Avatar billede Slettet bruger
28. april 2022 - 13:17 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Videokonsultation til lægen.

Jeg vil gerne konsultere min læge via en computerskærm, men jeg er helt på bar bund.
Jeg har 2 stationære med henholdsvis Windows 10 og 11.
Hvad skal jeg bruge af udstyr, camera og lyd, og jeg skal vel have en app.
Kvaliteten er væsenlig, men ikke prisen
Eller er det nemmere bare at købe en bærbar med camera?
Har det noget at gøre med sikkerhed for private data?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
28. april 2022 - 13:36 #1
Du behøver bare at købe et USB-kamera.

Vælg et anerkendt mærke, eks. Logitech.

Den primære overvejelse er om du vil have "HD" kamera - højere opløsning, men også højere pris. Det kan være afgørende for at lægen kan se "detaljer".

Ja - du kan også "bare" købe en bærbar, men hvis prisen ikke er ligegyldig, er det en noget dyr løsning.

Du behøver næppe nogen app - så vidt jeg ved benytter de fleste læger et system, hvor du får tilsendt et link, og dermed bruger din internet browser til mødet.

Og sikkerhed for privat data - hmm - hvis du gemmer dine guldreserver og adresse på et skilt i baggrunden, er det nok dumt.
Er du bange for at blive overvåget, kan du hive USB-stikket ud når kameraet ikke er i brug. Men ellers er et kamera i princippet ikke mere farlig for "private data" end dit tastetur er...
Avatar billede ole_madsen Ekspert
28. april 2022 - 13:37 #2
Og så overså jeg lyd... - køb et USB-headset, evt. trådøst, med indbygget mikrofon.
Avatar billede Slettet bruger
28. april 2022 - 13:56 #3
Mange tak, så vil jeg købe Logitech HD camera  til min stationære, plus USB headset.
Og jeg har ellers ikke brug for en bærbar. 😊
Avatar billede Slettet bruger
28. april 2022 - 14:09 #4
Kan dette være løsningen på både billede og lyd?
https://www.proshop.dk/Webcam/Logitech-BRIO-4K-Ultra-HD-Webcam/2583044
Avatar billede ole_madsen Ekspert
28. april 2022 - 14:13 #5
Det er et glimrende valg for et webkamera. Det understøtter også Windows Hello (ansigtsgenkendelse), hvis du skulle finde på at bruge det i fremtiden...

Og det kan sikkert være fint til lydoptagelse - men der er jo ikke indbygget højttaler, så her skal du overveje om du vil bruge en evt. indbygget højttaler i PC´en, så alle i lokalet kan høre hvad der tales om... - eller købe et headset, og så få det med den indbyggede mikrofon, så du kan snakke mere fortroligt.
Avatar billede Slettet bruger
28. april 2022 - 14:21 #6
Fint du gør opmærksom på, at der er brug for en højtaler, så  det køber jeg.
Avatar billede Slettet bruger
28. april 2022 - 14:33 #7
Er disse gode nok? skal ikke bruges til spil.
https://www.google.com/shopping/product/2419203589247855921?prds=oid:16727213767967172752&sts=12&hl=da&gl=DK&lsf=seller:6052859,store:13679798938584226263,s:l&sa=X&ved=2ahUKEwiLnuXc4bb3AhXHlIsKHbA-AikQhZMHegQIFBAi
Avatar billede ole_madsen Ekspert
28. april 2022 - 14:52 #8
De er med 3.5MM jack stik, og ikke USB-stik.

Det er fint, hvis du har indbygget lydkort med både mikrofon indgang og højttaler udgang.

Men det er efterhånden blevet noget nemmere bare at bruge et USB-headset, som man bare sætter til PC´en - så virker både mikrofon og højttaler uden tanke for om de er sat i det rette stik, og om lydkortet er efterladt med de rigtige lydindstillinger.

Til tale (videokonference) ville jeg vælge et headset, lavet til det, eks. https://www.avxperten.dk/headset-med-mikrofon/jabra-evolve-20-ms-stereo-headset-usb.asp

Går man højere op i pris, kan de fås trådløse (Bluetooth - typisk incl. Bluetooth dongle), og også med noise cancelling. Men er det bare til et begrænset formål, ville jeg gå med ovenstående.
Avatar billede Slettet bruger
28. april 2022 - 15:44 #9
Tak for linket, men desværre får jeg: Fejl - Internal Server Error
Avatar billede Slettet bruger
28. april 2022 - 15:45 #10
Jo nu virket det.
Avatar billede Slettet bruger
28. april 2022 - 16:07 #11
Tak for din gode vejledning. Nu har jeg købt begge dele.😁
Avatar billede rashun tory Novice
21. august 2022 - 15:28 #12
plus USB headset.
Og jeg har ellers ikke brug for en bærbar. 😊
https://downloadnox.onl/      https://vidmate.cool/        https://vlc.onl/
Avatar billede Slettet bruger
21. august 2022 - 18:58 #13
Det jeg købte virker udmærket, bare ikke til min læge.
Det skal foregå over min mobil telefon. Og man skal hente en app, som hedder,
" Min læge" Det har jeg gjort, og det virker fint, jeg har været i video kontakt med hende. 😊