Avatar billede Porup Novice
06. juni 2020 - 23:23 Der er 8 kommentarer

Simpel regneregel, som giver hovedpine (SUM)

Beklager overskriften, men jeg ved ikke lige hvad jeg skal kalde det.

Jeg forsøger at summere nogle tal, men en simpel SUM løsning.

Jeg er normal ret stærk til matematik, men jeg kan simpelthen ikke vende i mit hoved hvordan jeg skal opstille formlen, så den regner rigtig.

Formlen hedder for nuværende:
=SUM(G8*H8)+(K8*$K$4)+(L8*$L$4)+(M8)+(N8)+(P8)

Men række 8, 11, 15 og 17 - giver ikke det output jeg gerne vil have. Jeg kan sagtens forstå, hvorfor min formel ikke giver det rigtige, men jeg kan ikke lurer, hvordan jeg skal stille det op, så den ikke laver fejl i de andre rækker, der passer.

Kolonne S - har de rigtige resultater.

Kan en venlig sjæl regne ud, hvilken formel jeg skal bruge, så Kolonne Q, kommer til at give det jeg har noteret i Kolonne S i alle rækkerne.
Avatar billede Porup Novice
06. juni 2020 - 23:26 #1
https://easyupload.io/04rkcr

Link til det udsnit af arket, der giver problemer.
Avatar billede jens48 Ekspert
06. juni 2020 - 23:44 #2
Fjern SUM og alle paranteserne:

=G8*H8+K8*$K$4+L8*$L$4+M8+N8+P8
Avatar billede Porup Novice
06. juni 2020 - 23:49 #3
Hej Jens.
Tak for input, men det gør ingen forskel. Selve formlen virker fint. Man skal se på arket jeg har linket, før mit spørgsmål giver mening.
Avatar billede jens48 Ekspert
07. juni 2020 - 00:16 #4
Jeg opgiver. Jeg kan ikke se logikken i dit ark.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
07. juni 2020 - 05:51 #5
Forklar venligst med ord hvad de rigtige beløb i kolonne S representerer.
Hvad er for eksempel læogikken i at Q9 skal give 510,50, at Q11 skal give 1.000,00 og så videre.
Avatar billede ebea Ekspert
07. juni 2020 - 09:25 #6
#3 - Dit ark gir' jo netop ikke mening! Du accepterer at der hvor dine brugte formler regner korrekt i kolonne P, nu af en eller anden årsag ikke stemmer med det du har i kolonne Q, selvom det er de samme formler.
Med de selv samme formler, er der 4 rækker som ikke gir' de rigtige beløb (række 8, 11, 15 og 17), siger du. Da dine beregningsforudsætninger er de samme i alle rækker, kan du så forklare, hvorfor de 4 rækkers formler, pludselig skulle afvige?

Række 8 og 11, gir' et positivt tal, og 15 og 17 ender begge med et Nul.
Er det fordi du har stirret dig blind på noget med de negative tal, da alle dem du nævner i kolonne Q skulle være forkerte, alle (ifølge dig selv) ender som negative.

Hvorfor har du udeladt arket "Data" som er en del af det samlede ark, så man kunne se hele beregningen?
Avatar billede ebea Ekspert
07. juni 2020 - 09:41 #7
Et lille tillæg, til mit tidligere indlæg.
Hvis det er fordi, at hvis tal i kolonne P ender i negativ, så skal kolonne Q have dette tal fra kolonne P, så lav formlen i kolonne Q, som formlen herunder.
Så får du et resultat som det du har angivet i kolonne S.

=HVIS(P8<0;P8;SUM(G8*H8)+(K8*$K$4)+(L8*$L$4)+(M8)+(N8)+(P8))
Avatar billede ebea Ekspert
11. juni 2020 - 10:26 #8
Hvad blev enden på dit spørgsmål? Hvis du fik det løst, så luk venligst spørgsmålet.
Og fik du prøvet muligheden i #7 ?