Avatar billede prinsib Seniormester
24. november 2020 - 18:06 Der er 21 kommentarer

Nedtælling

Hej alle herinde. Kan I hjælpe mig med en formel.
Jeg har 10 æbler (eksempel)
Jeg spiser 2 stk. om dagen.
Man skal kunne se hvad der er tilbage hver dag.
Når der er 2 stk. tilbage skal baggrunden i cellen farves rød, og tallet hvid.
Kan det laves.
Ib
Avatar billede Jan K Ekspert
24. november 2020 - 20:54 #1
Det kan laves med en malkro eller med cirlulær reference og en gentagelse kombineret med betinget formatering.
Avatar billede prinsib Seniormester
24. november 2020 - 21:06 #2
Hej Jan.
Jeg skal bruge det på min iPad, med excel 365. Det duer ikke med makro.
Kan man ikke lave noget med en dags dato funktion?
Ib
Avatar billede Jan K Ekspert
24. november 2020 - 21:19 #3
Problemt er at Excel ikke er god til lagerstyring. Du kan sepvfølgelig lave et ark, hvor du hvdr dag taster forbruget i en ny celle, men er det det, du ønsker.
Avatar billede Jan K Ekspert
24. november 2020 - 21:25 #4
Hvis du fx har dine oprindelige æbler i A1, kan du taste dit daglige forbrug i A2 og nedefter. I B1 kan du så have en formel, der siger =A1-SUM(A2:A1000) eller hvor meget du nu har brug for. Så kan du bruge betinget formatering tlp farverne, når du kommer ned på 2.
Avatar billede prinsib Seniormester
24. november 2020 - 21:48 #5
Nej det skulle gerne ske automatisk.
Så når jeg åbner arket kan jeg se hvor mange jeg har tilbage.
Ib
Avatar billede Jan K Ekspert
24. november 2020 - 23:21 #6
Jeg kender desværre ingen mulighed for at Excel automatisk foretager en beregning ved åbning uden brug af VBA. Beklager.
Avatar billede prinsib Seniormester
24. november 2020 - 23:43 #7
Det er ok Jan.
Kan du lave en du lave en VBA kode til mig, så kan jeg jo lave det på min komputer.
Ib
Avatar billede thomas_bk Ekspert
25. november 2020 - 08:02 #8
Hvad om man stiller det op i kolonner.
En række for hver dato, i denne række trækkes 2 fra den 'løbende saldo'.
Når grænsen (2) nåes træder den betingede formattering i kraft.
Avatar billede prinsib Seniormester
25. november 2020 - 10:37 #9
Hej Thomas.
Det forstår jeg ikke helt, vil du uddybe det for mig.
Ib
Avatar billede thomas_bk Ekspert
25. november 2020 - 10:50 #10
Jeg ser lige det er det som er forslået i #4
Avatar billede Jan K Ekspert
25. november 2020 - 14:13 #11
#10 Jeg tror at udfordringen er at OP ønsker at undgå at taste, men vil nedskrive automatisk, samtidigt med at VBA er udelukket når det skal køre på en Ipad. Og det er jeg ret sikker på  ikke kan lade sig gøre.
Avatar billede prinsib Seniormester
25. november 2020 - 17:34 #12
Hej.
Som jeg skrev i #7 vil jeg be jer om at lave en VBA som jeg kan bruge på min computer.
Jeg har fundet ud af at det ikke kan lade sig gøre på en iPad, så jeg vil være taknemmelig for en VBA til min computer.
Ib
Avatar billede bjarnehansen Seniormester
25. november 2020 - 17:54 #13
Avatar billede prinsib Seniormester
25. november 2020 - 19:56 #14
Hej Bjarne.
Det ser helt rigtigt ud.
Kan/vil du udvide det så jeg kan skrive navn foran udregningsrækken.
Vil du lave så jeg kan lave 6 versioner, på samme side hvor jeg kan indsætte særskilt startdato, startantal og forbrug pr. dag.
Ib
Avatar billede prinsib Seniormester
25. november 2020 - 19:58 #15
Hej Bjarne.
Det ser helt rigtigt ud.
Kan/vil du udvide det så jeg kan skrive navn foran udregningsrækken.
Vil du lave så jeg kan lave 6 versioner, på samme side hvor jeg kan indsætte særskilt startdato, startantal og forbrug pr. dag.
Ib
Avatar billede bjarnehansen Seniormester
25. november 2020 - 20:50 #16
det bliver først i morgen aften men ellers skal bare sætte en kolonne ind foran forbrug pr dag
Avatar billede prinsib Seniormester
25. november 2020 - 21:04 #17
Det er ok Bjarne.
Det var også mest det med de 6 versioner.
Ib
Avatar billede bjarnehansen Seniormester
26. november 2020 - 20:58 #18
Avatar billede prinsib Seniormester
26. november 2020 - 21:25 #19
Når først at kigge i morgen.
Men  foreløbig tak.
Ib
Avatar billede prinsib Seniormester
27. november 2020 - 14:03 #20
Hej Bjarne.
Det var lige det jeg ønskede mig.
Det virker super perfekt.
Tusind tak.
Ib
Avatar billede bjarnehansen Seniormester
27. november 2020 - 15:40 #21
velbekomme...