Avatar billede Son9Saf10 Novice
15. januar 2022 - 11:42 Der er 9 kommentarer og
2 løsninger

Vægtet distribution

Hej excellerer-kyndige. Jeg sidder med et budget som ud over udgifter også indeholder poster med opsparing. Når jeg udregner hvor mange procent af totalen hver post udgør får jeg spredt opsparingen "tyndt" ud over alle poster, hvilket jeg ikke ønsker. Jeg har leget lidt med vægtet gennemsnit, men har ikke brug for et gennemsnit. Jeg har brug for en måde at tage totalen ud af fx 100 poster og fordele den på tværs af fx 50 poster, baseret på deres procentuelle bidrag til totalen. Håber det giver mening. Er der nogen der har input til hvordan det kan gøres i excel?
Vh
/S
Avatar billede Son9Saf10 Novice
16. januar 2022 - 10:49 #2
Hej xl-enthusiast, fedt med eksemplet. Tusind tak. Det er i den rigtige retning. Kan se jeg ikke forklarer mig så godt. Din kolonne B giver 100%, og det jeg søger er en måde at fordele de 100% på de 50 værdier stedet for de 100. Eksempel: linse 2 har en værdi på 25 og udgør 0,5% af totalen. jf. opsparingen i mit budget vil jeg gerne have denne værdi til at udgøre mere, fx 10%. Med andre ord er jeg ude efter en nøgle jeg selv kan definere, som fordeler de 100% på de 50 værdier. GIver det mening?
Avatar billede Son9Saf10 Novice
16. januar 2022 - 11:35 #3
Hov, missede at du faktisk har fanget det hele. Superfedt. My bad. Hvis du har en snedig excell funktion til at lave sin egen "nøgle", altså definere vægtningen manuelt, så vil det være fedt at få med :-)
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
16. januar 2022 - 11:40 #4
Kan du ikke forklare det klidt bedre?
Avatar billede Son9Saf10 Novice
16. januar 2022 - 12:12 #5
Ok, hvis jeg laver procenter af den vægtede kolonne C, får jeg naturligvis nye procenter (ex. Linie 2: procent af værdi: 0.5%, procent af vægtet værdi: 1,0%). Men hvis jeg nu synes at linie 2 skal veje tungere ift. andre værdier, så kunne det være fedt at kunne angive denne "vægt" for netop den post. Hvis vi antager at jeg angiver at linie 2 skal veje 5% af totalen, vil der være mindre til fordeling på resten, så det stadig går op med 100%.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
16. januar 2022 - 12:27 #6
Kan du ikke manuelt lave et lille eksempel hvor du viser, hvad du selv indtaster og de ønskede resultater?
Avatar billede Son9Saf10 Novice
17. januar 2022 - 13:53 #7
Hej igen, har forsøgt at vise det jeg er ude efter her. Håber det giver mening.

https://www.dropbox.com/scl/fi/n4ps787l7tywr3efnsrzm/V-gtetDistribution.xlsx?dl=0&rlkey=yywoyq76puvhjcgy45kuxpizo
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
17. januar 2022 - 15:37 #8
Hvis jeg skal forsøge at hjælpe videre så lav venligst et eller flere mindre eksempler hvor du manuelt viser alt, det vil sige, hvad du selv indtaster, hvad du ønsker beregnet og ønskede reultater.
Avatar billede Son9Saf10 Novice
17. januar 2022 - 16:22 #9
Ok, det er nok det jeg har brug for hjælp til. Fair nok at vi ikke kan blive ved her, så lad mig bare sig tak for hjælpen så langt. Det er fedt det du sendte i første omgang. Stor hjælp. Tak for det.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
17. januar 2022 - 17:43 #10
Avatar billede Son9Saf10 Novice
17. januar 2022 - 21:18 #11
Præcis, fantastisk. Tusind tak. Det er nogle vilde funktioner du kører med. Superfedt og inspirerende. Tak