Avatar billede hkv Forsker
05. september 2021 - 14:07 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Farve celle ved beregning

Jeg har en kolonne c, hvor tallene i kolonne a er fratrukket tallene i kolonne b.
Jeg vil gerne have, at cellerne i kolonne c bliver farvet røde, hvis det sidste tal i cellen er 0 eller 5.
Kan det lade sig gøre?
Mvh hkv
Avatar billede claes57 Ekspert
05. september 2021 - 14:49 #1
hvis det er heltal - eller med fast antal decimaler, hvor man lige ganger op - så kan du med modulus 5 få svar til at vælge farve. Det er ikke nok, at feltet er formateret til fx 2 decimaler - det skal afrundes, så alt efter er skåret væk.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
05. september 2021 - 17:16 #2
Eller brug denne formel under betinget formatering:

=(--(RIGHT($C$1))=0)+(--(RIGHT($C$1))=5)>0

dansk

=(--(HØJRE($C$1))=0)+(--(HØJRE($C$1))=5)>0
Avatar billede claes57 Ekspert
05. september 2021 - 19:15 #3
og hvis værdien er Pi? Min bror har de sidste 4 cifre i Pi som login til pc - er det nu ødelagt af denne formel?
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
06. september 2021 - 06:39 #4
Jeg forstår ikke helt, hvad du mener.

De sidste fire cifre af Pi - det tror jeg ikke, Pi er et tal med uendelig mange decimaler, senest beregnet med 62,8 trillioner cifre jvf. følgende:

https://theconversation.com/why-bother-calculating-pi-to-62-8-trillion-digits-its-both-useless-and-fascinating-166271

men du mener nåske de fire første decimaler 3,1415?
Avatar billede claes57 Ekspert
06. september 2021 - 07:38 #5
det er en vits - der findes ikke '4 sidste cifre' da der altid kan beregnes nogle flere. Men det gode ved dem som pinkode er, at ingen andre kender dem ;)
Avatar billede hkv Forsker
06. september 2021 - 07:46 #6
Jeg står af her.
Kolonnen var ikke så lang, så jeg har manuelt farvet de pågældende celler.
Tak for input.
Mvh hkv.
Avatar billede jens48 Ekspert
06. september 2021 - 12:10 #7
Jeg synes det er lidt trist at du går over til at bruge manuel farvning blot fordi xl-Enthusiast og Claus57 flipper lidt ud og kører ud af en tangent i en nørdet diskussion.
xl-Enthusiasts forslag i #2 fungerer ganske udmærket, hvis du retter en lille fejl i formelen. Det skal være:

=(--(RIGHT($C1))=0)+(--(RIGHT($C1))=5)>0

=(--(HØJRE($C1))=0)+(--(HØJRE($C1))=5)>0

Ellers reagerer den kun på hvad der står i C1
Avatar billede jens48 Ekspert
06. september 2021 - 12:13 #8
Undskyld, jeg fik stavet dit navn forkert claes57