Avatar billede aquadude Juniormester
27. juli 2022 - 09:21 Der er 7 kommentarer og
2 løsninger

Hjælp til formel

Hej Excel eksperter
Kan nedenstående løses med en formel?
I eks.: er øverste række arbejdsdage i ugen (række 1), nederste er ugenr. (række 2), som jeg henter via en rapport, hvor data ligger vandret. (se bort fra punktum mellem tallene)
Eks.:
.....4...........3...........3...........3............5..........4...........5......osv.
uge 27..uge 28..uge 29..uge 30..uge 31..uge 32..uge 33..osv.

Formel resultatet skal gerne vise lodret, hvor mange gange ugenr. skal forekomme udfra arbejdsdage:
uge 27
uge 28
uge 29
osv.
Avatar billede acore Ekspert
27. juli 2022 - 09:44 #1
Kan der være uger med 0 arbejdsdage, som derfor slet ikke skal vises?

Må der være en hjælpekolonne?
Avatar billede aquadude Juniormester
27. juli 2022 - 09:51 #2
Nej, det vil altid være arbejdsdage ml. 3 & 5 dage, en hjælpekolonne er ok ;-)
Avatar billede acore Ekspert
27. juli 2022 - 11:02 #3
Hvis du har arbejdsdage i ugen og uge nr startende i A1 og A2...

...og du gerne vil have dine ugenr startende i A5, så

=OFFSET($A$1;1;B5)
i A5 som kopieres ned

i B5

=B5+(ROWS($A$5:A6)>SUM(OFFSET($A$1;0;0;1;1+B5)))
i B6 som kopieres ned

Hvis du har dansk excel skal du rette funktionsnavnene - sig til hvis det giver problemer

B er hjælpekolonnen, som "holder øje med" hvilken kolonne du er nået til (i forhold til A).
Avatar billede aquadude Juniormester
27. juli 2022 - 11:38 #4
Hej Acore
Du løste mit problem, virker perfekt.
Mange tak for hjælpen :-)
Avatar billede acore Ekspert
27. juli 2022 - 12:00 #5
Velbekommen :)
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
27. juli 2022 - 17:11 #6
Hvis du har ugenumre i B1:H1 og antal gange ugenummeret skal gentages i B2:H2 så prøv:

=INDEKS($B$1:$H$1;SAMMENLIGN(FALSK; TÆL.HVIS($A$8:A8;$B$1:$H$1)=$B$2:$H$2;0))
i B8 og kopier formlen til højre, til og med kolonne AB.
Herefter kan du i en tom celle indtaste:

=INDEKS($B$8:$AB$8;;RÆKKER($1:1))
og kopiere nedad.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
27. juli 2022 - 17:59 #7
Undskyld - jeg overså at du allerede havde fået en løsning.
Avatar billede acore Ekspert
27. juli 2022 - 19:43 #8
Men heller ikke dårligt med to ret forskellige løsninger 😎
Avatar billede aquadude Juniormester
28. juli 2022 - 06:30 #9
Hej xl-Enthusiast
Din løsning virker også perfekt, mange tak for det :-)
Som acore skriver i #8, tak til jer begge.