Avatar billede prinsib Seniormester
22. februar 2022 - 12:26 Der er 32 kommentarer og
1 løsning

Tælle farvede celler

Hej.
Jeg har før brugt en formel,som så sådan her ud.
=D15-(SumColor(H2:H11)+SumColor(K2:K11)+SumColor(E2:E11))
Hvorfor virker den ikke mere?
Skal summere tallene i cellerne hvis de er farvet rød.
Ib
Avatar billede ebea Ekspert
22. februar 2022 - 12:50 #1
Har du tjekket om det Modul som indeholder den function (SumColor), som du bruger i formlen, stadig eksisterer, eller det er ændret?
Avatar billede prinsib Seniormester
22. februar 2022 - 13:40 #2
Hej. ebea.
Jeg ved ikke helt hvad du mener med "det Modul som indeholder den function (SumColor)"
Er det ikke kun hvis det drejer sig om VBA.
Hvor ser man moduler.
Ib
Avatar billede store-morten Ekspert
22. februar 2022 - 13:47 #3
Det ser også ud til der mangler et parameter i din SumColor formel.
Avatar billede ebea Ekspert
22. februar 2022 - 13:51 #4
#2 - Jo, men din fil indeholder en lille stump kode i et Modul, som gør at du kan bruge den del som jeg nævnte (SumColor). Tryk på Alt+F11 og så se, om ikke der befinder sig et Modul der, i listen du ser.
Avatar billede prinsib Seniormester
22. februar 2022 - 14:16 #5
ebea. Jeg kan ikke se et modul der indeholder (sumcolor). har prøvet at indsætte et modul hvor jeg har skrevet sumcolor, men det virker ikke.
Store morten. hvad er det for et parameter detr mangler.
ib
Avatar billede store-morten Ekspert
22. februar 2022 - 14:33 #6
Hvilken farve?
Avatar billede prinsib Seniormester
22. februar 2022 - 14:49 #7
Store-morten
Rød
Ib
Avatar billede ebea Ekspert
22. februar 2022 - 15:05 #8
#5 - Her er et Link til en fil, som indeholder et sådan modul jeg omtaler, og som gør du kan summere farvede celler.
Eksemplet med din opstilling, er i Arket.

https://www.dropbox.com/scl/fi/h0pjf70t0688ywdfyzdwa/t-l-farve.xlsm?dl=0&rlkey=pfdeuvnopetznziwjxv9lv7bq
Avatar billede prinsib Seniormester
22. februar 2022 - 15:27 #9
Hej ebea.
Det virker ikke rigtig syns jeg.
Det skulle gerne virke sådan at når jeg giver en celle en baggrundsfarve (rød) skal den lægge det tal som står i cellen, sammen med de andre tal som står i de andre farvede celler, og så trække summen fra det tal som står i D15.
Håber det er en bedre forklaring.
Ib
Avatar billede ebea Ekspert
22. februar 2022 - 15:33 #10
#9 - Eksemplet i filen, burde jo egentlig vise dig, hvordan det virker, med summering af farvede celler.
Som du kan se i formlen, er der en reference til en farve (B1), og det som Store-Morten også refererede til; som er én farve. Skal du bruge andre farver, skal du lave en ny reference til den farve i formlen.
Avatar billede store-morten Ekspert
23. februar 2022 - 09:51 #11
#ebea, er der ikke fejl i din formel?
=D15-@SumColor((H2:H11);B1)+@SumColor((K2:K11);B1)++@SumColor((E2:E11);B1)

Prøv med:
=D15-(SumColor(H2:H11;B1)+SumColor(E2:E11;B1)+SumColor(K2:K11;B1))
Avatar billede ebea Ekspert
23. februar 2022 - 10:30 #12
#11 - Er det med at der er røget et + for meget med i formlen, du mener? (den regner korrekt, alligevel).
Opstillingen af range, kan jo byttes som ønskes, hvis det var det du tænkte.
Avatar billede store-morten Ekspert
23. februar 2022 - 10:46 #13
Din formel giver: 33

Min giver: -109
Avatar billede store-morten Ekspert
23. februar 2022 - 10:51 #14
Summen af de farvede celler er: 234

Og 125 - 234 = -109 ifølge min lommeregner :-)
Avatar billede ebea Ekspert
23. februar 2022 - 11:07 #15
#14 - Det ved jeg ikke lige, hvordan du når det resultat. Det eks. jeg uploadede, var med samme farve celler. Så regnestykket er vel egentlig sådan her, med ordinær formel:
{=D15-(H2:H4)+(E2:E4)+(K2:K4)}
Som giver 156 (hvis tallene er de samme), enten du vælger versionen med SumColor, eller i formlen herover.

D15, skal jo fratrækkes summen af H2:H4 (i eksemplet, uagtet der står til :H11), og derefter + summen af E og K kolonnen.
Avatar billede store-morten Ekspert
23. februar 2022 - 11:21 #16
Jeg har kikke på din formel, prøv at sammenlign de 2.

Din siger: D15 - første sum + anden sum + anden sum

Jeg har sat de 3 sum i: ( sum1 + sum2 + sum3 )
Min siger: D15 - total sum
Avatar billede ebea Ekspert
23. februar 2022 - 11:22 #17
#14 - Jeg kiggede lige på eks. som jeg uploadede i #8. Og der er E:E kolonnen ikke farvet, så den er ikke med i beregningen, så derfor er tallet nok forvirrende ;-)
Avatar billede store-morten Ekspert
23. februar 2022 - 11:24 #18
kunne ikke stave til: tredje ;-)
Avatar billede store-morten Ekspert
24. februar 2022 - 11:38 #19
Avatar billede ebea Ekspert
24. februar 2022 - 12:20 #20
#19 - Store-M  ;-)  Nu ved jeg ikke hvad du har tilpasset versionen efter.
Men jeg kan ikke få dit regnestykke til at gå op, med et korrekt resultat.
I D15 har du værdien 20
Så fratrækker du den farvede celle i E3 (som er 4)
Nu er der 16 som resultat. Der lægger du så H3, (som er 5)
Nu er der så 21 som resultat. Der lægger du så K3 (som er 6)
Nu er det samlede resultat, så 27. Men i din formel i F15, er resultatet 5.
Avatar billede ebea Ekspert
24. februar 2022 - 12:30 #21
Jeg har uploadet dit eget eksempel, med versionen jeg uploadede i går. Og den giver summen, 27.

https://www.dropbox.com/scl/fi/j5y50bsmn8i42az0fq3w4/t-l-farve.xlsm?dl=0&rlkey=msrebdgto947ixjs822f8fs5e
Avatar billede prinsib Seniormester
24. februar 2022 - 13:11 #22
Hej Igen.
Jeg kan ikke få nogen af formlerne til at virke som jeg gerne vil.
Jeg prøver lige at forklare mig igen. Måske kan det slet ikke lade sig gøre.
I kolonne E2:E11 - H2:H11 - K2:K11 står der tal, som jeg lægger sammen i D15.
I D17 ville jeg så gerne have en formel som når jeg lægger en baggrundsfarve (rød) ind i disse kolonner, tælles disse kolonners tal sammen, og trækkes fra tallet i D15.
Kan det lade sig gøre?
Ib
Avatar billede store-morten Ekspert
24. februar 2022 - 14:14 #23
#20 ebea
20-(4+5+6)=5

I D15 har jeg værdien 20
Så fratrækker jeg de farvede celle i E2:E11 og H2:H11 og K2:K11 (som er 15)

20-15=5
Avatar billede ebea Ekspert
24. februar 2022 - 14:15 #24
#22 - Se om det her hjælper. Hvis du vil skifte farve, så husk at skifte i B1 også.

https://www.dropbox.com/scl/fi/8zlfjs6bfyq6x02rimjcw/t-l-farve.xlsm?dl=0&rlkey=righnew9nq2k0r2ae5cww2gpg
Avatar billede store-morten Ekspert
24. februar 2022 - 14:23 #25
#Ib Prøv at kikke nu, har brugt lidt andre celler, har prøvet at beskrive det.
Avatar billede ebea Ekspert
24. februar 2022 - 14:25 #26
#23 - :-)  ja, jeg kan godt se forvirringen, og at du undrer dig. Men jeg har hele tiden regnet ud fra det som stod i oplægget. D15, minus E kolonnen, og så plus H og K kolonnen.

Men som OP i #22 skriver, så er det alle 3 kolonner som skal sammentælles. Og der mangler der en ekstra sum funktion i min formel.
I #24, har jeg indsat den ekstra sum funktion.
Avatar billede prinsib Seniormester
24. februar 2022 - 14:56 #27
Kan desværre ikke kigge før i aften, men glæder mig. Tak fordi i vil hjælpe mig.
Ib
Avatar billede prinsib Seniormester
25. februar 2022 - 19:29 #28
Hej
Jeg kan godt se, at den har talt de farvede celler, men hvis jeg skriver et tal ind i en af kolonnerne, og gir den en baggrundsfarve (rød) sker der ikke noget.
Hvad skal jeg gøre for at det virker. Mangler jeg noget i min Excel opsætning?
Avatar billede ebea Ekspert
25. februar 2022 - 20:11 #29
#28 - Hvis det er omkring den version jeg uploadede, så er alle cellerne farvet Rød.
Men hvis du indsætter et nyt tal, og der ingenting sker, så prøv at trykke på F9, så dine tal, genberegnes.
Ellers når du svarer her, så henvis til det indlæg du kommenterer.
Avatar billede prinsib Seniormester
25. februar 2022 - 21:41 #30
Hej.
Ebea det er faktisk begge udgaver af svarerne, så derfor ikke specideret.
Jeg prøver senere med F9. Kendte ikke til at man kunne gøre sådan. Tak for tippet.
Ib
Avatar billede store-morten Ekspert
25. februar 2022 - 22:15 #31
Som du har opdaget genberegnes der ikke når celle farve ændres, det gør F9
Ellers sæt farve først derefter tast tal. 🙂
Avatar billede prinsib Seniormester
26. februar 2022 - 19:29 #32
Hej.
Jeg må nok give op. Det er for svært for mig. Jeg kan ikke få nogle af jeres forslag til at virke, heller ikke ved  at trykke på F9.
Som skrevet i #22 ville jeg gerne have noget, der virker som jeg skrev.
I og også jeg har brugt en masse tid på det, så det kan nok ikke lade sig gøre.
Jeg takker for jeres hjælp.
Ib
Avatar billede ebea Ekspert
26. februar 2022 - 19:41 #33
#32 - Det er jo sikkert nok fordi, at det du har af data, ikke svarer til det som du ser i eksemplerne.
Du kunne have sparet en masse tid, hvis du havde uploadet det data eksempel som du sidder med. Så skulle vi ikke gætte os frem til, hvad du måske har af data.
Og så var vi heller ikke endt på indlæg nr. #33