Avatar billede Jan Post Mester
08. juli 2023 - 12:43 Der er 9 kommentarer

Automatisk beregning af celle.

Hvordan får jeg Excel til automatisk til at beregne en celle? F.eks. =SUM(C191+B190). Når jeg indtaster en ny linje, så hedder den =SUM(C192+B191). Hvordan får jeg Excel automatisk til at tilpasse cellen.
Avatar billede Jan Post Mester
08. juli 2023 - 12:44 #1
Ups. Jeg glemte at skrive, at jeg har Microsoft Office 2016.
Avatar billede ebea Ekspert
08. juli 2023 - 14:09 #2
Du kan låse dine celler og kolonner, ved at bruge et $ tegn foran enten række eller kolonne, hvis det er hvad du mener med automatisk beregning.
F.eks. vil =SUM(C191+B$190) låse række 190 i kolonne B, når du kopierer formlen nedad.
Avatar billede Jan Post Mester
08. juli 2023 - 15:04 #3
Nej. Det hjælper ikke. Når min næste kolonne er 192 så vil jeg ha' den til at ændre formelen til =SUM(C192+B191)
Avatar billede Erik K Ekspert
08. juli 2023 - 16:08 #4
Kolonner er ikke nummeret, så jeg går ud fra, at du mener række 19x og kolonne C og B
Hvis du i i A1 (eller hvor du ønsker beregning skal ske) indsætter din formel =SUM(C191+B190) og så klikker og holder musetasten nede i nederste højre hjørne i cellen og trækker nedad, så vil der i A2 komme til at stå =SUM(C192+B191) og i A3 =SUM(C193+B192) og så fremdeles.
Er det ikke det du vil?
Avatar billede Jan Post Mester
08. juli 2023 - 16:24 #5
Jeg har ikke mere tid i dag. Jeg prøver i morgen. Mange tak for svar.
Avatar billede kurtba Ekspert
08. juli 2023 - 21:49 #6
I den celle, hvor du har din formel, er der i nederste højre hjørne en lille firkant. Den tager du fat i med musen og trækker ned over ønsket antal celler, hvor du ønsker de nye formler. Så kopieres formlen automatisk og rettes til med de nye cellenavne, som jo er plus 1 hver gang.
Avatar billede store-morten Ekspert
08. juli 2023 - 22:10 #7
Er der en grund til at du bruger:
=SUM(C191+B190)
Når du kan nøjes med:
=C191+B190
Avatar billede Erik K Ekspert
09. juli 2023 - 01:46 #8
#6 kurtba
Det er jo det jeg beskriver i svar #4

Store-morten har ret i at det ikke er nødvendigt at skrive "SUM", men det gør ingen forskel i resultatet.
Avatar billede kurtba Ekspert
09. juli 2023 - 09:13 #9
Erik K - af ukendt årsag kunne jeg ikke se dit svar, da jeg skrev mit, og jeg kunne heller ikke se #5.