Avatar billede Martin Juniormester
03. maj 2023 - 06:13 Der er 10 kommentarer

Køb af switch

Hej
Jeg har bredbånd på 1000 Mbit via coax.
Jeg har for nyligt købt en TP-link LS1008G switch .
https://www.tp-link.com/us/home-networking/8-port-switch/ls1008g/

Switchen er forbundet til routeren, og min PC er forbundet til switchen.
Når jeg kører en hastighedstest, ser det ud til, at hastigheden er ca. det halve af hastigheden i forhold til da PC'en var forbundet direkte til routeren,
Kan det skyldes switchen?
Hvilken switch skal jeg i så fald købe i stedet for at opnår en højere hastighed?
Er der noget konkret jeg skal kigge efter?
Jeg kan vist godt nøjes med 4 ekstra porte.

Vil f.eks.TP-link TL-SG105E være et godt bud?
https://www.tp-link.com/us/search/?q=TL-SG105E&t=

På forhånd tak.
Det behøver dog ikke lige at være TP-link
Avatar billede INK Ekspert
03. maj 2023 - 07:16 #1
Dine patchkabler skal være minimum type 5e
Begge switches ser ud til at være 1000Mbit, så det burde være ok
Avatar billede ole_madsen Ekspert
03. maj 2023 - 08:44 #2
Den halve hastighed kan skyldes flere ting - foruden netværkskablernes kvalitet, kører mange "unmanaged" switche kun "half duplex" og ikke "Full duplex", hvilket groft tegnet betyder at den bruger 500MBps den ene vej, og 500 den anden = 1000MBps.

Men det kan også skylds at der har været mere aktivt udstyr på switchen, så data er prioriteret ned af kommunikation med den anden enhed.

Uanset hvad, kan jeg ikke komme på noget netværkskommunikation der får problemer ved 500MBps, så overvej om det er det helt store problem for dig. Køber du en ny, risikerer du samme problemer.
Avatar billede supportsiden Professor
03. maj 2023 - 10:20 #3
Ja skift dine netværkskabler men til CAT6

Jeg har aldrig været ude for at noget kørte half duplex pga unmanaged switch
Problemet ligger muligvis i dit netkort eller driveren
Opdater driveren
Prøv at sætte dit netkort til full duplex tvunget
Kører det 1000 med en anden PC ?
Tjek konfiguration af switchporte på routeren
Avatar billede ole_madsen Ekspert
03. maj 2023 - 10:47 #4
Hvis der er 1000GBps med PC sat direkte til router, er det jo næppe en indstilling på netkortet.
Og dermed burde der heller ikke være noget problem med portene i routeren.

Det er egentlig kun kabler og den ny switch der kan drille.. - ud fra hvordan jeg lige kan tænke det igennem.
Avatar billede supportsiden Professor
03. maj 2023 - 11:21 #5
#4 - Nu ved vi jo ikke hvilken router det er så der kan være en miskonfiguration der - med mindre der bruges den samme port som PC før var tilsluttet.
Og jo, der kan godt være et problem med netkortet og full duplex, det har jeg se flere gange hvis noget af udstyret er gammelt/gamle drivere

Martin kan du se på den switchport som routeren er tilsluttet kører 1000Mbit ?
Problemet kan være at din PC ikke kan håndtere "Green Ethernet" og derfor skal tvinges til 1000fdx
Så prøv det + driver opdatering og prøv med en anden (nyere) PC
Avatar billede ole_madsen Ekspert
03. maj 2023 - 11:39 #6
Psst - TP-Link har i øvrigt en guide du kan løbe igennem - netop for dette problem: https://www.tp-link.com/us/support/faq/737/
Avatar billede puren Ekspert
03. maj 2023 - 12:07 #7
husk lige at din ISP kun skal give dig 1000mbit fra din adr. til deres central og ikke til en random site på nettet. at du har en 1000mbit forbindelse til deres central er jo lækkert men hvad hjælper det når i er 5000 kunder på centralen med 1000mbit forbindelser og centralen kun har 1000mbit til ud til nettet

plus den speed test side du tester op imod hvor hurtig er den?? og meget pres er der op den (hvor mange andre end dig er PT i gang med at teste deres forbindelse) ?? hvor hurtig er dens fastiske forbindelse

kan dit net kort presse 1000mbit data?? den gamle raspberry pi 3 kunne kun klare 2-300 mbit selv om den linket gigabit

mit råd er at teste dit eget netværk med iperf
Avatar billede Martin Juniormester
03. maj 2023 - 15:26 #8
Mange tak for jeres kommentarer.
Jeg prøver at kigge på det i weekenden.
Avatar billede Little Helper Seniormester
04. maj 2023 - 11:34 #9
#2
foruden netværkskablernes kvalitet, kører mange "unmanaged" switche kun "half duplex" og ikke "Full duplex", hvilket groft tegnet betyder at den bruger 500MBps den ene vej, og 500 den anden = 1000MBps.

Det ikke lige hvad duplex mode betyder. kommunikation går kun gennem fra en side ved half og ved fuld kan begge sider køre på samme tid. Selv ved half vil den der kommunikere stadig køre fuld hastighed. Det data begrænsning af flere, ikke hastighed. Så OP du behøver ikke teste dette i din switch.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
04. maj 2023 - 11:46 #10
#9 Det er korrekt, og derfor jeg skrev "groft tegnet".

Jeg vil ikke begynde at forvirre ved at specificere hvad der sker - det er underordnet.

Men faktum er at hvis der er fuld belastning på up/download, vil du kun få den halve båndbredde ved half duplex, målt over tid.

Hvordan det så afspejler sig i en egentlig belastningstest, afhænger også af hvordan testen er udformet - er det en samlet pakke data, eller er det mange små - o.s.v.