Avatar billede lurup Ekspert
28. september 2020 - 22:40 Der er 6 kommentarer og
2 løsninger

indscanne et billede på en kopimaskine

Jeg har nogle nyere kopimaskine ( konica Minolta c458) hvos jeg skal have scannet nogle foto ind i god kvalitet.

Kan jeg gøre det fra en pc ?
Fra selv kopimaskine bliver det ikke godt nok da du ikke lave det i en høj nok opløsning i den fine kvalitet.

Findes der noget software jeg kan scanne ind i måske 1200 dpi ?
Avatar billede hjolsen Ekspert
29. september 2020 - 07:13 #1
Scanneren s fysiske opløsning er 600x600 så den kommer du ikke over
https://www.konicaminolta.dk/da-dk/hardware/udgaede-maskiner/bizhub-c458
Avatar billede wjens Guru
29. september 2020 - 10:19 #2
Du skal have fat i en af de egentlige fotoscannere (flatbed), der kan gå meget højere i opløsning. Kopimaskinerne er til dokumenter. Er det bare et enkelt foto, kan du prøve at tage et foto med et digitalt kamera og en god belysning.
Avatar billede INK Ekspert
29. september 2020 - 10:35 #3
Hvis du skal skanne et foto med mobiltelefon, kan Fotoscanner fra Google anbefales. Den tager fem billeder og kombinerer disse til et flot foto.
Avatar billede lurup Ekspert
29. september 2020 - 11:48 #4
TAK ink
Avatar billede milter Ekspert
29. september 2020 - 11:51 #5
Skal billederne vises på en computer eller skal de printes?

Du skal huske på, at et scannet billede ikke bliver bedre end originalen. Hvis billedet f.eks. er et pasbillede på 35 x 45 mm, som du vil forstørre, så bliver detaljerne udviskede, og fejl bliver mere synlige. Et billedes tilsyneladende skarphed og kvalitet afhænger af to ting, optagekvalitet og betragtningsafstand.

Normalt vil 300 dpi være den opløsning, man skal bruge, hvis man vil scanne et billede til udprintning i samme størrelse og kvalitet som originalen. 1200 dpi er fire gange det på begge led, og en så stor forstørrelse vil helt sikkert forringe kvaliteten, hvis billedet skal printes ud i en størrelse på fire gange originalen.
Avatar billede lurup Ekspert
29. september 2020 - 13:22 #6
Det er pt billeder og tegninger der er lavet i A3 som skal printes ud 1:1.
Avatar billede milter Ekspert
29. september 2020 - 17:51 #7
Jeg har så godt som ingen erfaring med at scanne på en maskine som din, men hvis teknikken og kvaliteten bag er den samme som på en flatbedscanner, så skal dpi sættes til 300 for at printe scanningen i 1:1.

Jeg har læst lidt om din C458, og så vidt jeg kan se, kan den gemme scanningen som et billede i bl.a. formaterne PDF og TIFF. Gemning i PDF kan reducere kvaliteten, afhængig af om der gemmes til print eller til web. Gemning til print vil formentligt bibeholde kvaliteten, medens gemning til web kan reducere den, men alt den slags bliver du nødt til at læse dig frem til i vejledningen til din C458.

Så vidt jeg kan se, kan du også gemme på USB. Hvordan, det foregår, ved jeg ikke, men jeg går ud fra, det må dreje sig om at gemme på en USB, som er koblet til kopimaskinen.

Hvis du tror, det kan blive nødvendigt at redigere lidt på billederne, så skal du gemme scanningen i TIFF-format. Hvis der ikke er behov for redigering, så gem i PDF, men sørg for, at kvaliteten ikke reduceres.

Og så lige lidt oplysning. Et scannet A3-billede vil med en scanning på 300 dpi fylde ca. 3508 x 4961 pixels og i 24-bit (det mest normale, medmindre det drejer sig om professionel billedbehandling) vil det fylde ca. 50 MB i åbnet tilstand på computeren. Hvis dine værdier på billedet afviger fra det, kan du prøve at uploade et af dem på nettet, f.eks. her:  https://da.imgbb.com/  og så kan jeg prøve at kigge på det.
Avatar billede lurup Ekspert
29. september 2020 - 23:00 #8
Tak for hjælpen....finder på en anden løsning
TAK