Avatar billede Malou Juniormester
05. august 2021 - 10:45 Der er 4 kommentarer

Fjern værdier der ophæver hinanden +/- værdi

Hej,
Jeg har en liste med kundenumre, som har en + værdi eller en - værdi.
Mange af kundenumrene har både en + og en - værdi som ophæver hinanden.
Er der en smart måde man kan får systemet til at fjerne "dubletter" når værdien ophæver hinanden?

Hilsen
Malou
Avatar billede igoogle Forsker
05. august 2021 - 11:50 #1
Du kan bruge =SUMIF(A:B;A2;B:B) i c hvis du har kunne nr i a og beløb i b og så sortere på forskellige fra 0
Avatar billede Malou Juniormester
05. august 2021 - 12:21 #2
Hej,
Jeg kan godt se hvad du mener med formlen.
Men med mindre der er lige antal linjer pr kundenummer, så læser den skævt.
Så vidt jeg lige kan se skelner formularen ikke mellem kundenumrene, men trækker blot beløbene i to efterfølgende linjer fra hinanden.
Avatar billede kim1a Ekspert
05. august 2021 - 16:53 #3
Jeg har ofte taget den lidt manuelle løsning og lavet en absolut værdi så sat værdi og tekst (eller i dit tilfælde måske kundenummer). PÅ den måde kan du få markeret doubletter og så sikre dig at der er en + og en - der så kan slettes.
Avatar billede igoogle Forsker
11. august 2021 - 08:18 #4
det den gør er at summere det der står i B hvis det der står i A er det samme som i A2

A  |  B    |  C (formlen)
Kundenr  |  Beløb  |  Salto
12  |  200  |  0
23  |  300  |  200
12  |  -200 |  0
23  |  -100  | 200