Avatar billede Erik R Mester
21. november 2020 - 07:06 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Find næste fødselsdag/årlige mærkdag

I kolonne A er anført en række begivenheder, i kolonne B datoen for første forekomst. I Kolonne C vil jeg gerne have datoen for næste årlige forekomst.
Fx
A3:  Peter født
B3: 10/3/2007
C3: 10/3/2021
Hvilken formel kan bruges i C3
Venlig hilsen
Erik R
Avatar billede ebea Ekspert
21. november 2020 - 08:39 #1
=DATO(ÅR(B3)+1;MÅNED(B3);DAG(B3))
Avatar billede kim1a Ekspert
21. november 2020 - 11:12 #2
Du må skulle have en now formel med ind i det. Det #1 kommer med bliver vel blot 10/3-2002
Hvad med:
=hvis(idag()>dato(år(idag());måned(B3);dag(B3);dato(år(idag()+1);måned(B3);dag(B3);dato(år(idag());måned(B3);dag(B3))
Avatar billede Jan K Ekspert
21. november 2020 - 11:52 #3
#2 Det er da ligegyldigt, hvad dag der er i dag, hvis OP kun vil vide, hvilken dato begivenheden indtræffer et rå fra den dato, som allerede er indtastet i B3. Et år af 1-12-20 er jo 1-12-21 uanset, hvad dato, det i dag kun er 21-11-20.
Avatar billede Erik R Mester
21. november 2020 - 13:54 #4
Tak for alle bidrag
Mit forsøg gik ud på at finde den først kommende årsdag (anniversary) efter i dag- uanset årstal for den oprindelige mærkedag.
Efter justering af altal paranteser er forslaget fra  Kim1a følgende:
=HVIS(IDAG()>DATO(ÅR(IDAG());MÅNED(B3);DAG(B3));DATO(ÅR(IDAG()+1);MÅNED(B3);DAG(B3));DATO(ÅR(IDAG());MÅNED(B3);DAG(B3)))

Det viser sig at 1-tallet i udtrykket "DATO(ÅR(IDAG()+1)" kun tæller en dag frem - ikke et år.
Hvis forslaget ændres til:
=HVIS(IDAG()>DATO(ÅR(IDAG());MÅNED(B3);DAG(B3));DATO(ÅR(IDAG()+365);MÅNED(B3);DAG(B3));DATO(ÅR(IDAG());MÅNED(B3);DAG(B3)))
virker det efter hensigten - så vidt jeg umiddelbart kan gennemskue vil det dog ikke vise rigtigt den 1. januar i et skudår.
Venlig hilsen
Erik
Avatar billede ebea Ekspert
21. november 2020 - 14:34 #5
#4 - ja, jeg var ikke lige med, i dit oprindelige spørgsmål ;-) Men det kan også laves med følgende formel, hvor C3 er datoen i dag:
=EDATO(B3;(DATO.FORSKEL(B3;C3;"y")+1)*12)
Avatar billede Erik R Mester
21. november 2020 - 16:26 #6
Så vidt jeg kan se, er ovenstående formel fra ebea en elegant løsning
[kan også skrives: =EDATO(B3;(DATO.FORSKEL(B3;IDAG();"y")+1)*12)]
tak for alle bidrag
Erik
Avatar billede ebea Ekspert
21. november 2020 - 16:47 #7
#6 - Som altid i Excel, er der flere muligheder. Dette var en kortere version, end de andre, nu når jeg så hvad du faktisk ville ;-)