Avatar billede Pletz123 Mester
17. juni 2020 - 09:39 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Automatisk ugedag - tomme celler indtil der er tastet

I kolonne B skal jeg indtaste datoer, og i kolonne A skal den pågældende ugedag automatisk fremgå. Jeg har indsat denne formel i A2, og kopieret den ned i de underliggende celler:
=TEKST(B2;”dddd”)
og det fungerer perfekt, når der er indtastet en dato i B-cellen.
Men ved de B-celler der endnu ikke er tastet dato i, står der i den pågældende A-celle: lørdag

Hvordan får jeg A-cellerne til at være tomme, indtil der bliver tastet dato i den pågældende B-celle?
Avatar billede Jan K Ekspert
17. juni 2020 - 09:59 #1
=HVIS(B2="";"";din formel)
Avatar billede Daffodil Professor
17. juni 2020 - 10:00 #2
=HVIS(B2="";"";TEKST(B2;"dddd"))
Avatar billede Jan K Ekspert
17. juni 2020 - 10:01 #3
Du kan ogå væle bare at sætte a2 = b2 og så formatere a-kolonnen som "dddd". Så står der ikke noget i A før du skriver moget i b.
Avatar billede ebea Ekspert
17. juni 2020 - 10:09 #4
Forklaringen er, at 0 (Nul) er lige med Lørdag. Derfor når cellen er tom, opfattes det som Lørdag.
Løsningen er, som både #1 og #2 skriver, at tilføje en HVIS funktion.
=HVIS(ER.TOM(B2);"";TEKST(B2;"dddd"))