Avatar billede Karen Praktikant
12. oktober 2021 - 15:10 Der er 5 kommentarer

Farvemarkere række af celler baseret på information i to andre celler

Hej - håber på assistance ..

Jeg skal på baggrund af en celle i en fast kolonne A (Opstart uge), som skal referere til overskrift i anden fordefineret celle i kolonne (C: UGE1, D: UGE 2, E: UGE3 ect..)
OG med fast kolonne B (antal uger - 4 feks.) have farvelagt UGEX til og med UGEY.
Det vil sige, at hvis jeg har opstart i Uge 2 (Kolonne A) og et forløb på 4 uger (4 i kolonne B) så skal rækken med kolonne UGE2 til og med kolonne UGE4 farvelægges horisontalt med en valgt farve.

A                      B                      C              D            E              F
Opstart uge    Antal uger        UGE1      UGE2      UGE3      UGE4
1                      4                        hele denne række tom uge 4 er farvet rød

Hvis dette giver mening for en klog excelhaj her i forumet, vil jeg blive glad :-)

I spændt forventning ..
Karen
Avatar billede jens48 Ekspert
12. oktober 2021 - 16:14 #1
Formater C2 med denne formel og kopier til passende område

=OG(VÆRDI(MIDT(C$1;4;4))>=$A2;VÆRDI(MIDT(C$1;4;4))<=($A2-1+$B2))
Avatar billede Karen Praktikant
13. oktober 2021 - 13:30 #2
Uha - den forstår jeg ikke..

Hvad er "passende" område? for input i kolonne B skal jo være anderledes end i kolonne A (og resultere i en farverække i kolonnerne C og derud af)

Jeg har flere end en enkelt række. en række per projekt.

Karen
Avatar billede jens48 Ekspert
13. oktober 2021 - 13:40 #3
Der er taget hensyn til at der står noget forskelligt i kolonne A og i B. Du skal blot sætte formelen ind under betinget formattering i celle C2, og kopiere formatteringen fra C2 til for eksempel C2:BC100
Avatar billede jens48 Ekspert
13. oktober 2021 - 13:45 #4
Det er fordi du i række 1 har skrevet "Uge1" i stedet for blot "1" at formelen ser lidt kompliceret ud. Ellers ville formelen se således ud:

=OG(C$1>=$A2;C$1<=($A2-1+$B2))
Avatar billede Karen Praktikant
01. november 2021 - 14:37 #5
Tak Jens48
Jeg kaster mig ud i det ;-)

Hilsen Karen