Avatar billede gerifix Novice
19. april 2021 - 11:45 Der er 18 kommentarer

Dublet i en celle/kolonne

Hej Eksperten

Disse 10 navne er  placeret i samme kolonne , og er indskrevet i samme celle pr. navn.

den opmærksomme vil se at Jens Hansen optræder 2 gange og Sørensen optræder 2 gange, og tallet 19 optræder 2 gange og tallet 15 optræder 2 gange.

Der er ikke i data lagt op til at jeg det kan adskille celle indhold, da det tænker jeg vil forvirrer, og det skal være skrevet sådan!

Kolonne A:A - antal er i kolonne B:B
Jens Hansen    2
15 Jakob Hansen    1
18 Søren Jensen    1
Igor Sigurd Rasmussen    1
19 Erik Sørensen    1
Klaus Jensen    1
Ulrik Nielsen 15    1
Jens Hansen    2
19 Charles Sørensen    1
Henrik Ipsen    1

Spørgmål: Er der en mulighed for at få markeret og angivet alle dubletter
så f.eks. begge Jens hansen står med blåt
Jens Hansen    2
15 Jakob Hansen    2
18 Søren Jensen    2
Igor Sigurd Rasmussen    1
19 Erik Sørensen    2
Klaus Jensen    2
Ulrik Nielsen 15    2
Jens Hansen    2
19 Charles Sørensen    2
Henrik Ipsen    1
Avatar billede madklub Guru
19. april 2021 - 12:02 #1
Der står Hansen 3 gange og Jensen 2 gange...
Avatar billede kim1a Ekspert
19. april 2021 - 12:09 #2
Er der en logik i hvad der indimellem står foran navn? F.eks. at navnet altid starter som 4. "indtastning" når der står tal foran.
I så fald kunne der bygges en kolonne ved siden af som isolerer navnet og dermed skaber en kolonne vi kan bygge den betingede formattering op efter. Den ville så også tage højde for forskel mellem Jens Hansen og Peter Hansen og iøvrigt også Jensen og Søren Jensen.
Avatar billede ebea Ekspert
19. april 2021 - 12:15 #3
Umiddelbart, så er hele den opstilling du viser, en "rodebutik", hvor der mangler relevans i forhold til det du spørger om.
Hvor er relevansen til kolonne B ?
Hvad skal kriteriet være, for at kunne lave en betinget formatering ?

Du kan jo ikke umiddelbart, lave en betinget formatering, uden at der et fast kriterie.
Avatar billede ebea Ekspert
19. april 2021 - 12:32 #4
Det tætteste jeg umiddelbart kan komme med en løsning ud fra det du viser, er at du indsætter det søgte navn i E1 (eller hvad du vælger), og bruger nedenstående formel. Dette er forudsat, at dine søgenavne står i kolonne A (ellers tilret formel):
I en kolonne (C) indsætter du denne formel, og kopierer ned.
=TÆL.HVIS($A$1:$A$10;"*"&A1&"*")

I betinget formatering, indsætter du flg.:  =HVIS(C1>1;SAND) og vælger farve til at markere med.

I C kolonne, vil der komme et tal over 1, hvis der er dubletter af det navn, som du søger efter, i E1.
Avatar billede ebea Ekspert
19. april 2021 - 13:04 #5
#4 - Jeg fik skrevet lidt nonsens i #4, omkring det at søge navnet i E1. Se bort fra dette ,da formlen søger i den aktuelle kolonne med navne ;-).
jeg tænkt et, og gjorde noget andet.
Avatar billede gerifix Novice
19. april 2021 - 13:10 #6
Hej Ebea

tak for formelen, har nu prøvet men den laver stadig kun Jens Hansen som dublet
og de andre er stadig enere, men jeg forstår godt din tilgang, det virker dog bare som om der mangler en søgefunktion pr. "ord"/tal...

A kolonnen baseret på indtastning i samme celle i database, 15 eller 19 kunne også stå for AB eller Aps eller helt tredje
Avatar billede madklub Guru
19. april 2021 - 13:31 #7
Du må forklare dig tydeligere.
Hvor kommer data fra? En database?
Hvordan kan 15 og 19 betyde AB eller ApS? Er det firmaer?
Hvorfor er Sørensen og Hansen dubletter, når Hansen figurer 3 gange?
Avatar billede ebea Ekspert
19. april 2021 - 13:49 #8
#6 - Prøv at uploade et eks. på dit Ark, med data som de skal bruges (og søges efter).
Avatar billede gerifix Novice
19. april 2021 - 15:04 #9
Hej Ebea , jeg tænker at jeg gerne vil oploade en fil, men hvor skal jeg gøre det ?
Avatar billede ebea Ekspert
19. april 2021 - 15:56 #10
Brug evt.  www.dropbox.com  hvor du kan oprette dig, og uploade filen der, hvorefter du opretter et Link til filen, og indsætter Linket herinde.
Avatar billede gerifix Novice
19. april 2021 - 16:48 #11
Jeg sætter den ind imorgen, tænkte at der var en upload sektion for sådan filer.
Avatar billede gerifix Novice
20. april 2021 - 10:31 #12
https://www.dropbox.com/s/42sa66ixkrenv87/DUPLET%20TEST.xlsx?dl=0

Det er et eksempel - og ja det er eksempel på input fra en database, hvor det er navne som brugere skriver ind i samme linie.
Grundet GDPR vil jeg ikke kunne udlevere reelle oplysninger
Avatar billede ebea Ekspert
20. april 2021 - 11:51 #13
#12 - Ud fra det som du har angivet i det uploadede Ark, er der ingen mulighed for at lave betinget formatering. Alt ser ud  til at kunne ændre sig i tekst linjerne, så mit spørgsmål er: Hvad mener du selv skulle være et søge kriterie?

Eftersom alt kan ændre sig, er der jo intet som helst at gå ud fra. Og det er en nødvendighed i betinget formatering.
Avatar billede gerifix Novice
20. april 2021 - 12:38 #14
Hej Ebea - tak, det er præcist det du skriver som jeg netop arbejder med, altså at det er random input. Alt kan og bliver ændret på linie niveau.

Mit håb er at få overblik over at f.eks. Jens Hansen som i dette tilfælde er 2 af, bliver fundet og dubletten markeret så den kan fjernes manuelt. Og med fundet tænker jeg at den kunne have været på linie 1284, og at der var en der havde skrevet Jesn Hansen.
Da de brugere som over år har haft mindre datadisciplin
Avatar billede gerifix Novice
20. april 2021 - 12:40 #15
Ok, dårligt eksempel: bedre med f.eks. linie 5 og 9 i filen
Avatar billede Jan K Ekspert
20. april 2021 - 13:00 #16
Hvis Jens Hansen og Jesn Hansen og Jens Hinsen skal opfattes som dubletter, skal du ud i noget  fuzzy søgning, som Excel ikke er født med.
Avatar billede ebea Ekspert
20. april 2021 - 13:06 #17
#14 - Som jeg skrev, så er ting som ikke er faste søgekriterier, umulige at lave en formatering, eller dublet søgning på.
Så skal du ud i noget som kaldes Fuzzy søgning, og det er heller ikke sikkert at du af den vej, finder det korrekte du søger dubletter af!
Avatar billede gerifix Novice
20. april 2021 - 14:31 #18
Meget interessant angrebsvinkel, det fuzzy har lagt navn til ;-), skal lige have tid til at teste om det er hvad jeg kan bruge?
https://www.youtube.com/watch?v=BYETxWt8yXE

men ellers tak for hjælpen