Avatar billede jpi Mester
10. januar 2021 - 11:12 Der er 7 kommentarer

Renteberegning

Hej

Jeg skal have lavet et Excelark med beregning af følgende situation:
Der er lånt et beløb fx. 50.000 og der er aftalt en tilbagebetaling på 1000 pr. måned og en rente på 4%
Nu er det ikke altid at der kommer 1000 kr. pr. måned. det kan være mere eller mindre.
Jeg skal derfor bruge et Excelark, hvor jeg har forskellige kolonner (dato for indbetaling, beløb der indbetales, rente og restbeløb)
I starten er beløb der skal betales sat til 1000, så man kan se afbetalingsplanen, men efterhånden som tiden skrider frem skal man kunne ændre beløbet til det faktisk betalte og så skal de efterfølgende renter og restbeløb opdateres.

Jeg er helt på bar bund - hvordan skal formerne se ud?

På forhånd tak :)
Avatar billede 220661 Ekspert
10. januar 2021 - 11:24 #1
Hvis du søger på amortation excel kan du måske hente et ark der kan det du ønsker. :-)
Avatar billede ebea Ekspert
10. januar 2021 - 12:12 #2
Kig i dette link, ude i højre side på siden, der er et Link til et Excel ark, med låneberegning.
http://bankinfo.dk/
Avatar billede 220661 Ekspert
10. januar 2021 - 12:14 #3
Har Excel ikke også skabeloner liggende med amortation?
Avatar billede jpi Mester
10. januar 2021 - 12:49 #4
Jeg har nok gjort det sværere end det er, da jeg troede jeg skulle bruge en masse af renteberegningsformlerne.
Men en simpel beregning af rente af restbeløb pr. måned og så lagt oveni restbeløb og fratrukket indbetalingen giver det jeg skal bruge pr. måned (række)
Og så bare kopiere rækken indtil der står 0 i restbeløb.

Tak for hjælpen :)
Avatar billede acore Ekspert
10. januar 2021 - 15:06 #5
#4: Korrekt, hvis der tilskrives rente månedligt. Hvis rentetilskrivning ikke følger betalingerne, bliver det lidt mere kompliceret.
Avatar billede jpi Mester
10. januar 2021 - 15:31 #6
#5
Betalingerne kommer altid den første hverdag, men beløbet svinger.
Så med disse vilkår er det ligetil :)
Avatar billede acore Ekspert
10. januar 2021 - 15:47 #7
If you say so