Avatar billede Bineeliza Praktikant
01. april 2023 - 14:28 Der er 35 kommentarer

Låst computer

Jeg sidder med min afdøde brors computer, den er låst med kode, er der er måde at komme ind på den?
Avatar billede Slettet bruger
01. april 2023 - 15:24 #1
Hvis det er låst med Microsoft konto, altså email logind med Microsoft konto, skal man vidst prøve flere gang og se om der kommer hints med koden.

Alternativt kan man kigge her:
https://support.microsoft.com/da-dk/windows/skift-eller-nulstil-din-adgangskode-til-windows-8271d17c-9f9e-443f-835a-8318c8f68b9c

Du kan trods alt kontakte Microsoft Support og være klar til at give dødsattest til dem.
Avatar billede puren Ekspert
01. april 2023 - 18:02 #2
jeg havde nok søgt professionel hjælp min lokale computer mand tager 300kr pr 30 min så

er computeren sat op med en microsoft konto så kan han helt sikkert give dig gratis råd og vejlede dig meget bedre end denne side kan

er computeren IKKE sat op med en microsoft konto så kan også helt sikkert låse den på for dig
Avatar billede 220661 Ekspert
01. april 2023 - 18:19 #3
Kondolere med at du har mistet din bror.
Nu skriver du ikke hvornår denne kode skal tastes ind.
Er det fra en login skærm ja så er der helt sikkert brugbare svar i de første indlæg.
Hvis formålet er at hente private filer ud behøver man ikke nogen kode.  Man kan enten sætte disken til et andet system og den vej få filer ud eller boote fra et live medie fra en usb og kopiere data over på ekstern disk. Den nye version af Hirens boot cd kan klare dette.
Der findes på denne også værktøjer der kan fjerne eller nulstille adgangs koder.
https://www.hirensbootcd.org/
Lazesoft har også lavet et program der kan fjerne adgangskode. Kan dog ikke huske om den både kan håndtere bruger og administrator kode?
Avatar billede Slettet bruger
01. april 2023 - 18:33 #4
Ja, enig med beskeden ovenpå. Hvis indholdet ikke er krypteret med Bitlocker, kan man smække den som ekstern harddisk.

Men bedste alternativ vil være at starte installationsmedium fra USB og starte opgradering ved at have sat ind flueben for opret lokal brugerkonto med rufus.

https://rufus.ie/da/

Windows 10
https://www.microsoft.com/da-dk/software-download/windows10

Windows 11
https://www.microsoft.com/da-dk/software-download/windows11

Bare det matcher Windows OS: Er det med Windows 10, kør installation som opgradering, uden at slette indhold.

Vil det ikke være bedst sådant?
Avatar billede 220661 Ekspert
01. april 2023 - 18:38 #5
#4 Den kan jeg også "købe " .
Men nu er det stadig installation man foretager sig. Og alt efter hvor vigtige data er for en må man vurdere hvilken metode man vælger. Er disk krypteret så kan jeg ikke lige se hvordan man kan redde data på den. Kender intet til dødsattest og kontakt til Microsoft for at få kode til den krypterede disk??
Avatar billede Slettet bruger
01. april 2023 - 19:11 #6
Ja, nu mener jeg eskalering af sagen med Microsoft support til nulstiller af koden, så man kan tilgå det?
Avatar billede Slettet bruger
01. april 2023 - 19:23 #7
Avatar billede valby Ekspert
01. april 2023 - 19:56 #8
Når din bror har krypteret disken, må det jo være fordi, at han ikke bryder sig om, at andre har fri adgang til de data der ligger på den.
Jeg synes man skal respektere den afdøde, og formatere disken..
Jeg selv bruger Vara crypt, med stærk kode, og den er der ingen som kan afkode.
Avatar billede 220661 Ekspert
01. april 2023 - 20:17 #9
Valby der står intet om i spørgsmålet om at den er krypteret. Det var noget Jørgen B beskrev i et indlæg.
Avatar billede puren Ekspert
01. april 2023 - 20:18 #10
#8 hvor er det lige at du læser at disken er krypteret??, og hvad du syntes er komplet irrelevant i denne sammenhæng, 0 er kommen her for at få hjælp til et problem og ikke for at få en menings måling om det og at du bruger veracrypt med en stærk kode godt for dig så, der var også en gang at pptp vpn var betegnet som sikkert i dag er der flere og større huller i den end der er i mine netundertøjer
Avatar billede valby Ekspert
01. april 2023 - 20:39 #11
#9
Det har du ret i, det har jeg vist fået flettet med ind ved viderelæsning.
Men den er låst med en kode, fordi den afdøde ønskede at forhindre andre i at  se indholdet. Så det forandrer ikke noget i min etiske antagelse. at man skal respektere den afdøde og formatere disken.
Avatar billede Slawomir Seniormester
01. april 2023 - 21:04 #12
@valby godt sagt "skrevet"
Avatar billede puren Ekspert
01. april 2023 - 21:51 #13
@valby dine etiske antagelse og dine tanker om hvad afdøde ønskede kan vi til mindre end bøjet søm

jeg da også kode på min computer og det har da ikke noget at gøre med at andre ikke må se hvad jeg har af porno på den men stoppe andre der ikke har koden i at bruge den og i min død må familien helt selv rode med om de vil kigge i den og evt. få et ar på sjælen når de ser hvad der giver mig liv i pinden
Avatar billede 220661 Ekspert
01. april 2023 - 22:17 #14
Puren der der gider jeg ikke se på. Du beskriver irrelevante indlæg. Hvis det du lige skrev ikke var irellevant, kender jeg ikke betydningen af ordet. Ved ikke lige hvad du er på siden du skriver som du gør. Men jeg kan sige til dig der bliver en der vil vurdere om det du har skrevet bør stå i en tråd som denne. Indlægget er anmeldt.
Avatar billede nopsen Ekspert
02. april 2023 - 00:04 #15
#14
gad godt se ordlyden i din anmeldelse.
hvad er det præcist puren har gjort galt, andet end at lufte sin mening?
er det ordet porno eller pinden som støder dig?
(nu bliver jeg nok også anmeldt :)..)
intet i hans indlæg er direkte imod reglerne, så at du bliver stødt over formuleringen er nok mere dit eget problem som omhandler dine personlige grænser.
hvad havde du tænkt dig admin sku dømme i den sag?
brud på regler er en ting, noget andet er at bede admin om at håndtere dine følelser.
Avatar billede valby Ekspert
02. april 2023 - 00:45 #16
@220661
Jeg giver dig helt ret i, at det puren skriver er irrelevant. Han har åbenbart et behov for at være ubehagelig over for mig, Jeg kender ham herfra:
https://www.computerworld.dk/eksperten/spm/1041386
Og derfor gider jeg ikke diskutere med ham. Hans ubegavede angreb, gør ham ikke kvalificeret, til at belære andre om, hvad der er relevant.
Desuden er personlig, nedladende angreb på andre brugere, imod Ekspertens regler.
Avatar billede valby Ekspert
02. april 2023 - 00:48 #17
I ovenstående link, tænker jeg især på #9
Avatar billede 220661 Ekspert
02. april 2023 - 01:21 #18
@valby jeg husker godt din tråd der.
Der er bare et par stykker herinde der bare elsker at provokere. Og det er unødvendigt
Man kan jo bare skrive i en sober tone.
Sværere er det ikke.
Avatar billede nopsen Ekspert
02. april 2023 - 01:33 #19
#16
dårligt eksempel..
i den tråd bliver du fornærmet over at han skriver: "fordi det er nyt kan der godt være fejl." og det er vel en fair kommentar.
det gir ErikHg også ret i, men du mener det er ubehageligt og sarkastisk...?
efter din reaktion bliver tonen fra puren mere kontant, hvoefter du selv ryger nærmere det røde felt, men du startede jo selv med at blive fornærmet over en harmløs berettiget kommentar, så hvorfor bruge et eksempel hvor man ka se du er den første til at eskalere i ordlyden?
men nu er det jo ikke dig det handler om i denne konflikt.
det handler heller ikke om mig, jeg påpeger bare at det her ikke er en sag for admin, og mine tidligere konflikter med puren blander jeg ikke ind i det.
Avatar billede valby Ekspert
02. april 2023 - 01:52 #20
#19
Nej jeg henviser til #9 der står:

"#7 du kunne jo også tænke selv, jeg ved godt det til tider kan være svært, og ja jeg ved godt at jeg provoker når jeg svare på den måde men det er måske også for at presse folk til at tænke selv (sådan lidt hjlæp til selvhjælp)

mange folk herinde er jo små fulge unger der sidder og piver og bare venter på at mor og far kommer og gylper svaret ned i halsen på dem"

Jeg finder det groft uforskammet, men jeg har ikke anmeldt det.
Avatar billede valby Ekspert
02. april 2023 - 01:54 #21
Ps. " mine tidligere konflikter med puren blander jeg ikke ind i det. 😁
Avatar billede nopsen Ekspert
02. april 2023 - 01:59 #22
det handler nok mest om folks forskellige opfattelser om sober tone.
intet her er alvorligt, lidt skarpt måske men ingen har skrevet f dig din forba***** €%#€.
hvis admin sku fjerne dette indlæg sku en stor del af ekspertens indlæg fjernes.
brug admin når reglerne er overtrådt, ikke fordi nogen bliver spydige, hvilket de fleste af os på et eller andet tidspunkt er blevet skyldige i.
indenfor gældende regler har vi alle ret til en vis ytringsfrihed.
admin handler ud fra regler og ikke kram.
så nu bryder helvede nok løs for min kommentar som indeholder spydighed :)
Avatar billede nopsen Ekspert
02. april 2023 - 02:07 #23
#21
ikke forstået, vil du uddybe det sjove i min kommentar?
Avatar billede nopsen Ekspert
02. april 2023 - 02:21 #24
valby skrev:
"Hans ubegavede angreb, gør ham ikke kvalificeret, til at belære andre om, hvad der er relevant."
er denne kommentar at betragte som personligt nedladende??
Avatar billede nopsen Ekspert
02. april 2023 - 02:45 #25
220661 og valby har begge overtrådt reglerne i denne tråd ved direkte at komme med personligt nedladende kommentare, endda med link til tidligere tråd for at hænge en bruger yderligere ud som gabestok, selvom det ikke vedrører denne tråd.
ka i selv se at i gør det samme og værre end det i anklager puren for?
Avatar billede valby Ekspert
02. april 2023 - 02:48 #26
Det sjove er, at du der fortæller, at puren åbenbart har flere konflikter kørende.
Det siger jo noget om puren som person.
"Hans ubegavede angreb" Det er en kendsgerning, som fremgår af, der intet konkret er, i hans kritik af mig. Han kritiserer mig udelukkende fordi jeg stillede spørgsmålet, i stedet for selv at finde ud af det. Havde hans kritik været bare en smule begavet, så havde han fundet på noget relevant at kritisere, men det er ikke kritisabelt, i sig selv, at stille spørgsmål på Eksperten. Det er jo meningen med Eksperten, for os, som ikke selv er eksperter.
Avatar billede valby Ekspert
02. april 2023 - 03:18 #27
Denne diskussion har ingen relevans til spørgsmålet, så jeg synes, vi skal stoppe med at spamme spørgers tråd.😒
Avatar billede nopsen Ekspert
02. april 2023 - 03:26 #28
#26
"Det sjove er, at du der fortæller, at puren åbenbart har flere konflikter kørende"

konstaterer du ud fra det at han også har været ubehagelig over for mig?
konflikt ka være alt fra uenighed til slåskamp, jeg nævner ingen af delene, jeg påpeger ikke noget specifikt og jeg hænger især ingen ud med link for desperat at få medhold.
har aldrig haft en konflikt med ham som behøvede hjælp fra admin, og har stadig respekt for hans virke herinde uanset.
jeg ka godt tåle hans tone, ubegavet er han ikke og en ret seriøs anklage at komme med.
det ka omhandle alt hvad der sker i din fantasi. hold dig til fakta.
du derimod, fortsætter nu med at bruge det til at fastslå at der er grund til yderligere at tro puren er en "bandit" i forhold til jer.
igen et personligt angreb som du selv går op i er imod regler, hvordan hænger det sammen?
du bruger min kommentar som brændstof til at at få flere til at komme over på dit hold, ved at fordreje hvad jeg skriver.
istedet for at begrunde at du går imod reglerne, så må du da indrømme du selv har et ansvar i diskussionen.
fordi jeg begår et røveri, giver det dig ikke ansvarsfrihed at gøre det samme vel?
du kalder ham flere gange ubegavet, men det er vel ok ifølge din fortolking af reglerne om personlig angreb, som kun ska tilgodeses ud fra DIN betragtning.. du må godt, andre må ikke.
Avatar billede nopsen Ekspert
02. april 2023 - 03:30 #29
#27
startede du ikke selv dit første indlæg #8 med at spamme med noget irrelevant for spørger?
Avatar billede valby Ekspert
02. april 2023 - 03:49 #30
Din fantasi fejler bestemt ikke noget, det gør din evne til at analysere en tekst derimod.
Og som jeg skrev, lad os stoppe med at spamme spørgsmålet. God nat :-)
Avatar billede nopsen Ekspert
02. april 2023 - 04:00 #31
God nat :)
Avatar billede 220661 Ekspert
02. april 2023 - 08:41 #32
#15 For din nysgerrighed nopsen:
ordlyden i anmeldelse er: "Uanstændig sprogbrug"
Hvad admin vil gøre med det, og med det som du mener jeg har overtrådt reglerne med, er op til ham/hende.
Jeg synes blot det er sørgeligt tråde skal udvikle sig på den måde der er sket her.

#0 Til Bineeliza ,som er ny bruger her, vil jeg her skrive jeg er ked af trådens udvikling på dit allerførste spørgsmål her på siden. Jeg håber du alt efter hvad du skal bruge computeren til, at du tager de rigtige valg. Er der vigtig info på den som er nødvendig at få ud skal du søge hjælp om det. Skal du blot bruge computeren som din egen efterfølgende, så vil jeg som valby også skriver blot formatere den og installere den om.
Avatar billede 220661 Ekspert
02. april 2023 - 08:51 #33
Debat reglerne for gruppen her ligger her https://www.computerworld.dk/art/60044/debatregler

Den linje jeg har anmeldt efter ligger et stykke nede og siger:

"Hvis du støder på indlæg, som du finder stødende, og som du synes bør slettes, så skriv til redaktionen. Du kan også anmelde et indlæg, så får vi også besked."

Det er de linjer jeg anmelder ud fra.
Avatar billede repox Seniormester
02. april 2023 - 10:42 #34
En interessant tråd at stå op til, må man sige.

Jeg synes tonen efterlader en del at ønske og tænker ,det er på sin plads, at appellere til at når man øjensynligt godt er klar over at man generelt har en provokerende tilgang til "debat", at man så yder et minimum af en indsats for at begrænse sig selv.

Det sagt, så ser jeg ikke noget jeg synes der bør handles på i skrivende stund. Jeg har noteret mig at der er noget at holde øje med fremadrettet, som jeg synes er værd at reflektere over i forhold til regelsættet. Og så lader vi den ligge her for nu.
Avatar billede 220661 Ekspert
02. april 2023 - 11:03 #35
#34 Tak for din tilbage melding på tråden og den holdning du har til det der er sket. 😊
Vi må håbe der nu kan køres tråde med en sober undertone.