Avatar billede KATA Juniormester
09. marts 2021 - 09:50 Der er 27 kommentarer og
1 løsning

Optælling af dage mellem datoer

Hej med jer

Jeg står overfor en problemstilling, hvor jeg er lidt i tvivl om hvordan jeg løser det!

Det drejer sig om at "tælle dage" mellem 2 datoer og i tilfælde af der ikke er en slutdato, skal den køre året ud..

Arket er støbt således sammen, at der findes disse kolonner:

Start dato
Slut dato
Januar
Februar
.... Osv.. derud af..

Under hver enkelt måned skal jeg bruge antallet af dage, til at regne en anden sats ud - Dvs. hvis jeg ikke har en slutdato, så skal den egentlig bare køre året ud, med et prædefineret tal såsom 29 for Februar osv., men hvis jeg f.eks. sætter startdato 1/1-2021 og slutdato 15/3-2021, skal jeg kun bruge disse dage... Altså Januar, Februar og så de 15 dage for marts..

Findes der en løsning til dette?! :)

Jeg vil gerne fremsende et eksempel, hvis det giver bedre mening.
Avatar billede claes57 Ekspert
09. marts 2021 - 09:59 #1
lidt som
=HVIS(B2="";DATOVÆRDI("31 dec 2021")-A2;B2-A2)
hvor b2 er slut, og a2 er start.
Du kan forfine den ved at tage året fra a2 og bruge det i datoværdi for slut på året
A2 og B2 skal være datoer, excel styrer skudår.
Avatar billede KATA Juniormester
09. marts 2021 - 10:11 #2
@Claes57
Tak, men tror ikke helt det er den jeg søger.. Den tæller ALLE dage, men jeg søger nærmere en metode hvor jeg under hver måned ikke skal sidde og rette manuelt til, hvis nu f.eks. slutdato er et skævt tidspunkt..

F.eks.
Hvis jeg har en startdato der hedder 1.1.2021 og en slutdato der hedder 15.3.2021, så skal jeg under Januar tage en værdi og gange med dage (f.eks. 31 i Januar og 29 i februar), men fordi marts ikke er en komplet måned, søger jeg en metode hvor jeg kan automatisere det og sige marts kun er 15 dage pga. slutdatoen og jo gerne fordelt ud over alle 12 kolonner / måneder, så jeg slipper for den manuelle del
Giver det mening?
Avatar billede Jan K Ekspert
09. marts 2021 - 10:20 #3
Skal du have dagene for hver måned, eller bare det samlede antal dage?
Avatar billede claes57 Ekspert
09. marts 2021 - 10:38 #4
altså noget med start og slut, og så ud for hver måned skrive, hvor mange dage der er med i intervallet start til slut?
Avatar billede KATA Juniormester
09. marts 2021 - 11:00 #5
@Jan K
Dagene for hver måned.
Det er fordi jeg skal bruge antal dage per måned (fra start til slut) for at beregne total værdien ud, men alt foregår manuelt i dag, så snart der kommer en slutdato på - Og er der ingen slutdato, skal den gerne kunne beregne resten af året, altså alle 12 måneder.

@Claes57
Lige præcis
Fordi fra 1/1-2021 til 15/3-2021 er jo ca. 73 dage, men jeg har behov for at "isolere" de prædefinerede tal/måneder, såsom 31 for Januar og 29 for Februar osv..
Det er fordi jeg skal have en total ud fra hver måned per case.
Avatar billede Jan K Ekspert
09. marts 2021 - 11:23 #6
Prøv med

=HVIS(MAKS(0;(MIN($B1;DATO(ÅR(A$4);MÅNED(A$4)+1;0))-MAKS($A1;A$4)+1))=0;"";MAKS(0;(MIN($B1;DATO(ÅR(A$4);MÅNED(A$4)+1;0))-MAKS($A1;A$4)+1)))

Hvor A1 er startdato, b1 er slutdato ofga4, er den celle, hvor der står Januar, men husk at det ikke virker hvis du skriver Januar. Skriver du derimod den første dato i hver måned og så formaterer som "MMMM", vil det virke.

,
Avatar billede ebea Ekspert
09. marts 2021 - 12:36 #7
Som jeg læser dit indlæg, så er det 2 problem stillinger. Et hvor du tæller dage i månederne, og et andet hvor du tæller på en beregnet start og slut dato, og hvis ingen, så til slut på året.
Så det bedste ville være, at uploade et test eks. på dit ark, med måneder, og hvor du vil have start - slut.
Avatar billede ole_viller Mester
11. marts 2021 - 13:47 #8
Hej alle, der følger med her.

Her er et bud på en løsning:

https://1drv.ms/x/s!AnNA6bfNQP6-iFXcpzu3P8mARmDs?e=tq60jR

Hvis jeg har forstået det rigtigt, har hver case / forløb en startdato og en slutdato. For hver måned skal der så undersøges, hvor mange dage, der falder i denne måned.

Jeg skriver ikke formlen her.
Men udgangspunktet er, at for hver case er der for start- og slutdato fire muligheder.
#1 Feltet er tomt
#2 Datoen er før måneden
#3 Datoen er i måneden
#4 Datoen er efter måneden

Min fil undersøger så en masse scenarier vha. HVIS-OG-formler.

VH Ole Viller, Randers
Avatar billede KATA Juniormester
12. marts 2021 - 08:27 #9
Hej igen

@Ole_Viller
Du har faktisk fat i den lange ende!
Det ville umiddelbart godt kunne bruges - Jeg kan jo blot indsætte en masse skjulte kolonner til mine mellemregninger..
Jeg vil da lige teste det af

Jeg har forsøgt at beskrive opgaven lidt bedre:

Jeg har lavet en testfil som i kan kigge ind i, hvis i har lyst.
Det giver måske lidt et overblik over hvad det er jeg søger - Den mulighed havde jeg bare glemt.

https://drive.google.com/file/d/1Qfp4cAmPRjoqhboY8uphHsB4Im3Qgjnh/view?usp=sharing

Se f.eks. case 1 – Den er ret simpel – En case der har kørt siden 2014 uden ændringer eller slutdato og skal derfor bare fortsætte efter mine ”prædefinerede” antal dage per måned (række 2) – Altså året ud.
Herunder kan du se at jeg under hver måned/ case ganger antal dage med en sats (kolonne J), hvilket skal bruges uanset antal dage.

Men ser du derimod på case 2, så er den både startet og sluttet i år, hvilket betyder :
1.    Jeg skal manuelt taste antal dage i Januar under formlen for totalen for casen, hvor den startede senere end d. 1/1.
2.    Jeg skal manuelt taste antal dage i Juni under totalen for måneden, fordi den sluttede på et skævt tidspunkt.
a.    Det er altså 2 manuelle dage jeg skal ind og finde, samt huske at registrere længere ude + efterfølgende kolonner skal ”slettes” under casen, så den går i 0.

Case 3 starter midt på året, midt i en måned..

Og ja, sidste scenarie er jo så case 4, hvor datoen ligger før ”året” jeg arbejder i, men slutter senere samme år, altså 13 dage inde i Februar.
Avatar billede ebea Ekspert
12. marts 2021 - 08:41 #10
#9 - Hvis du uploader noget, så lad være at bruge f.eks. Google (som du har gjort), hvor der skal logges ind som brugere, og derefter have tilladelse for at bruge det du uploader!
Brug en fri tjeneste som f.eks.  www.dropbox.com  hvor alle kan hente din fil du uploader.
Avatar billede KATA Juniormester
12. marts 2021 - 09:09 #11
Avatar billede ebea Ekspert
12. marts 2021 - 19:08 #12
Jeg har tilrettet dit Ark, som jeg regner med er det som du efterspurgte.

https://www.dropbox.com/scl/fi/pq3spdgrrfdam4b92fnfn/TESTFIL.xlsx?dl=0&rlkey=8o6h08opfc2royibsb8lvbhvh
Avatar billede ebea Ekspert
21. marts 2021 - 14:48 #13
#11 - Er det for meget at forlange, at du rent faktisk reflekterer på de spørgsmål du opretter, når nogen svarer på dine indlæg?
Avatar billede KATA Juniormester
21. marts 2021 - 18:50 #14
#13 - nej for pokker, undskyld!
det er en fejl fra min side.. jeg har simpelthen overset dit svar og grundet travlhed er opgaven ikke lige blevet fulgt op.

Tusinde tak for dit upload - jeg tager lige et kig på det i morgen.
Beklager jeg overså dig.
Avatar billede ebea Ekspert
21. marts 2021 - 19:24 #15
#14 - Det er bare okay. Vi ser hvad der sker!
Avatar billede ebea Ekspert
21. marts 2021 - 19:30 #16
Avatar billede KATA Juniormester
21. marts 2021 - 19:39 #17
#16
Tusinde tak! Jeg opdatere dig lige når jeg har kigget på det.
Avatar billede KATA Juniormester
22. marts 2021 - 11:55 #18
#16
Tak for din opdatering og det virker jo efter næsten efter hensigten kan man sige, men jeg ser ikke værdierne som værende valide, desværre.
Men vi er virkelig ved at være der!

I mit testark kan man se jeg kommer frem til 3,6 mil. total, men du kommer kun frem til 3,0 mil. total.

Ligeledes hvis jeg på case 1 taster slutdato til at være 23/3-2020, så får jeg ikke helt det tal jeg burde - Der står 8.467, men tallet burde være 27.393, for 23 dages arbejde. Har du nogen idé om hvad fejlen kan være der?
Avatar billede KATA Juniormester
22. marts 2021 - 11:57 #19
#16
Det gør sig faktisk også gældende i f.eks. case 1, selvom der ikke er nogen slutdato, at værdien ikke helt passer - Januar ser ud til at passe, men så skrider den derfra, desværre.
Avatar billede ebea Ekspert
22. marts 2021 - 13:01 #20
#18 - Årsagen til at tallene er forskellige i case 1, er at jeg har brugt den formel som ligger til grund for beregning af scenarier i forskudte måneder.
Formlen som du ser til beregning af disse forskydninger, kan du skille ad "på midten", så den bageste del af formlen, efter * er dage i måneden beregning, og den forreste del, er den som genererer dit beløb.

Resten af casene skulle gerne stemme (ellers tjek dine egne tal).

Ny fil, med visning af dage, hvor jeg har "skilt formlen".

https://www.dropbox.com/scl/fi/59knnhn7oxtyjujye55zo/TESTFIL.xlsx?dl=0&rlkey=t2hacdx76ypeqfk3zdwty7x3a
Avatar billede ebea Ekspert
22. marts 2021 - 13:32 #21
#19 - Ja, jeg kan faktisk godt se (som du også har set), at der er en misvisning i måneds tallene, som den beregner din sats efter (satsen bliver forkert beregnet) ;-)

Så jeg ser på det, senere på dagen, og laver en ny fil.
Avatar billede ebea Ekspert
22. marts 2021 - 20:56 #22
Så fik jeg lidt tid igen. Jeg har lavet formlerne noget enklere, end tidligere eksempel.
Tallene stemmer nu overens med dine egne tal, så håber at det er det du efterspurgte. Ellers vend tilbage.

https://www.dropbox.com/scl/fi/z388s6i6aekmke11mybbh/testfil-1.xlsx?dl=0&rlkey=rndz5cexh6lk1z4ln9ucrmhgq
Avatar billede KATA Juniormester
22. marts 2021 - 21:09 #23
#22
Tusinde tak! Det er virkelig fornemt!
Jeg tester det lige af - igen, tusinde tak!
Avatar billede ebea Ekspert
22. marts 2021 - 21:45 #24
#23 - Du er velkommen ;-)
Avatar billede KATA Juniormester
23. marts 2021 - 08:07 #25
#22
Jeg tror simpelthen det spiller!

Tusinde tak!
Jeg prøver det lige af i et lidt større ark, hvor der er langt flere sager, men pointen er jo den samme.
Jeg vender lige retur hvis jeg har spørgsmål :) Tusinde tak!
Avatar billede ebea Ekspert
23. marts 2021 - 08:27 #26
#25 - Hvis det kører nu, så luk spørgsmålet ;-)
Avatar billede KATA Juniormester
24. marts 2021 - 08:28 #27
#25

Det ser ud til at spille!
Tak for kyndig hjælp!!! :)
Avatar billede ebea Ekspert
24. marts 2021 - 08:46 #28
#27 - Du er velkommen ;-)