Avatar billede clausnilsson Mester
21. juni 2020 - 11:06 Der er 1 kommentar og
1 løsning

VBA opdaterer forkert

På sheet 2 har jeg data hentet fra en online database.

På sheet 1 arbejder jeg videre med data, henter dem sådan her: =HVIS('Raw data'!B2="";"";'Raw data'!B2) og så er der andre kolonner, der laver beregninger på de hentede data.

Databasen opdateres dagligt og jeg henter nye data med denne:

Sub Update_data()
' Update_data Makro
    Range("N4").Select
    ActiveCell.FormulaR1C1 = Now
    Range("A12:L1000").Select
    Selection.ClearContents
    ActiveWorkbook.RefreshAll
    Range("A11:L11").Select
    Selection.Copy
    Range("A12:A1000").Select
    ActiveSheet.Paste
    Application.CutCopyMode = False
    Range("A11").Select
End Sub

Hvis der før min update var 100 rækker i begge ark, og der siden sidste update er kommet 10 nye poster i databasen, bliver resultatet 110 rækker i sheet 2 (raw data), men kun 101 rækker på sheet 1. Det er de oprindelige 100 rækker plus den sidste. Men de første 9 af de 10 nye springer den over! Hvorfor mon det?
Avatar billede Jan K Ekspert
21. juni 2020 - 11:57 #1
Hvis makroen henter data korrekt til ark2, må fejlen ligge i formlen i ark1, men jeg ikke ud fra det viste, gennemskue hvor.
Avatar billede clausnilsson Mester
25. juni 2020 - 17:26 #2
Tror måske jeg har fundet ud af hvorfor. Makroen kører jo lynhurtigt, men opdateringen fra databasen tager lidt tid, måske 1 sekund. Jeg har derfor løst problemet med at dele makroen op i to dele, så anden del, der opdaterer hovedarket starter jeg først når jeg kan se at rådata er opdateret.