Avatar billede kurtba Ekspert
03. maj 2021 - 15:28 Der er 6 kommentarer

2 siders job udskrives på flere hundrede sider

En bekendt har et problem med, at når hun sender et printjob afsted fra sin pc, så ender det en del gange med, at i stedet for 2-3 sider forståeligt, så skriver den flere hundrede sider ud, som stort set er blanke.
Oppe i venstre hjørne (så vidt jeg husker) står der dog et par tegn, som ikke giver mening. Ligner noget kode. Kan f.eks. se ud som dette
₽₭
Det er ikke samme tegn på alle sider. Jeg mener, at det generelt kun er et problem når hun udskriver pdf dokumenter.
Hun arbejder på et netværk på sit arbejde, og så vidt jeg husker, så er det ikke samme pdf reader der bruges hver gang, Det kommer vist an på om det er noget vedhæftet til en mail, eller det tilgåes på anden måde.
Hun oplyser også, at når hun ser på opgavelisten til printeren, får jobbet et helt andet navn end normalt.
Jeg kan huske, at jeg har set problemet sporadisk gennem årene med enkelte dokumenter på en anden arbejdsplads, men har aldrig hørt om nogen, som kan forklare, hvad der forårsager problemet, og om der findes en let løsning, således at man ikke evt. skal lære dem at gemme de pgl. dokumenter først og så tvinge dem til at åbne med en speciel pdf reader - hvis det er problemet.
Det tyder jo på, at noget går galt når dokumentet bliver konverteret til et printjob, hvorefter det ender med noget kodehalløj i stedet for.
Jeg har lovet at kigge på det om et par dage.
Det sker også for en af hendes kollegaer, og de udskriver som de eneste på den arbejdsplads til den pgl. printer. Alle øvrige medarbejdere udskriver til andre printere.
Det kan i det tilfælde måske også være et driverproblem?
Vi kan ikke selv skifte/pille ved driveren, da det er en landsdækkende virksomhed, som har en central it-afdeling, som holder styr på alt det, og der er sat div. spærringer på, så vi ikke selv kan ændre på noget.
Avatar billede jørn meyer Mester
03. maj 2021 - 17:06 #1
Generelt, IT afdelingen der står for firmaets netværk skal orienteres om problemet så de kan sikre nyeste drivere.
Vedr. PDF readere, så sikre at nyeste reader anvendes, den kan "normalt" læse dokumenter skrevet af ældre PDF writere.
Vær opmærksom på om problemet opstår i et miljø hvor der arbejdes trådløst i netværk.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
03. maj 2021 - 20:10 #2
Hvis det er ganske få dokumenter der laver balladen, er det ofte dokumenter lavet i en gammel PDF version.

Er det alle dokumenter, er det typisk driverversionen. De fleste erhvervsprinter findes der flere driverudgaver af (PCL, PostScript, UEFII, "Universal" o.s.v.), og det vil næsten altid løse problemet at skifte til en anden drivertype.

Hvis ikke det er muligt, er det i grove træk kun muligt at omgå problemet ved at åbne dokumentet direkte i et PDF program (slå PDF plugin fra i web-browseren), og evt. vælge at udskrive som "Billede" (Bitmap). Se evt. https://helpx.adobe.com/dk/acrobat/kb/quick-fix-print-pdf-image.html
Avatar billede kurtba Ekspert
03. maj 2021 - 23:32 #3
Tak for svarene. Jeg kan oplyse, at der arbejdes i et miljø, hvor der også er trådløse forbindelser (hvad det så har af betydning), men når problemet er der, er de som udgangspunkt altid koblet op mod netværket med kabel.
På grund af det miljø som der arbejdes i, opgraderer man ikke drivere i tide og utide, idet man generelt vil have drivere, som virker så basale som muligt, da der bl.a. er stor sikkerhed på netværket og det er landsdækkende, så man skal helst ikke have for mange drivere liggende, som også kan indvirke på andre printere.
Det er ikke alle printjobs, som går i udu, så jeg har en ide om, at det kan være bestemte steder fra, eller fordi de ikke alle åbnes med den samme reader.
Jeg tror, at det kun er et problem med pdf dokumenter, men hun har netop oplyst, at det hovedsaligt er pdf dokumenter, så det har jeg ikke fået undersøgt nærmere, hvad hun mener med det.
Jeg skal nok også have fundet ud af, om de rent faktisk åbnes med forskellige readere, hvis det altid er pdf dokumenter, men det har jo nok noget at gøre med, om de måske befinder sig på deres intranet, så at de måske derfor åbner med et browserplugin i stedet for med adobe reader.
Jeg mener at have set, at problemet ikke er der, når adobe reader anvendes.
Næste problem kan så blive om jeg overhovedet kan deaktivere et browserplugin på grund af alle de restriktioner, som findes på netværket. Men jeg bliver forhåbentlig klogere om et par dage.
Jeg må også lige prøve at udskrive som billede i stedet for og så håbe, at det ikke bliver alt for forvansket i forhold til originalen.
Avatar billede kurtba Ekspert
05. maj 2021 - 21:00 #4
Så kom jeg ind og fik set et par af problemerne.
Første var et lokalt dokument lavet i word og gemt som pdf på det lokale netværk, og så var der adgang til det via det lokale intranet.
Jeg konstaterede, at pgl. tilgik intranettet via internet explorer og derfor var det et plugin til explorer, som åbnede dokumentet.
Jeg ændrede det, så han i stedet åbnede intranettet med chrome og udskrev derfra, hvorefter der umiddelbart ikke var nogen problemer. Man kunne også se, at det var en anden reader (plugin) som blev brugt.
Så det har nok været problemet hos begge, at de er fortsat med at bruge IE, selv om der var opfordret til at bruge Chrome i stedet for. Nu krydser vi så fingre.
Hos den ene bruger opstod så et andet problem. Hun havde modtaget en mail med en vedhæftet pdf fil. Hun åbnede den direkte fra mailen og den blev derved åbnet i adobe reader. Når hun så ville udskrive kom der ikke noget, og på printeren stod der, at den fornødne resource A6 ikke var til stede. Så kiggede jeg på udskriftsboksen på skærmen og konstaterede undrende, at størrelsen på dokumentet stod til at være noget større end et normalt A4 format.
Selv om den stod til automatisk  at tilpasse dokumentet til udskrivning fejlede den.
Gemte så dokumentet lokalt i hendes brugermappe - stadig samme problem.
Bad hende så videresende mailen til mig, så jeg kunne eksperimentere lidt med den og prøve at finde ud af, hvorfor dokumentet havde det format, som det åbenbart havde.
Da jeg så åbnede det på min egen pc direkte fra mailen, blev den også åbnet af Adobe Reader, hvorefter jeg konstaterede, at hos mig havde dokumentet nøjagtig A4 størrelse og uden problemer kunne udskrives på den printer, som hun ikke kunne udskrive til.
Nogen som kan forklare, hvorfor et dokument ikke har samme størrelse når det åbnes på 2 forskellige pc.er på samme netværk.
Eneste forskel var, at den ene pc var en Surface pro, og den anden en Lenovo.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
05. maj 2021 - 21:43 #5
Jeg kan ikke forklare det specifikt - men det har nok igen noget med printerdriveren eller reder-udgaven at gøre.

A6 er i øvrigt kun en fjerdedel størrelse af A4, så dokumentet må have været mindre end et normalt A4 ark. ellers havde du været oppe i A3, der har dobbelt størrelse af A4.

Og hvis ikke man kan få "tilpas side" til at virke, har det givetvis noget med printerdriveren at gøre... - du vil formentlig kunne, ved at vælge en anden printer (eks. en PDF printer ;-) - så kan du re-konvertere til PDF, hvorefter det måske virker).
Avatar billede kurtba Ekspert
06. maj 2021 - 23:09 #6
Som jeg skrev i mit sidste indlæg, så udskrev jeg faktisk til den printer, som ellers fejlede. Og som anført fejlede den stadig med IE men ikke med Chrom, så umiddelbart  er det vel nok ikke et driverproblem.
A6 problematikken ser godt nok mærkelig ud, men da jeg så målene i udskriv boksen, så var det helt sikkert nogen, som var for store i forhold til A4. Det var bl.a. godt og vel 33 cm på den ene led.
Den stod i øvrigt som om, at den fik tilpas side virkede, idet den stod til en dokumentstørrelse på så vidt jeg husker på 75%, mens den på min pc stod til 98%. Så det var  virkeligt yderst bemærkelsesværdigt.