Avatar billede kim1a Ekspert
05. marts 2021 - 16:29 Der er 5 kommentarer og
2 løsninger

Calculated field Pivot - bringer alle data frem

Kære eksperter

Jeg har en Pivot, hvori jeg har en kategori kolonne, den har flere værdier, f.eks. vare A omsætning vare A kost og vare B oms og vare B kost, jeg vil nu skabe et felt som angiver bruttoavancen for hver af disse.

Når jeg bygger det som et calculated item kan jeg vælge de specifikke Vare A oms minus vare A kost, men så bliver min pivot meget omfangsrig, idet den nu også medtager 0 værdier (som jeg ikke kan filtrere fra).

Hvis jeg i stedet vil bygge det som calculated field (i stedet for item) kan jeg så ikke komme ned og vælge i underkategorierne af feltværdier, hvorfor jeg ikke kan lave bruttoavance på vare A.

Der er 5-6 forskellige produkter i kategori, så jeg håber virkelig der er en god metode. Indtil nu har jeg omgået det ved at trække vare A omsætning i en ny kolonne i datasættet og tilsvarende vare A kost, og så lave et felt med BA.
Avatar billede thomas_bk Ekspert
08. marts 2021 - 10:28 #1
Jeg er ikke sikker på jeg helt forstår.
Angående at arbejde med calculated field, så er det vel givet at du skal vise dine kategorier i pivot'et og heraf får præsenteret en bruttoavance for hver.
Ønsker du kun at se for en specific kategori laver du et tilsvarende filter hvor der kun vises for denne.
Avatar billede kim1a Ekspert
08. marts 2021 - 14:42 #2
Vær opmærksom på forskel mellem calculated field og calculated item

Det er Item som giver mig udfordring, ikke field - for field kan man ikke vælge mellem værdier under overskriften, men kun beregne på "overskrift-niveau"
Altså:
Kolonnens overskrift er Kategori, underværdier er Vare A omsætning, Vare A kost, Vare B omsætning, Vare B kost etc.

Med field kan jeg kun lave "Kategori" - "en anden kolonne", men med Item kan jeg lave: "Vare A omsætning" - "Vare A kost"
Avatar billede thomas_bk Ekspert
09. marts 2021 - 07:59 #3
Med det i mente at jeg kan tage fejl, så synes jeg at du går forkert frem ved at vil bruge calculated item. Umiddelbart uden at vide mere om din opgave så vil jeg mene at det er calculated field som er korrekt her.
Måske du har mulighed for at dele en test fil uden hemmelige data.
Avatar billede kim1a Ekspert
09. marts 2021 - 09:25 #4
Jeg har nu lavet et eksempel som kan findes her:
https://www.dropbox.com/scl/fi/zj69eftf004jy902rndpx/Eksperten-eksempel.xlsx?dl=0&rlkey=6tx9ff7649t3yyiqdrrjk8xeh

Som sagt når de forskellige værdier der skal trækkes fra hinanden står i samme kolonne kan man ikke lave et field tror jeg.

Som du kan se er Vare As Bruttoavance lavet ude til højre som et Item.
Avatar billede thomas_bk Ekspert
09. marts 2021 - 10:08 #5
Mit forslag:

Du har i kolonne U lavet en kategorisering.

Var det mig, så vil jeg lave en beløbskolonne for hver kategorisering i stedet.
Der vil så i disse kolonner skulle være en formel der henter det bogførte beløb såfremt(og udelukkende) hvis beløbet matcher kategoriseringen for kolonnen.
Således vil du kunne arbejde med calculated fields jeg anser for langt mere dynamiske og simple end calculated items.
Avatar billede thomas_bk Ekspert
09. marts 2021 - 10:12 #6
Bare lige for at tilføje, disse kolonner vil være henholdsvis omsætning og kostpris. Ud fra dette laver calculated fields med bruttoavance.
Hver linie i dataene har stadig behov for at være benævnt med varenummer/navn.

Grundlæggende for at træde lidt i det, det som ser ud til at være dit grunddata med hvid kunne godt være bedre.
Har IT-systemet ikke nogen mere detaljerede udtræksmuligheder du kan udnytte...
Avatar billede kim1a Ekspert
09. marts 2021 - 13:08 #7
Jeg har luret at IT systemet der trækkes fra er dumt. Grundliggende er udfordringen at konteringen er sat op så det i stedet for dimensioner er forskellige konti der bogføres på, så jeg kan sagtens omgå det med mere manuelt arbejde som du også foreslår (det har jeg allerede gjort).

Det jeg egentlig leder efter er om man kunne slippe afsted med at filtrere på en smart måde i Pivoten, når man bruger item fremfor field, men det lyder det ikke til.

Tak for din tid anyway.