Avatar billede KSN Mester
18. juli 2020 - 08:45 Der er 23 kommentarer og
1 løsning

Celle tilsidesætter anden celles regler

Jeg har lavet et ark som er således.

A1 - Her indtaster jeg dato

B1 - Her tæller den hvor mange dage den har overskredet + 2
Når B1 er på -5 så bliver den gul, når den er på -6 bliver den orange og når den er på -7, så bliver den rød.

Nu ønsker jeg at den skal forblive rød og tælle dage, men kun indtil der indtastes en dato i C1.
Når så der er indtastet dato i C1, så skal den skifte til grøn, men samtidig stoppe med at tælle dage.

Er dette muligt?
Avatar billede KSN Mester
18. juli 2020 - 08:49 #1
Kan lige tilføjes at jeg har følgende stående i den jeg kalder B1 =Mellemregning!H10-IDAG() og i mellemregingsarket står (=Projektering!H10+2)
Avatar billede kim1a Ekspert
18. juli 2020 - 08:58 #2
Ja, betinget formattering har en stop funktion, så den kan sige hvis dette er sand så stop, og du skal vel "bare" have en hvis foran der siger hvis C1 tom så grøn.
Avatar billede KSN Mester
18. juli 2020 - 14:10 #3
Bliver nød til have have den uddybet lidt.

Kan prøve at forklare hvordan det skal virker.

A1 - Dato jeg afsender mail fx. d. 10.07.2020

B1 - Status/dage.
Modtager har 7 dage til at svare.
Dag 5 (-5) skifter cellen som tæller dage, til gul.
dag 6 (-6) skifter cellen til orange og dag 7 (-7) skifter den til rød.

C1 - B1 forsætter med at tælle ned, selvom de 7 dage er overskredet.
Når jeg har modtaget mail retur, så indtaster jeg dato i C1 og Både B1 og C1 skifter til grøn, men den stopper også nedtælling i B1.

Så kan jeg holde styr på, hvornår jeg har modtaget mail retur, men også hvor ofte de overskrider den aftale deadline på de 7 dage
Avatar billede KSN Mester
18. juli 2020 - 14:12 #4
kim1a, umiddelbart så stopper den ikke nedtælling med en formattering og har nok behov for en formel jeg kan indsætte sammen med B1 =Mellemregning!H10-IDAG()
Avatar billede kim1a Ekspert
18. juli 2020 - 15:13 #5
Måske jeg misforstod så.

Idag vil jo altid ændre sig, den kan du ikke stoppe. Du kunne dog lave B1 = C1 når du indtaster i C1 så bliver B1 automatisk lig med den?

B1= hvis(C1="";Mellemregning!H10-idag();C1)

Det ændrer dog ikke ved idag er en formel som bliver belastende.
Avatar billede KSN Mester
18. juli 2020 - 15:37 #6
Prøver det en gang. Men det er egentlig okay, at den sletter formlen i B1 og blot  modregner a1 og c1 når c1 er udfyldt
Avatar billede KSN Mester
19. juli 2020 - 09:34 #7
Har fået det til at virke som ønsket. Men kunne godt tænke mig at få tilføjet en ting og har forsøgt mig uden held.

Min celle ser således ud

=HVIS(J41="";IDAG()-H41;J41-H41)

Men jeg kunne godt tænke mig en ekstra "HVIS".
Hvis H41 er tom/blank, så skal I43 også være blank.

Er dette muligt?
Avatar billede kim1a Ekspert
19. juli 2020 - 11:27 #8
Der sætter du vel blot i I43=hvis(H41="";"";hvad end den normalt tager)
Avatar billede KSN Mester
19. juli 2020 - 12:16 #9
Skal bare lige forstå sammensætningen i excel.
Om det fx. Hedder =HVIS((××)(××)) eller om flere funktioner skal hedde =HVIS(xx)=HVIS(xx)

Altså flere funktioner under dobbelt (()) eller enkeltstående.

Håber det giver mening 😊
Avatar billede kim1a Ekspert
19. juli 2020 - 13:06 #10
Hvis (test ; sand udfald ; falsk udfald)

Hvis(test ; hvis(test ; sand udfald ; falsk udfald) ; falsk udfald)

Altså, du sætter en syntax af hvis ind i enten sand udfald eller falsk udfald i en anden sætning.

Der findes også en hviser i nyere versioner af Excel, hvor du kan se to ting skal være ok før sand.
Avatar billede KSN Mester
20. juli 2020 - 09:14 #11
Beklager men kan simpelthen ikke løse den og det er nok mine manglende evner :)

Jeg har indsat følgende
=HVIS(H42="";HVIS(J42="";IDAG()-H42;J42-H42);"")

Men nu tæller den dage fra 01.01.1900 og forbliver ikke blank som ønsket
Avatar billede kim1a Ekspert
20. juli 2020 - 09:40 #12
Så hvis H42 er tom og J42 er tom så skal den indsætte dagsdato minus H42 - dags dato - tom giver vel blot et tal, har du formatteret som dato i cellen?
Avatar billede KSN Mester
20. juli 2020 - 12:52 #13
Er H42 tom skal I42 være tom.
Er der dato i H42 skal I42 tælle dage.
Er der dato i J42, så skal resultatet af H42-J42 fremgå i I42.

Så altså den skal I42 skal kun være tom, hvis H42 er tom.

Jeg har fået det første du skrev til at virke, mangler blot at I42 skal forblive blank indtil H42 udfyldes.

Som min formel er nu, så tæller den dage fra 01.01.1990 i alle de felter, hvor H ikke er udfyldt
Avatar billede kim1a Ekspert
20. juli 2020 - 14:01 #14
Det er lidt svært når man ikke kan se arket, men hvis du blot siger at I42 skal være tom hvis H42 er tom, så er det I42=hvis(H42="";"";hvad du ønsker)

Måske du kan bruge dropbox eller gratisupload til at ligge en version af arket hvis det ikke lykkes for dig.
Avatar billede KSN Mester
21. juli 2020 - 08:04 #15
https://www.dropbox.com/s/k2npixq9g2ugdnf/test.xlsx?dl=0

Her er et link.

Jeg har lavet 4 test adresser og du skal kun kigge på kolonnerne H - I - J fra 8-11.
Her har jeg med lidt manuelt indtastning, vist hvordan de skal se ud.

Til sidst har jeg til føjet lidt tekst AL9, hvor jeg ønsker den sidste skal skifte til "OK"/Grøn hvis de nævnte er udfyldt
Avatar billede kim1a Ekspert
21. juli 2020 - 08:28 #16
Jeg foreslår sådan i I kolonnen (her med linje 9 som eksempel):
=IF(H9="";"";IF(J9="";TODAY()-H9;J9-H9))

Derudover skal du være opmærksom på at din kolonne H skal være en dato, det ser meget ud som om din J kolonne er dato, men din H er ikke (bemærk forskellig formattering). Hvis din H er fra et udtræk så kan det være du skal ud i noget ekstra for at sikre Excel forstår den som dato.

I forhold til dit AK ønske, så var jeg i gang med at forsøge en tælblanke løsning (jeg antager du enten sætter x eller skriver noget i del celler). Så hvis tælblank(J11)+tælblank(M11)+etc+etc = 0 så grøn. Jeg er ikke 100 % sikker på den danske version af formlen hedder sådan, men countblank på engelsk.
Avatar billede KSN Mester
21. juli 2020 - 10:43 #17
Giver det et forsøg senere.
Er klar over det med datoer, har bare ikke nået at få ændre det.
Lidt irriterende, at den ikke forstår 00.00.000
Avatar billede kim1a Ekspert
21. juli 2020 - 12:27 #18
Det kan du sætte den til.
Avatar billede KSN Mester
21. juli 2020 - 14:15 #19
Som jeg har kunne læse mig til, så er det selv windows du skal ændre dato opsætningen på.
Men da arket skal køre "Live" og bruges af flere, så vil det kræve at alle maskine er sat op på samme måde og det tænker jeg er for omstændigt.

Hvis du har en alternativ løsning hører jeg gerne.
Avatar billede KSN Mester
21. juli 2020 - 14:26 #20
Den første du kom med virker helt som ønsket

Jeg foreslår sådan i I kolonnen (her med linje 9 som eksempel):
=IF(H9="";"";IF(J9="";TODAY()-H9;J9-H9))

Den anden har jeg lidt svært ved.

Countblank hedder antal.blanke, men indsætter jeg den som her under, så skriver den "OK" ved første udfyldte, men udfylder jeg flere, så skriver den "False"
Den skulle gerne skrive ok, når alle felter er udfyldt og det virker som om, den ikke forstår + tegnet    :)

=HVIS(ANTAL.BLANKE(AI19)+ANTAL.BLANKE(AJ19);"OK")
Avatar billede kim1a Ekspert
21. juli 2020 - 15:24 #21
Din hvis sætning giver ikke mening, du skriver hvis x + x så.... Det må være x + x = 0 så....
Avatar billede KSN Mester
21. juli 2020 - 15:43 #22
Jeg finder det ikke logisk, men det virkede :)
Avatar billede KSN Mester
21. juli 2020 - 16:15 #23
Kim du har været en stor hjælp og det sætter jeg stor pris på :)

Jeg har et sidste problem.
I min celle med formlen har jeg fælgende formatering tilknyttet
=HVIS(H10="";"";HVIS(J10="";IDAG()-H10;J10-H10))

Celleværdi = 5 = Gul
Celleværdi = 6 = Orange
Celleværdi > 6 = Rød
Formel J10 = Grøn

Den skulle gerne forblive med Hvid/Ingen farve, når H endnu ikke er udfyldt, men den er rød når der ikke står noget.
Hvorfor tror den, at en tom celle er lig med noget som er større end 6 ?
Avatar billede kim1a Ekspert
21. juli 2020 - 16:47 #24
Vi talte lidt om det i starten. Jeg tror det har noget at gøre med rækkefølgen på din formattering. Jeg kan ikke helt lure det i dit test, men ude i siden er der en "stop hvis sand" så den ikke løber de andre muligheder igennem.