06. februar 2023 - 11:07 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Gantt Charge

Har et brændende ønske om at lave et brugbart ark til brug i triatlon med forskellige områder som den aktive triatlet passerer under stævner.

Jeg har taget udgangspunkt i en fantastisk instruktiv video omkring oprettelse af gantt- diagrammer. Gennemgangen her passer meget med det jeg har brug for.
Adressen til videoen er:
https://www.youtube.com/watch?v=hRNQ8Yu5KDo&t=318s

Har forsøgt at oprette noget som udgangspunkt i regnearket jeg har gemt under min hjemmeside. Direkte download her:
www.sysform.dk/images/2016/Hourly-Project-Planner%20flow.xlsx

Hvis der er hjælp at hente må din hjælp gerne laves i regnearket og gerne sendes til
pederlundnielsen@gmail.com

På forhånd tusinde tak.
Avatar billede ebea Ekspert
06. februar 2023 - 11:53 #1
Det du viser, i dit ark, er ikke et Gantt Chart, men blot almindelige Grafer, som er baseret på dine værdier.
Det er ikke helt sådan et Gantt Chart fungerer. Så hvis du blot vil have det vist som i Videoen du refererer til er det blot at følge den.
Eller hvad eksaktlig er det du vil?
06. februar 2023 - 12:31 #2
Ok så er det graferne jeg gerne vil have frem.
Liggende søjler som i videoen, hvor hele tidsflowet opbygget som i videoen bliver vist ud fra indtastninger.
Hvert område sin søjle...

Jeg kan ikke få søjlerne frem jf mit regneark
Avatar billede ebea Ekspert
06. februar 2023 - 13:01 #3
#2 - Dine søjler vises da i det du har uploadet. Så jeg er ikke helt med, hvad der er problemet.
06. februar 2023 - 15:14 #4
uha uha ,,,, kan bare ikke få de søjler korrekt frem. Det er alen søjlerne jeg er ude efter. Er nærmest ved at opgive. Har nu brugt flere timer og har forsøgt at følge instruktionerne i videoen
Søjlerne skal ligge forskudt som flow og som vist på still billedet på den første del  af linket
Linket er https://www.youtube.com/watch?v=hRNQ8Yu5KDo&t=318s
Som udgangspunkt har jeg indtastet  data til søjlerne i rækkearket,
http://www.sysform.dk/images/2016/Hourly-Project-Planner%20flow.xlsx

er der ikke en der vil bruge det og sende det tilbage til mig?
Ellers er jeg nok nødt til at opgive
Avatar billede ebea Ekspert
06. februar 2023 - 16:38 #5
#4 - At du ikke kan følge Videoen, skyldes måske, at det er en Indisk person som taler, og deres Engelsk kan til tider være svært at forstå.

Prøv at se i Linket herunder, om det hjælper dig på vej.
Jeg ved ikke nøjagtig hvad du skal bruge det til, så jeg kan ikke lave det andet ud fra eksemplet.

https://www.dropbox.com/scl/fi/mhtn2xrj50ozgviqne8bo/Hourly-Project-Planner-kopi.xlsx?dl=0&rlkey=cncdtfqke7zz1vp939xxywz10
06. februar 2023 - 17:14 #6
I stedet for status områderne "Afsluttet"," Afventer" og "WIP" (de tre valgte skal væk fra deres rulleliste) og i stedet
skal jeg via rulleliste (indeholdende nedenfor anførte) kunne vælge en af følgende

Line up
Reg. and etc.
Briefing
Swim
T1
Bike
T2
Run
Check out
Finish line

..... dvs der tegnes en liggende søjle for hvert af disse område  med hver deres egen farve.

...ellers er det tilsendte meget fint (vil bare gerne have mærkater på hver søjle indeholdende start og slut)
jeg er noget usikker på om jeg kan nå derhen.. tror det ikke.
Avatar billede ebea Ekspert
06. februar 2023 - 18:33 #7
#6 - Jeg har opdateret Linket i #5. Det skulle gerne hjælpe dig lidt videre. Men jeg kan ikke rigtig forstå, hvorfor du skal have de samme data i kolonne E, som du har i kolonne A.
06. februar 2023 - 21:31 #8
Du har helt ret i at kolonne A og E dublerer hinanden.
Data fra kolonne E fra rullelister skal faktisk erstatte kolonne A.

hver af følgende område (søjle) skal have hver deres farve.
Line up
Reg. and etc.
Briefing
Swim
T1
Bike
T2
Run
Check out
Finish line

Diagrammet (det runde i venstre hjørne er overflødigt). Det skal væk
Kun diagrammet til højre med søjler er væsentligt at have med.
Kan man ud fra indtastning i celler med
starttid
og
sluttid
generere tider på x-aksen. Tænker at det vil være smart når en ikke kyndig bruger har behov for andre tider end det x-aksen som standard her er lavet med?

Sidste spørgsmål til hvordan jeg indsætter datamærkat med
Starttid og Sluttid på hver søjle i stedet for varighed?
....... lidt pinligt at jeg spørger så meget, men jeg er ikke ferm på dette område i excel.

Er bare så evig taknemmelig for al den hjælp jeg får her. Det hjælper mig utrolig meget.
06. februar 2023 - 21:40 #9
PS kan se at
AKTIV
AFSLUTTET
og
WIP
går igen i dit sidste forslag. Dette er der slet ikke brug for i mit projekt
Avatar billede ebea Ekspert
06. februar 2023 - 22:29 #10
#8 og #9 - Det var faktisk meningen, at du selv burde kunne "navigere" dig selv videre, ud fra det som jeg uploadede sidste gang.
Vi er her kun for at hjælpe, ikke for at lave arbejdet ;-)
07. februar 2023 - 12:20 #11
....Meget forståeligt. Har siddet og knoklet med at komme videre, men lige dette med grafiske afbildninger i excel  Ville så gerne løse det med den fine vejledning/eksempel du har lavet, Resultatet blive nok at jeg giver op.
Har du nogle anbefalinger til hvordan pokker jeg kommer videre. Måske er dette ikke det rette forum, men jeg er villig til at honorere en løsning.
07. februar 2023 - 15:56 #12
JUBIIIIIIIIH!!!!!!! Så ser det ud til at ville lykkes. Nu tror jeg på det. Nu kommer den sidste finish af det hele,,,,

TTT = ting tager tid ... også når man prøver på at blive klogere