Avatar billede Alexander97 Novice
30. maj 2022 - 13:14 Der er 4 kommentarer

"Analyse af kunders indkøbskurv"

Hej eksperten!

Jeg sidder pt. på arbejde og har gang i en kundeanalyse, hvor vi så at sige skal analysere kundens ordre.
Jeg har en kolonne som indeholder ordrenummer, som er tilknyttet en specifik kunde. Denne kolonne er 91.657 rækker lang, dog indeholder den kun 14.903 unikke ordrenumre. I en anden kolonne har jeg en produktkode som indeholder 8 forskellige typer af produkter. En kundes ordre kan være spredt på disse 8 forskellige produkter, hvilket også er hvorfor, der er 91.657 række. Et eksempel på 5 rækker kunne fx være:
Ordre 1 ----> Produktkode 2
Ordre 1 ----> Produktkode 3
Ordre 1 ----> Produktkode 4
Ordre 2 ----> Produktkode 1.
..
osv.

Min analyse består i at finde frem til hvor mange (af de i alt 14.903 kunder), som har en indkøbskurv kun bestående af ét af vores produkter:
Dvs. at hvis kunde 1 (Ordre 1) har købt 10 af produktkode 1 MEN bare 1 af produktkode 2, så ønsker jeg at sortere denne kunde fra. Det kunne også være at kunde 10 (ordre 10) har købt 10x ordre af produktkode 1, så ønsker jeg at "tælle" denne kunde.

I sidste ende skal jeg gerne ende ud med en analyse der fortæller mig:
1. Hvor mange kunder har KUN købt produkt 1
2. Hvor mange kunder har KUN købt produkt 2.
....
8. Hvor mange kunder har KUN købt produkt 8.
Jeg ved at det kan gøres i Excel, men jeg kan simpelthen ikke finde ud af hvordan.

På forhånd, tusind tak for hjælpen!
Mvh.
Alexander
Avatar billede ebea Ekspert
30. maj 2022 - 13:44 #1
Har dit spørgsmål relation til dette spørgsmål, da de ligner hinanden. https://www.computerworld.dk/eksperten/spm/1039831
Avatar billede Dan Elgaard Ekspert
01. juni 2022 - 07:00 #2
Kan det ikke gøres med noget så simpelt, som at sætte et filter på?
Avatar billede Alexander97 Novice
01. juni 2022 - 13:43 #3
Tak for hjælpen til jer begge.
Opgaven blev løst vha. formatering som tabel, og så ved at filtrere på data.
Avatar billede Dan Elgaard Ekspert
01. juni 2022 - 13:56 #4
Told you so :-)