Avatar billede Boe Seniormester
08. juli 2020 - 10:37 Der er 1 kommentar og
1 løsning

Gentagelse / Sløjfe på Makroer OG gå til et variabelt-sted

Hej Eksperten - tak for jeres gode hjælp!

Jeg har en superfin Makro (TAK for den store Morten) men drømmer videre om forbedringer. Makroen kan...:
stå i bestemt celle (fx A1) marker denne og de to celler til højre for (fx B1 og C1), kopier indholdet og sæt det ind i rækkerne under - dvs. a2-b2-c2, a3.b3.c3 Ax,Bx,Cx. Den stopper når der næste gang kommer en udfyldt A celle.

Jeg vil gerne have følgende forbedring... Når makroen har kørt, skal "den" placere sig selv i den "nye A-celle" dvs. gøre klar til at køre igen. Det er JO ikke et bestemt sted hver gang - men den skal gå til "sidste udfyldte felt i A kolonnen i stil med genvejen ctr-pil-ned.

Det næste jeg ønsker mig, er at den gentager sig selv - dvs. laver en repeat på min oprindelige makro+tilføjelsen INDTIL noget bestemt sker.
Det kan fx være at jeg skal sætte en bestemt tekst ind i sidste række af mine date (fx forslag ...STOP) i "A38990" og når makroen når dertil så ved den, at den skal stoppe...

Er der nogen der kan knække den for mig 🤔?
TAK!!!
Avatar billede jens48 Ekspert
08. juli 2020 - 12:34 #1
Det kan klares uden makro på følgende måde:
1. Vælg det område, hvor du ønsker at udfylde de tomme celler (for eksempel A1:C1000)
2. Vælg Gå til (F5), Speciel og blanke
3. Skriv i aktive celle (I eksemplet bliver det B1) =A1. Tryk Ctrl + Enter
4. Vælg A1:C1000 igen. Kopier og Paste værdier
Avatar billede store-morten Ekspert
08. juli 2020 - 12:57 #2
Sub test3()
Application.ScreenUpdating = False

    Dim Rk As Integer
    On Error GoTo fejl:

    Rk = InputBox("Tast et tal", "Angiv sidste række der skal udfyldes") - ActiveCell.Row

For Each c In Range(ActiveCell.Address & ":" & ActiveCell.Offset(Rk, 0).Address)

If IsEmpty(c) Then
    Range(ActiveCell.Address & ":" & ActiveCell.Offset(0, 2).Address).Copy
    c.Activate
    ActiveCell.PasteSpecial
End If
c.Activate
Next c

fejl:
    If Err.Number = 13 Then
        MsgBox "Du skal indtaste et tal - prøv igen"
    End If

Application.CutCopyMode = False
Application.ScreenUpdating = True
End Sub