2amc9tlh1u60yu0w

Jeg har lavet 2 rettelser:
1. udvidet til det antal kolonner du angav
2. Undgået INDIREKTE funktionen, som kan gøre store excel-ark langsomme. Jeg er sikker på at både du og xl-Enthusiasten vil værdsætte det
Avatar billede sjokoman Juniormester
25. marts 2020 - 09:35 #13
Jeg har lige testet jens48 forslag. Det virker præcist, som jeg gerne vil have. Takker mange gange.
Jeg har ikke fået det til at virke i mit "store" regneark endnu, men det kommer.
Sætter jeg mine tal ind i jens48 excel ark, sidder det som sagt lige i øjet.

Takker endnu engang.
( hvordan jens48 har fået sat alle de data ind, er mig en gåde :-). Forhåbentlig ikke manuelt. )

mvh Johnny