Avatar billede meiland Mester
24. august 2021 - 21:49 Der er 1 kommentar og
1 løsning

VBA: Finde ud af om værdi findes i et defineret range

Hej Eksperter !!

Jeg har et regneark med et data-ark og et værdi ark.

I værdiarket skal jeg i bestemte kolonner (f.eks. J) fra fra række 8 til lastrow finde de celleværdier som ikke findes i data-arket's kolonne B4:B10.
Hvis celleværdien (i værdi-arket) ikke findes på data-arket, skal cellen udfyldes med gult.
Jeg tænker at koden skal ligne lidt ala:

For række=8 to lastrow then
  if cells(10,række).value "ikke findes i sheets("Data").range("B4:B10")" then
    ActiveCell.Interior.Color = 65535
  end if
next række

Udfordringen er koden i "".
Jeg kunne selvfølgelig for hver værdi i kolonne J, lave en løkke, der løber igennem data i B4:B10,

Håber, at I har en løsning.
Avatar billede jens48 Ekspert
24. august 2021 - 23:02 #1
Noget i denne stil vil kunne bruges:

Sub test()
Dim LastRow, Rk As Long
LastRow = Range("J" & Cells.Rows.Count).End(xlUp).Row
For Rk = 8 To LastRow
If WorksheetFunction.CountIf(Range("B4:B10"), Cells(Rk, 10)) = 0 Then
Cells(Rk, 10).Interior.Color = 65535
End If
Next
End Sub
Avatar billede meiland Mester
24. august 2021 - 23:23 #2
Hej Jens48
Tak for hjælpen - Det var lige den hjælp jeg behøvede.
Jeg måtte lige tilføje en ekstra ting, da ikke alle celler i kolonne J har en værdi.

Sub test()
Sheets("Specification").Select
Dim LastRow, Rk As Long
LastRow = Range("J" & Cells.Rows.Count).End(xlUp).Row
For Rk = 8 To LastRow
If WorksheetFunction.CountIf(Sheets("data").Range("Std_Tools"), Cells(Rk, 10)) = 0 Then
    If Len(Cells(Rk, 10).Value) > 0 Then Cells(Rk, 10).Interior.Color = 65535
End If
Next
End Sub