Avatar billede thomzendk Novice
11. august 2020 - 20:57 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Sortere, og slette dublikater i kolonner...

Jeg har et regneark der lige nu er kategoriseret med en Kolonne A, (Mærke)
Kolonne B, C, D osv... (Type)
Der er flere linier med hvert mærke.

Jeg ønsker at ligge alle linier med mærker sammen, til en samlet linie, hvor alle typer er skrevet i en celle, og at alle dublikater er slettet. Nogle der har et godt bud på hvordan dette gøres nemmest?

Det ser cirka således ud:
Mærke1          Type1              Type2
Mærke 1          Type3              Type2
Mærke 1          Type14

Ønsker en samlet linie der for overstående ville se således ud:
Mærke1        Type1, Type2, Type3, Type14

:o
Avatar billede kim1a Ekspert
11. august 2020 - 22:16 #1
En pivot?
Avatar billede thomzendk Novice
12. august 2020 - 11:09 #2
Har siddet og luret en del youtube med Pivot, men synes ikke jeg helt kan se det kan afhjælpe alle "problemstillingerne" ?

Her tænker jeg på fjernelse af Type dyblikaterne for hvert Mærke?
Avatar billede kim1a Ekspert
12. august 2020 - 13:06 #3
Jeg bliver naturligvis i tvivl når du skriver sådan, men det er nok nødvendigt at se data for at overveje mere.

Mit forslag vil være (hvis typerne står i hver sin kolonne og der ikke er for mange) at bygge støttekolonner:

I dit eksempel vil jeg skrive:
$A$1&B1 og kopiere ud så mange kolonner du har typer i. Så vil jeg bygge pivot af dette.

Hvis du har mulighed for at give et rigtigt eksempel kan jeg vise dig hvad jeg mener - upload til f.eks. Dropbox.
Avatar billede thomzendk Novice
12. august 2020 - 13:56 #4
Hmm, kan lave det sådan her på Dropbox?

https://www.dropbox.com/scl/fi/wp0ocstkvutulwxi26zj2/eksempel.xlsx?dl=0&rlkey=iyq3o1ftizku3722i99b0auoh

-Tanken er at de "Makes" der figurerer mere end en gang, blot skal figurere en gang.

Og de givne types for hver "Maker" skal så være i et tilsvarende felt for hver maker. -hvor type dublikater er slettet...

Giver det mening? :)
Avatar billede kim1a Ekspert
12. august 2020 - 16:54 #5
Er det supervigtigt at de står i hver sin kolonne ud af de forskellige typer? Ellers kan du nøjes med pivoten og have den nedaf.

Jeg har dog også lavet en løsning med brug af transpose og indirekte hvor jeg bruger pivoten til at definere det område der skal transpose.

https://www.dropbox.com/scl/fi/6khtwy9mb9y6jbv6efwvu/eksempel.xlsx?dl=0&rlkey=bxmg5gz21klhrmutmgzz5brwn
Avatar billede thomzendk Novice
12. august 2020 - 18:08 #6
Kim1a, umiddelbart giver det der da langt mindre arbejde til videre bearbejdning :)

-Har du et bud på noget youtube eller lign der kan lære mig det der forholdsvis simpelt? :D
Avatar billede kim1a Ekspert
12. august 2020 - 20:53 #7
Jeg har selv været typen som gerne vil forstå hvad der sker, men Youtube tror jeg ikke, så her følger en forklaring.

Pivot fandt du selv, så det hopper jeg over - jeg vil sige det er kun at forsøge at bruge det der giver mening i forhold til at lære.

I kolonne C definerer jeg hvilke rækker der skifter overskrift, formlen lyder:
Hvis cellen i a er ikke-tom så giv mig rækkenummeret og ellers efterlad tom.

i D får jeg så alle de efterladte tomme til at give mig den næste række der ikke er tom.

I E definerer jeg så i flere tempi:
transponer er en funktion som blot flytter rækker til kolonner eller anden anden vej. Det vil sige skriver man transponer(A1:A4) og sætter den i B1 vil A1 være i B1 A2 vil være i C1 og så videre.
Indirekte er en formel som oversætter tekst inden man bruger formlen, således at hvis der står 2 i A1 og 3 i A2 så vil indirekte(A1&"-"&A2) have resultatet 2-3.
Derfor bruger jeg det til at sige B og startrække og B næste startrække minus 1.

Det nemmeste du nu kan gøre er at Kopiere det i værdier et andet sted hen, sætte filter på og kun vælge uden komme i kolonne A. Evt kan du kopiere A rækken ind foran E således at du blot skal kopere E og frem for at få nøjagtigt det du vil have.
Avatar billede thomzendk Novice
13. august 2020 - 17:22 #8
Nu kan jeg ski få det til at ligne dit:) jeg takker og bukker! 🕺🏻👌