Avatar billede Mortensen Novice
29. marts 2020 - 16:53 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Mange til mange relation ?

Håber der er nogen der kan hjælpe mig
(novice i access)

I tabel 1 har jeg to felter : Firmanavn og Produktnavn
I tabel2 har jeg to felter: Kategori og Produktnavn

Min udfordring er at der godt kan være flere ens produktnavne ( i begge tabeller), men kun 1 for hver firma (i tabel1)  og kun 1 med samme kategori (i tabel 2)

Hvordan får jeg relateret ”firmanavn”+”produktnavn” i tabel 1 med ”kategori” i tabel 2 ? ( ”firmanavn”+”produktnavn” giver en entydig kategori fra tabel 1)

Håber det giver mening ?

På forhånd tak
Avatar billede terry Ekspert
29. marts 2020 - 17:16 #1
Not quite sure I understand, maybe show some data...

"Min udfordring er at der godt kan være flere ens produktnavne ( i begge tabeller), men kun 1 for hver firma (i tabel1)  og kun 1 med samme kategori (i tabel 2)"

No problem, just ensure that Firmanavn og Produktnavn is a unique index and the same for Kategori og Produktnavn

"Hvordan får jeg relateret ”firmanavn”+”produktnavn” i tabel 1 med ”kategori” i tabel 2 ? ( ”firmanavn”+”produktnavn” giver en entydig kategori fra tabel 1)"

If you show some data then maybe we will understand th eproblem better
Avatar billede terry Ekspert
29. marts 2020 - 17:21 #2
Avatar billede Mortensen Novice
29. marts 2020 - 17:51 #3
Tabel 1
  Firmanavn
    Firma A
    Firma B
  Produktnavn:
    Produkt A
    Produkt B

Firma A kan have enten produkt A eller produkt B
Firma B kan have enten produkt A eller produkt B - uanset Firma As valg

Tabel 2
  Kategori:
    Kategori 1 - Produkt X
    Kategori 2 - Produkt Y

Hvis tabel1/firmanavn er A og tabel1/produkt er A, så VIL det være = tabel2/produkt X , og er tabel1/firmanavn=1 og tabel1/Produkt B, så vil tabel2/produkt være Y

PROBLEM:
Jeg vil gerne om man via en forespørgsel) kunne lave relation
tabel1/Firmanavn + tabel1/Produktnavn = tabel2Kategori

Jeg HAR forsøgt at lave en form for join tabel, men får det ikke til at virke
Avatar billede terry Ekspert
29. marts 2020 - 18:39 #4
Tabel 1 (Firma)
  FirmaID, Firmanavn
    1, Firma A
    2, Firma B

Tabel 2 (Produkt)
ProduktID, Produkt
1, Produkt A, Kategori  1
2, Produkt B, Kategori  2
3, Produkt X, Kategori  1

Tabel 3 (FirmaProdukt)
  FirmaID, ProduktID
    1, 1
    1, 2
    2, 1
Avatar billede terry Ekspert
29. marts 2020 - 18:44 #5
I would also suggest that you have a table for Kategori too. So the produkt table has the kategori ID and not the name.

EG>

Tabel 2 (Produkt)
ProduktID, Produkt, KategoriID
1, Produkt A, 1
2, Produkt B, 2
3, Produkt X, 1

Tabel 4 (Kategori)
KategoriID, Kategori
1, Kategori 1
2, Kategori 2
3, Kategori 3
Avatar billede Mortensen Novice
29. marts 2020 - 21:05 #6
Beklager - Jeg kan ikke helt rigtigt få det til at virke
Sorry
Avatar billede terry Ekspert
30. marts 2020 - 13:06 #7
have you looked at the link I gave in #2? if so, did you understand?
Avatar billede terry Ekspert
30. marts 2020 - 13:30 #8
Try looking at this video on YT. It should give you a good idea as to how to implement a many-to-many realationship

https://www.youtube.com/watch?v=mtlIiUVVMHA
Avatar billede terry Ekspert
20. april 2020 - 13:48 #9
whats the status here?
Avatar billede terry Ekspert
21. april 2020 - 09:26 #10
hope you got something working ...