Avatar billede TV47 Seniormester
22. april 2020 - 12:46 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Using directives

Hejsa.

I starten af C# koden komer der næsten altid en række Using directives.

Kan man på nogen måde få vist, hvad disse indeholder?

Kan man i øvrigt selv lave sådanne directives som kan loades med Using?
Avatar billede arne_v Ekspert
22. april 2020 - 13:44 #1
Jeg kan ikke følge dig.

En eller anden (Microsoft eller 3. part) har lavet en klasse Xyz i namesace Foobar.

Du vil bruge den klasse.

Du har to muligheder:

1)

Foobar.Xyz o = new Foobar.Xyz();

2)

using Foobar;

...

Xyz o = new Xyz();

Det sidste er pænere og bruges normalt.

++++

Hvilke klasser der er i et namespace bør fre,gå af dokumentationen.

Og mekanismen virker helt ens for Microsoft namespaces og dine egne namespaces.
Avatar billede TV47 Seniormester
22. april 2020 - 14:26 #2
Jeg tænker, at for hver using du åbner op i toppen af koden, så åbner du vel op for noget. Jeg tænker nogle variabel eller metoder. Men hvad indeholder f.eks. using.System; og using System.Windows;. Er der et sted man kan få overblik over det?
Avatar billede arne_v Ekspert
22. april 2020 - 14:44 #3
Ja og nej.

Helt formelt er det eneste using gør at man kan bruge kortere navne i sin kode.

I praksis angiver ens using hvilken funktionalitet man har tænkt at bruge, fordialle foretrækker de korte navne.

Microsoft dokumenterer naturligvis deres ting.

https://docs.microsoft.com/en-us/dotnet/api/system?view=netframework-4.8

https://docs.microsoft.com/en-us/dotnet/api/system.windows?view=netframework-4.8

Du kan starte her:

https://docs.microsoft.com/en-us/dotnet/api/?view=netframework-4.8

Bemærk at der er rigtigt mange klasser!!
Avatar billede TV47 Seniormester
22. april 2020 - 14:46 #4
Ah ok, og hvis det så er en 3. part som du skrev, så skal man have fat i dem, hvis man vil have dokumentationen?
Avatar billede arne_v Ekspert
22. april 2020 - 15:00 #5
Hvis de er flinke så distribuerer de dokumentationen sammen med biblioteket.

Men ellers se om ikke de har dokumentationen paa nettet.
Avatar billede arne_v Ekspert
22. april 2020 - 15:03 #6
Bemærk at det er også muligt at snage i .NET assemblies og se klasser og metoder ved hjaelp af diverse tools.

Men det maa altsaa vaere en noedloesning.
Avatar billede arne_v Ekspert
22. april 2020 - 15:04 #7
Et elsempel paa 3. part dokumentation:

https://logging.apache.org/log4net/release/sdk/index.html
Avatar billede TV47 Seniormester
22. april 2020 - 15:38 #8
Ok tak.

Hvis man selv vil lave sådan noget at henvise til er det så et Class element man skal lave i Visual Studio?
Avatar billede arne_v Ekspert
22. april 2020 - 16:07 #9
Alt er muligt.

Du kan skrive dokumentation helt manuelt.

Eller du kan bruge de specielle dokumentations kommentarer og saa genere dokumentation fra koden.
Avatar billede arne_v Ekspert
22. april 2020 - 16:17 #10
For det sidste proev og placer dig lige foer klasse eller metode, lav 3 slashes (///) og tryk retur.
Avatar billede TV47 Seniormester
22. april 2020 - 16:24 #11
Takker.
Avatar billede arne_v Ekspert
22. april 2020 - 17:02 #12
Produktion of API dokumentation er et videregaaende emne.

Men brug af namespaces og using er noget som alle .NET udviklere boer mestre (inklusive mapningenne mellem namespaces og assemblies!).