Avatar billede Paw Winther Mester
27. september 2020 - 12:27 Der er 4 kommentarer

Stablet søjlediagram, samle 2 i 1

Jeg har pt. lavet 2 stablet søjle diagrammer.
Et diagram viser sammensætningen af Indtægter i henholdsvis 2020 og budget 2021, mens et andet viser sammensætningen af omkostninger i henholdsvis 2020 og budget 2021.

Jeg kunne dog godt tænke mig at have samlet de 2 diagrammer så jeg har søjlen for sammensætningen af henholdsvis indtægter om omkostninger ved siden af hindanden, for både 2020 og 2021.

Er der nogen der har et forslag til en løsning?
Avatar billede Nina Novice
27. september 2020 - 18:27 #1
Så du vil gerne have to forskellige sæt data inde i det samme diagram?
Avatar billede Paw Winther Mester
28. september 2020 - 06:23 #2
Ja sådan kan du også sige det.

Så jeg både ved 2020 og 2021 får 2 søjler, en der viser sammensætningen af indtægter og en med omkostninger.
Avatar billede Daffodil Professor
28. september 2020 - 06:27 #3
Nu ved jeg ikke hvorledes du har dine data præsenteret i excel, men du skal have samlet dine data i en serie. Når du har samlet dem i en serie og fået præsenteret alle dine data i et diagram, skal du prøve at højreklikke i dit diagram og vælge "Vælg data". Prøv at lege med de forskellige muligheder her.
Jeg lavede et testark, hvor min dataserie var samlet i området "A1:D4" og her var det let at lave det ønskede diagram med søjlerne i den rækkefølge du ønskede.
Avatar billede Paw Winther Mester
28. september 2020 - 07:39 #4
Ja hvis jeg ville have alle mine data i forskellige søjler kunne jeg godt finde ud af det, men jeg ønsker stablede søjler.

Jeg vil således gerne have følgende 4 søjler ud af X aksen.
1=Indtægter 2020
2= Omkostninger 2020
3=Indtægter 2021
4=Omkostninger 2021

Udfordringen kommer så i at begge søjler for både indtægter og omkostninger skal inddeles i hvilken type indtægt/ omkostning det er = stablede søjler.

Min data er lige sat op som følgende
Kolonne A = Beskrivelse
Kolonne B = Værdier for 2020
Kolonne C = Værdier for 2021
Linje 1 = Overskrifter
Linje 2-4 = Indtægter
Linje 5 = Indtægter i alt
Linje 6-12 = Omkostninger
Linje 13 = Omkostninger i alt
Linje 14 = Resultat