Avatar billede 1Dorte Guru
15. maj 2020 - 11:44 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Excel - tydelige linjer

Jeg har et excel ark, der har mange kolonner på en liggende A4, og skriften er lidt lille, da jeg vil, at det skal være på en A4. Ofte har jeg så farvet hver anden baggrund lidt lysegrå, og det er rigtigt fint. MEN jeg vil gerne af- og til sortere, altså ændre på rækkernes rækkefølge. Hvad gør jeg? Pt. bruger jeg stiplet linjer, men det er bare ikke nær så tydeligt.

Gode ideer?
Avatar billede thomas_bk Ekspert
15. maj 2020 - 11:50 #1
Avatar billede jens48 Ekspert
15. maj 2020 - 12:24 #2
Hvis du I betinget formatering sætter denne formel ind vil hver anden vist linje kunne blive farvet.

=INT(SUBTOTAL(103;$B$4:$B4)/2)=SUBTOTAL(103;$B$4:$B4)/2
På dansk:
=HELTAL(SUBTOTAL(103;$B$4:$B4)/2)=SUBTOTAL(103;$B$4:$B4)/2

B4 er overskriften på kolonnen
Avatar billede 1Dorte Guru
15. maj 2020 - 12:28 #3
Tak det første på rette vej.
Det ser dog ikke helt godt ud, da de grå linjer ikke går hele vejen over.
Hvorfor mon? Kan det have noget at gøre med, at mine overskrifter "flet og centrer".
https://ibb.co/Ycf9VSG
Avatar billede thomas_bk Ekspert
15. maj 2020 - 12:35 #4
Den "nemmeste" løsning mhp farve af hver anden linie vil være at dit dataområde laves til en tabel. Så vil formatteringen af tabellen hele tiden sørge for at farvemarkeringen.
Men, som nævnt, det kræver at området kan laves til en tabel.
Avatar billede 1Dorte Guru
15. maj 2020 - 12:38 #5
Ups, nu ser jeg din besked, Jens....
Hvor er det lige, at jeg skal indsætte den formel?
Avatar billede jens48 Ekspert
15. maj 2020 - 12:52 #6
Gå ind i betinget formatering og vælg ny regel og og indsæt formel.
Avatar billede 1Dorte Guru
15. maj 2020 - 13:50 #7
Jeg tillader mig lige at spørge igen, da jeg ikke kan få det til at virke.

Skal jeg markere området, jeg ønsker er i striber? Inkl. overskrift?

Jeg markerer området.

Under "hjem" vælger jeg "betinget formatering"

Jeg vælger "ny regel"

Jeg vælger "brug en formel til at bestemme, hvilke celler, der skal formateres"

Under "Rediger regelbeskrivelsen: Formatër værdier, hvor denne formel er sand" skriver jeg Jens's formel - her rettet, så det passer med mine overksrifter
=HELTAL(SUBTOTAL(103;$A$7:$X7)/2)=SUBTOTAL(103;$A$7:X7)/2

Jeg trykker på "formater"

Under fanen "fyld" - vælger jeg en svag grå

Trykker "ok" x 2

Jeg får et resulatet, hvor nogle felter i kolonne A + B er grå, altid parvis (hvis a8 grå er b8 også grå), men nogle gang skiftevis, andre gange mange uden fyld, eller mange med fyld. Alle felter i kolonne c til x er uden fyld.

Hvad gør jeg galt?
Avatar billede store-morten Ekspert
15. maj 2020 - 13:59 #8
Prøv at bruge denne formel:

=REST(RÆKKE();2)=0
Avatar billede 1Dorte Guru
15. maj 2020 - 14:03 #9
Bingo. Hver svar ledte mig et stykke af vejen. Sig til, hvis det er uretfædigt, hvad jeg markede som løsning.
Jeg er under alle omstænding jer taknemmelige.